VYBERTE SI REGION

Na silnice v havarijním stavu kraj nemá peníze

Plzeňský kraj - Stav silnic je v katastrofálním stavu. A bude hůř. Hejtmanství, které komunikace II. a III. třídy spravuje, totiž na opravy nemá peníze. Tvrdí, že bez pomoci státu je do vyhovujícího stavu dostat nedokáže.

30.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

„Téměř 40 procent našich silnic jsou v nevyhovujícím nebo havarijním stavu," potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer. Podle něj není vina na straně kraje, ale ve způsobu financování.

Tvrdí, že stát v roce 2000 převedl silnice II. a III. třídy na kraje, další čtyři roky je financoval, ale od té doby už hejtmanství nijak výrazně nepomáhá. „Na opravu jednoho kilometru dálnice nebo silnice I. třídy má stát 650 tisíc korun, kraj pouze 30 tisíc," upozorňuje Bauer.

„Na to, abychom uvedli krajské silnice do slušného stavu, potřebujeme patnáct miliard korun," vyčíslil ředitel krajské správy a údržby silnic Stanislav Liška.

Silnice jsou dlouhodobě nejhorší v okresu Plzeň-sever, na Tachovsku a Stříbrsku. „U autobusů, které jezdí po rozbitých silnicích, musíme přední nápravu měnit po dvou letech. Když je silnice solidní, čeká nás tato sedmdesátitisícová investice zpravidla po třech letech," vyčísluje zvýšené náklady ředitel ČSAD Plzeň Miroslav Hucl.

V současné době se předčasná oprava týká zhruba šedesáti procent autobusů této společnosti. Další škody způsobují výmoly na pneumatikách autobusů, které se tak více opotřebovávají a častěji dochází k jejich proražení.

Podle hejtmana Milana Chovance kraj na zlepšení stavu silnic peníze nemá, a pokud se nic nezmění, ani mít nebude. „Jedinou možností je získat podíl ze spotřební daně z minerálních paliv a maziv," míní Chovanec, který je zároveň stínovým ministrem dopravy.

V minulosti byla tato spotřební daň rozdělována tak, že část šla do krajských rozpočtů právě na opravy komunikací, dnes už kraje nedostávají nic. „Tato daň se platí z toho, že auta opravdu jezdí. Teď sice ničí silnice, ale kraj z jejich provozu nic nemá," dodal Chovanec.

Mýtné brány a váhy, které chce hejtmanství zavést na svých krajských silnicích, nic podle hejtmana neřeší. „Výběr z mýtného bude zanedbatelný," uvedl Chovanec.

Pro optimální údržbu silnic a opravu těch ve špatném stavu by v příštích letech kraj potřeboval vždy dvě miliardy korun. „Letos máme na opravu 250 milionů korun ze svého," připomněl náměstek Bauer. V této částce už je započteno i 43 milionů, které kraj díky mírné zimě ušetřil. Ty však vystačí pouze na 1,8 kilometru nové silnice nebo opravu zhruba sedmi až jedenácti kilometrů vozovky, záleží na použité technologii.

Mezi silnice na Plzeňsku, které se v letošním roce dočkají opravy, patří úsek mezi Nepomukem a Přešticemi nebo průtah Nekmíří.

Plánované dopravní stavby – rok 2011

okres Plzeň-město
Městský okruh Domažlická – Křimická v Plzni (dotace EU) 780 mil. Kč
II/231 Plzeň, Plaská – Na Roudné – Chrástecká (dotace EU) 260 mil.
III/18019a K Hrádku a Ve Višňovce (dotace EU) 39 mil.
II/18051 Malesice – Chotíkov 15,6 mil.
II/183 stav. úpravy křiž. Na Roudné – U Velkého rybníka 11,5 mil.
II/233 Chrástecká ul., 2. část 8,5 mil.
III/18050 Radčice – zastávky 1,2 mil.

okres Plzeň-jih
II/230 Nepomuk – Přeštice 1. část (dotace EU) 228 mil.
III/18026 průtah Starý Plzenec – Radyňská (dotace EU) 47 mil.
II/183 Přeštice – Skočice – oprava krytu 18 mil.
II/117 průtah Skašov (dotace EU) 14 mil.
III/18036 Chlumčany – Dobřanská ulice 12 mil.
most Snopoušovy 10 mil.
most Nové Mitrovice 8,5 mil.
Nepomuk – kruhová křižovatka u Sokolovny 4 mil.
II/187 Nepomuk – Soběsuky (průtah Soběsuky) 3,6 mil.
II/183 Horušany – průtah (oprava krytu) 3,6 mil.

okres Plzeň-sever
II/205 Nekmíř – průtah (dotace EU) 73,5 mil.
II/201 Mladotice – Vladměřice – dokončení 43,7 mil.
II/201 Manětín – průtah (dotace EU) 15,8 mil.
II/180 Zruč II. etapa (křiž. Nynice – Chrást) (dot. EU) 10,5 mil.
III/2033 Vochov – Tlučná 7,5 mil.
III/1803 Ledce – Žilov 5 mil.
III/1806 Krašovice – zastávky 4,3 mil.
II/193 Zhořec – Nečtiny 4 mil.

Stav povrchu vozovek v Plzeňském kraji

stav silnice II. třídy silnice III. třídy silnice II. a III. třídy
výborný 94 km (6,2 %) 188 km (6 %) 282 km (6,1 %)
dobrý 330 km (21,9 %) 515 km (16,6 %) 845 km (18,3 %)
vyhovující 173 km (11,5 %) 306 km (9,9 %) 479 km (10,4 %)
nevyhovující 507 km (33,7 %) 670 km (21,6 %) 1177 km (25,6 %)
havarijní 402 km (26,7 %) 1422 km (45,9 %) 1824 km (39,6 %)

Autor: Miroslava Tolarová

30.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies