„Studenti jsou o průběhu zkoušky určitě lépe informováni než loni. Otázkou je, zda je to zásluhou Cermatu nebo spíš zkušeností starších spolužáků, kteří si zkouškou prošli už minulý rok,“ říká zástupce ředitele plzeňského církevního gymnázia Petr Halajčuk.

Většina studentů stejně jako loni sází na jistotu a zvolila nižší variantu testů, a to včetně studentů gymnázií. „U nás ve třídě se pro vyšší variantu rozhodli asi tři lidi ze třiceti. Já jsem si zvolil základní úroveň,“ říká student doubraveckého Gymnázia Luďka Pika Jan Müller, který nevidí důvod, proč by měl riskovat, že u maturity neuspěje. „Pokud bych věděl, že vysoká škola, kam se hlásím, zohlední výsledky maturity při přijímacím řízení, tak se určitě rozhodnu pro vyšší úroveň,“ vysvětluje Müller.

Takových škol je však zatím minimum. Výjimkou jsou například některé obory na ČVUT v Praze, kde uznávají vyšší úroveň státní maturity z matematiky jako plnohodnotnou náhradu přijímacích zkoušek.

Obdobný zájem studentů o vyšší úroveň maturity hlásí i církevní gymnázium. Ze 73 maturantů si pouze 14 studentů zvolilo obě zkoušky ve vyšší úrovni obtížnosti. Podle celostátní statistiky, kterou zveřejnil Cermat, si vyšší úroveň maturitní zkoušky zvolila pouze čtyři procenta žáků.

Někteří studenti taktizují i při výběru druhého předmětu. Volit mohou mezi matematikou a cizím jazykem, čeština je povinná pro všechny. Zatímco loni převažovala maturita z jazyka, letos jsou síly vyrovnanější.

Pro matematiku se také rozhodla například velká část žáků Středního odborného učiliště elektrotechnického v Plzni. „Myslím si, že to je tím, že z matematiky se píše pouze test, zatímco jazykovou zkoušku tvoří test, písemná práce a ústní zkouška,“ přibližuje rozhodnutí některých studentů zástupce ředitele pro teoretické vyučování Jan Beck. Roli samozřejmě hraje i techničtější orientace oborů. Naopak na církevním gymnáziu se většina studentů rozhodla pro zkoušku z jazyka. Ta by od příštího roku měla být pro všechny maturanty povinná.

Toho, že by kvůli tomu mohla klesnout úspěšnost některých žáků, se Beck neobává. „U maturity z cizího jazyka většinou neuspěli žáci, kteří měli problém i s češtinou. Obecně se tedy jednalo o slabší žáky,“ vysvětluje Beck.

Oproti loňsku se mění pořadí zkoušek, které se tak vrací k osvědčenému pořadí. Na maturanty nejprve čekají písemné zkoušky, následně ústní. V Plzni zkouška dospělosti čeká 2 734 studentů středních škol a gymnázií.