VYBERTE SI REGION

Manažeři se neshodli na plzeňském divadle

Plzeň - Stavba nového divadla není potřebná. Stačí jen rekonstrukce nějaké starší budovy. Takový názor prosazovala bývalá umělecká šéfka projektu Plzeň 2015 Yvonna Kreuzmannová. Přitom od začátku byla plzeňská kandidatura na titul Evropského hlavního města kultury spojena právě s touto stavbou.

17.1.2012
SDÍLEJ:

Vizualizace hlavního vstupu do nového plzeňského divadlaFoto: Archiv

Ředitel Plzně 2015 Tomáš Froyda ale popírá, že by tato neshoda byla důvodem neprodloužení smlouvy s Kreuzmannovou. „Vycházím ze studie, podle níž nová budova vyjde levněji než rekonstrukce. S Yvonou Kreuzmannovou jsme se o této věci bavili. Kvůli tomu jsem se ale k ukončení smlouvy nerozhodl,“ uvedl Froyda.

„Investici do nové budovy divadla tak, jak je plánována, považuji v této době za nesmyslnou. Nejen že megalomanské stavby tohoto druhu patří do minulého století a dnešní trendy ve světě jdou jiným směrem, ale visí tu ještě hrozba extrémního zvýšení provozních nákladů divadla,“ kritizuje projekt Kreuzmannová.

Se svými připomínkami už prý dříve seznámila zástupce města. Médiím je poslala několik týdnů poté, co ve funkci skončila. „Je-li Komorní divadlo tak nevyhovující, může se opravit některý z prázdných objektů v Plzni a vytvořit zázemí, které bude adekvátní a nezvýší už dnes vysoké provozní náklady DJKT,“ dodává.

Něco podobného zcela odmítá ředitel Divadla J. K. Tyla Jan Burian. „Je to nesmysl. Průmyslové areály se rekonstruují na jiné účely. Navíc tady už se jedna podobná úprava areálu pro kulturu připravuje,“ naráží Burian na projekt Světovar.

Tím, jakou náhradu zvolit za Komorní divadlo, se podle něho zabývaly desítky odborníků včetně poradenských firem z Anglie nebo Německa. „Vyšlo z toho, že stavba nového divadla je o půl miliardy korun levnější než rekonstrukce současného Komorního divadla. Paní Kreuzmannová nikdy neprojevila zájem o seznámení se s problematikou,“ sděluje Burian.

Na stavbě nové budovy trvá i plzeňská radnice. „Plzeň novou budovu divadla potřebuje proto, aby mohlo stále fungovat jako čtyřsouborové. Je to naprosto existenční záležitost,“ řekla Deníku náměstkyně primátora pro kulturu Eva Herinková. Kreuzmannová tvrdí, že své připomínky sdělila kulturním i ekonomickým zástupcům města. „Paní Kreuzmannová se mnou nikdy na téma nového divadla nemluvila,“ oponuje Herinková.

V současné době se chystá rozlepování obálek s nabídkami dodavatelů. „Jsem napjatá, jak budou vypadat. Podmínkou byla maximální částka 779 milionů korun,“ dodává Herinková.

Nové divadlo by mělo vzniknout v prostoru Palackého – Jízdecká. Momentálně zde pokračuje archeologický průzkum.

Harmonogram stavby divadla

Únor: vydání pravomocného stavebního povolení
Březen: zahájení stavby
30. dubna 2014: dokončení stavby
1. srpna 2014: uvedení stavby do provozu

Kreuzmannová: Ředitel Froyda pochybil

V době kandidatury byla výraznou osobností plzeňského týmu pro Evropské hlavní město kultury. Od letošního roku už ale s Yvonou Kreuzmannovou ve funkci umělecké manažerky nepočítají.

Jste nadále členkou týmu Plzeň 2015?
Vedla jsem autorský tým v prvním i druhém kole kandidatury, a tedy patřím do kreativního týmu, jehož úloha se v procesu příprav roku 2015 mění. A může se měnit i nadále. V tomto momentě nemám pracovně právní vztah ke společnosti Plzeň 2015. Ten jsem ostatně neměla počátkem roku nikdy, ani v lednu 2010, ani v lednu 2011. Nepodala jsem rezignaci a nikdo mě z funkce neodvolal. Může tak učinit město, pokud se na tom dohodne. Správní radě jsem řekla, že si chci odpočinout, nic víc. Byla jsem pod obrovskými tlaky a nedělá mi to dobře. Cítím se tedy být nadále členkou týmu, ale třeba se mýlím.

Nebránila byste se případné další spolupráci?
Správní radě jsem desátého ledna poskytla rámcový přehled o odvedené práci, počtu dnů strávených v Plzni a prezentacích Plzně v zahraničí. Na její dotaz, zda chci dále v týmu působit, jsem odpověděla, že ne hned, potřebuji aspoň dva měsíce na odpočinek a odstup, ale ničemu se neuzavírám, podílela jsem se na tvorbě vize projektu a ta je nesmírně zajímavá.

Co říkáte na postup při vybírání vašeho nástupce?
Celý postup ředitele Froydy je sérií pochybení. Od naprostého porušování závazných dokumentů společnosti Plzeň 2015, jimiž jsou přihláška do druhého kola soutěže o titul EHMK a strategie společnosti schválená správní radou. V přihlášce je několikrát zopakováno, že do volných pozic budou zaměstnanci dosazováni na základě výběrového řízení. To se již delší dobu neděje, což jsem nemohla v monitoringu EU tajit. Zásadně s porušováním slibů z kandidatury nesouhlasím.

Co je podle vás základem projektu EHMK?
Vize Plzně 2015 není o megalomanských budovách ani předražených slavnostech, je to proces, který rokem 2015 zdaleka nekončí. Není snadné vysvětlit, že nám nejde o celoroční festival, ale o nastartování tohoto procesu. Pilsen Open Up! je konceptem otevřenosti, transparentnosti, zapojování občanů. Otevírá se občanské společnosti, chce vytvářet prostor pro kreativitu i nové vztahy mezi byznysem, veřejnou správou a neziskovým sektorem.
Froyda: Lidi nemohu brát podle přihlášky

Různé názory na pokračování projektu. To je jediný důvod, který uvádí ředitel Tomáš Froyda na otázku, proč neprodloužil smlouvu s Yvonou Kreuzmannovou.

Stále nechcete být konkrétnější?
Důvody jsem jí sdělil osobně. Rozhodli jsme se, že důvody nebudeme prezentovat, a zatím na tom trvám.

Co ale říkáte na to, že bývalá umělecká šéfka se k problému výrazně vyjadřuje a nešetří kritikou?
Je to její rozhodnutí a nechce se mi ho ani komentovat.

Kreuzmannová kritizuje především fakt, že vy i nový umělecký manažer Petr Forman jste byli do funkcí jmenováni bez výběrového řízení. To je podle ní porušení přihlášky k EHMK.
Obsazování pracovních pozic nemůže řešit přihláška. Není to právně závazný dokument. Předchozí manažeři včetně Yvony Kreuzmannové se na své pozice dostali také bez výběrového řízení. Podle mě to je pouze účelový argument. Navíc na funkce finančního manažera i manažera pro zahraniční vztahy jsme výběrové řízení vypsali. Co se týče Petra Formana, nemůžete očekávat, že osobnost takového formátu se do konkurzu přihlásí.

Projekt by prý neměl být o velkých investicích. Co si o tom myslíte?
To je pravda. ale pokud nebude nové divadlo, nemohl by existovat světově uznávaný festival Divadlo. Tato investice není samoúčelná.

Na co chcete v rámci Evropského hlavního města kultury klást důraz?
Projekt má několik částí. Vedle kulturního programu, který by měl přitáhnout lidí z celé republiky i ze zahraničí, je důležitá práce s veřejným a neziskovým sektorem. Lidé by se měli také více zajímat o věci kolem sebe. Je také třeba se účastnit zahraničních projektů a čerpat z nich znalosti. Celý proces by měl jít odspodu. Cílem je chytrá, smysluplná a ekonomická kombinace všech těchto prvků.

Na co se chcete soustředit tento rok?
Podstatné je zajistit ty nejatraktivnější akce.


Petr Forman přichází. Plzni má přinést atraktivní kulturu

Plzeň – Velkou osobnost získal do svých řad projekt, který má do roku 2015 dovést Plzeň do čela evropské kultury. Novým uměleckým šéfem se totiž stal známý český divadelník Petr Forman.

Ve funkci nahradil Yvonu Kreuzmannovou, s níž ředitel Tomáš Froyda neprodloužil smlouvu. „Je to světově uznávaný tvůrce, který má velké zkušenosti s evropskými projekty. Navíc má vazby i na jiné umělecké žánry, což je pro náš projekt důležité. A dokáže dávat lidi dohromady,“ uvedl Froyda, který se Formanem před lety seznámil jako ředitel plzeňského festivalu Divadlo.

Akce je třeba zajistit ještě letos

Dosazením Formana chce vyvrátit názory, které tvrdí, že vše kolem titulu se soustředí pouze na region a nemá celorepublikový ani evropský rozměr. „Myslím, že tímto krokem jsem tyto hlasy rozptýlil,“ dodal ředitel. Nový šéf bude mít na starosti hlavně programovou stránku projektu. „Letošní rok se bude věnovat hlavně zajišťování těch nejambicióznějších a nejatraktivnějších akcí. Jejich organizace je finančně i časově velmi složitá. To bude Petrův úkol. Velkou výhodou mu určitě bude jeho renomé,“ doplňuje Froyda.

Kdo mu šéfuje, zjistil herec ze zpráv

Ne všichni z týmu Plzeň 2015 jsou ale s děním okolo vybírání nového uměleckého šéfa nadšeni. „Mrzí mě, že hned na začátku roku projekt dostal takovou ránu. Měl přinést něco nového, co neznáme. Má mít obrovský přesah. Nerad bych, aby se proměnil v něco všedního.“ uvedl herec a režisér Vilém Dubnička.

O Formanově jmenování se dozvěděl z médií. „Je to zvláštní, že si ráno otevřete zprávy a zjistíte z nich, kdo je vašim šéfem. Petr Forman je významná kulturní osobnost. To je ale Yvona Kreuzmannová také,“ dodává Dubnička. Věří ale, že situace kolem projektu se brzy zklidní.

Šéfka správní rady Plzeň 2015 Marcela Krejsová připomněla, že Forman je člověk s velkou všestranností a také významnými vazbami do uměleckých kruhů v zahraničí. „Má velký záběr, třeba teď režíruje operu,“ poznamenala Krejsová. To, proč padla volba právě na Formana, a on ji přijal, má podle ní souvislost také s připravovaným kulturním centrem pro alternativní umění na Světovaru. „Právě k tomu on má blízko,“ uvedla Krejsová.

Z toho, že by divadelník, který vystupuje v Divadle bratří Formanů a v tomto týdnu uvede jako režisér premiéru v Národním divadle, neměl na manažerský post v Plzni čas, Froyda strach nemá. „Nevím o žádných jiných projektech, které by mu neumožňovaly věnovat se šéfování naplno. Když jsem jej oslovil, velmi jej to potěšilo, vůbec nemůže být řeč o nějakém přemlouvání,“ konstatuje Froyda.

Forman hrál společně se svým divadlem v Plzni několikrát. Dokonce se tu odehrála česká premiéra představení Obludárium.

V rámci Skupovy Plzně se v Západočeském muzeu konala před časem výstava zachycující tvorbu Divadla bratří Fromanů.

Čtěte také: Uměleckou manažerku nový ředitel v Plzni nechce

Autor: Ladislav Vaindl

17.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Veterinární správa varuje chovatele před ptačí chřipkou

Benešov – Odbor životního prostředí na základě výzvy Státní veterinární správy upozornil občany a zvláště drobnochovatele drůbeže na výskyt ptačí chřipky. „V současné době se už v několika státech Evropy objevila řada případů vysoce patogenní ptačí chřipky u volně žijících ptáků i v chovech drůbeže," uvedl vedoucí odboru Tomáš Heřmánek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies