VYBERTE SI REGION

Mají narůst sankce za černé jízdy? Už padla i pokuta 300 tisíc korun

Plzeň - Je jízda načerno veřejnou dopravou krádež jako každá jiná a mají se za ni zvednout pokuty? Navrhuje to předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Václav Šlajs (ČSSD).

23.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Korelus

„Je to krádež služby. Pokud někdo ukradne máslo v obchodě, devadesát procent lidí to odsoudí. Podle průzkumů kradou v supermarketech ze všech zemí EU nejvíce Češi," prohlásil Šlajs na včerejším jednání zastupitelů. Pokutu navrhuje zvýšit těm, kteří nezaplatí sankci buď přímo ve voze revizorovi, nebo do deseti dnů v doplatkové pokladně PMDP. Místo současné taxy tisíc korun by nově provinilci měli vydat 1500 korun.

Se svým názorem u některých politiků narazil. „Člověk může jet načerno omylem, bezděky. Ale máslo bezděky neukradnete. Těžko řeknete, to jsem se spletl, když vám ho ochranka najde v kabele," odmítl argument pro zvýšení pokut zastupitel za Občany.cz Marcel Hájek.

Podobně se k tomu postavila i TOP 09. „Pochybuji, že když někdo ukradne chleba, těžko pak dostane výzvu k zaplacení šesti tisíc a více korun," prohlásil Ondřej Ženíšek (TOP 09). Narážel tak na minulou praxi, kdy dopravní podniky prodávaly pohledávky za černými pasažéry, účtovali si nasmlouvaní advokáti vysoké sumy, a dokonce pohledávky přeprodávali do daňového ráje.

Nejvyšší sankce v historii PMDP se v minulosti v Plzni vyšplhala až k 300 tisícům korunám. „Nebylo to za jednu jízdu, ale za souhrn pohledávek za jediným člověkem," potvrdil finanční ředitel PMDP Miroslav Kočica. Mělo jít o člověka, který se nechal chytit snad stokrát, ale nikdy nezaplatil.

Kočica poukazuje na to, že někteří lidé jezdí načerno permanentně. „ V konečném důsledku se to promítá do městského rozpočtu a platíme to všichni," dodal ředitel. Pro ty, kteří jednorázově zapomenou Plzeňskou kartu a chytí je revizor, je podle něj řešením přijít doložit doklad do podniku a zapomnětlivost je stojí 40 korun. Podnik navrhuje lidem, kteří zaplatí včas, pokuty snížit o stokorunu.

Nově by měl podnik vymáhat pokuty buď sám, nebo si najmout kancelář, která bude pohledávky spravovat.

Plzeň má pokuty za jízdy načerno vyšší, než ostatní města. „Praha má 900 korun, ostatní města tak 700 korun. V Německu je pokuta v přepočtu asi tisíc korun a v souvislosti s jejich příjmy je to nízké," uvedl Petr Suchý z TOP 09. Marcel Hájek prohlásil, že dalším zvýšením se budou sankce vymáhat ještě hůř než dosud. „Někdo jel stokrát zadarmo a je to u něj nevymahatelné. Nevím, že by soud někoho zavřel, že by jel třeba 120krát načerno," uvedl Hájek.

O výši pokut bude představenstvo PMDP rozhodovat příští středu. Názor politiků nemusí nutně respektovat.

Autor: Dana Veselá

23.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies