VYBERTE SI REGION

Na tramvaj k univerzitě nezbývají plzeňské radnici peníze

Plzeň - Sliby plzeňské radnice o nové tramvajové trati k univerzitě na Borská pole se začínají rozplývat. Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) připouští, že na akci za 635 milionů korun, z níž má Evropská unie zaplatit 140 milionů, město nemá a odmítá další úvěry.

30.3.2012
SDÍLEJ:

Na archivní mapce zelená linka znázorňuje již hotovou trolejbusovou trať od jižního nádraží k Makru a červená linka plánované prodloužení tramvaje č. 4 z konečné na Borech Kaplířovou ulicí k ZČUFoto: ÚKRmP

Primátor Martin Baxa (ODS) považuje novou tramvajovou trať hlavně za politické téma. „Vím o tom, že ČSSD se k výstavbě tramvajové trati staví zdrženlivě a bude-li trvat na jejím zrušení, jsme připraveni o tom jednat,“ prohlásil Baxa.

Dodal však, že je nutné uvědomit si závazek města vůči univerzitě. Ta má totiž na nové dopravní napojení vázány své budoucí mnohamilionové projekty. Baxa argumentuje také tím, že financování výstavby tramvajové trati už je ve schváleném rozpočtu města Plzně zajištěno. „Vnímám samozřejmě složitost naší ekonomické situace, zejména s ohledem na Kalouskův návrh novely rozpočtového určení daní,“ řekl Baxa.

Příliš velkých investic

Městskou kasu už provětralo a ještě provětrá několik velkých akcí, které už radní odkývali. První je stavba dvou stadionů, fotbalového (357 milionů Kč) a atletického (více než 100 milionů korun), kterou si koalice ODS a ČSSD prosadila navzdory části opozice.

Nad plán teď přibyla také nutná stavba úpravny vody, která musí stát do roku 2014. Na úpravnu za více než miliardu korun (bez DPH) může sice radnice získat cca 75 procent nákladů, zbytek však musí doplatit ze svého. „Přes 300 milionů máme připraveno z nedávného prodeje rozvodů tepla teplárně,“ řekl primátor.

Jenže to nebude na všechny plánované akce stačit.

Nejvýznamnější je stavba nového divadla v Jízdecké ulici za více než 800 milionů korun, kde je podle Zrzaveckého nutné najít oproti původním plánům v kase minimálně 30 milionů korun navíc s tím, že se nejspíš ´něco´ škrtne v jiných investicích.

Další významnou naplánovanou stavbou je přeměna bývalých kasáren na Světovaru na kulturní továrnu 4x4 Culture Factory. „Původně se počítalo se 100 miliony korun, teď je aktuální číslo s nutnou infrastrukturou asi 130 až 140 milionů korun, z toho 30 procent by mohla být dotace EU,“ podotkl Zrzavecký.

Bývalý ekonomický náměstek primátora Vladimír Duchek (Pravá volba pro Plzeň) dlouhodobě kritizuje, že se město do dvou stadionů pustilo, a teď nemá peníze na dříve plánované stavby podporované penězi EU. „Když doma slíbím a pořídím dětem autodráhu, nemohu zanedlouho povolit vláčky,“ podotkl s nadsázkou Duchek.

Je třeba rozhodnout

Podle ředitele Útvaru koordinace evropských projektů Ericha Beneše jsou dotace připravené v rámci dvou integrovaných plánů města. První plán souvisí s kulturními počiny a patří sem divadlo, kulturní továrna Světovar a revitalizace Štruncových sadů v centru města. Druhý je spojen s rozvojem univerzity a nejvýznamnější akcí je tu právě stavba tramvajové trati. „Aby bylo možné peníze vyčerpat, je nutné stavby co nejdříve zahájit,“ varuje Beneš.

Jenže město zatím nemá dořešené ani výkupy všech pozemků pod budoucím kolejištěm. „Vykoupili jsme pozemky asi za 100 milionů Kč, ještě zbývá nějaký státní majetek,“ přiznává Zrzavecký.

Současnou finanční politiku vládnoucí koalice tvrdě kritizují opoziční zastupitelé z TOP 09. Ti nepodpořili stavbu nového divadla s tím, že jde o drahý projekt, na který město nemá. „Věřím, že máte dostatek hlasů na to, abyste si to odhlasovali sami. Nezávidím vám to,“ podotkl před hlasováním o divadle Marcel Hájek (Občané.cz), který se hlasování zdržel.

Dražší divadlo

A divadlo se může ještě hodně prodražit „Pokud si nakonec nebudeme moci odečíst DPH a pokud nedostaneme peníze z EU a budeme muset přičíst vícepráce 20 procent, jsme rázem na částce 1,4 miliardy korun,“ vypočítával na poslední schůzi zastupitelů hejtman Milan Chovanec (ČSSD).

Proč by měla být dotace ohrožena? Ve výběrovém řízení se údajně objevil problém s bankovními zárukami a v případě nejasností byl mohla dělat EU s dotací problémy. Sporné je také odečtení DPH, protože aby to bylo reálné, měl by novou divadelní budovu provozovat jiný subjekt než radnice.

Stále častěji se také objevují výtky směrem k nákladům na EHMK 2015, které mají dosáhnout až 1,6 miliardy korun. Stát totiž odmítá projekt finančně podporovat a odmítá to také Plzeňský kraj. Ze státních peněz může ambiciózní kulturní projekt počítat jen se 100 miliony korun na neinvestiční program, kraj hodlá pomáhat také pouze v rámci svého rozpočtu na kulturu.

„Jsme v tom jako město sami, přitom v jiných městech, které titul získaly, se podílel 30 procenty stát a stejnou částkou kraj a město,“ upozorňuje ředitel společnosti EHMK 2015 Tomáš Froyda. Investovat 30 procent z krajských peněz ale odmítl hejtman Chovanec. „Tohle odpovědně odmítám. Nikde jsme se k tomu nezavázali, nemáme na to peníze,“ prohlásil Chovanec.

Zrzavecký: Asi vypadne trať k ZČU

Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) připouští, že ze všech investičních plánů musí některý projekt vypadnout. Pravděpodobně to odnese tramvajová trať k univerzitě na Borská pole.

Když se před týdnem na zastupitelstvu schvalovalo nové divadlo, nebyl jste tam, ztratil jste se. Bylo to proto, že jste ho nechtěl ani podpořit, ani potopit?
Vnímám to, že si kolegové stanovili nové divadlo za jeden z cílů Evropského hlavního města kultury. Na druhou stranu já poukazuji na to, že rozpočet města není nafukovací a že budeme muset hledat úspory. Divadlo je velký zásah do rozpočtu a já jsem deklaroval, že s ním úplně ztotožněn nejsem. Stejně tak jsem se k tomu choval při hlasování.

Ano. Nehlasoval jste tak ani onak. Snažil jste se být neviditelný, ze sálu jste odešel.
Snažil jsem se být neviditelný.

Když se všechny částky za plánované investice sečtou, je jasné, že na všechno nebude.
Je to tak. Upozorňoval jsem na to své kolegy už před hlasováním o divadle. Přitom na tramvajovou trať jsme už léta vykupovali pozemky, které stály zhruba 100 milionů korun. A teď porovnáváme, zda trať stavět či nestavět a zda využít dotaci.

Asi logicky to ale bude ta stavba, která musí vypadnout. Úpravna vody je nutnost, divadlo se začíná stavět. Světovar je schválený, úprava Štruncových sadů se už rozjela, stadiony stojí nebo se staví. Co jiného vychází ke škrtnutí vám?
Vypadá to, že skutečně ta tramvajová trať.

Co město postavilo nebo slíbilo postavit

Fotbalový stadion - celkem: 370 mil. Kč - rok dokončení: 2012 - město: 370 mil. Kč (už zaplaceno) - dotace: 0
Atletický stadion - celkem: 107 mil. Kč - rok dokončení: 2012 - město: 107 mil. Kč - dotace: 0
Divadlo - celkem: 840 mil. Kč -  rok dokončení: 2014 - město: 540 mil. Kč (400 mil. úvěr z EIB) - dotace EU: cca 200 mil. - kraj: 100 mil. (za dvě budovy gymnázií)
Světovar - celkem: 135 mil. Kč - rok dokončení: 2015 - město: 94,5 mil. Kč - dotace EU: 40,5 mil.
Úpravna vody - celkem: 1,2 mld. Kč - rok dokončení: 2014 - město: 360 mil. Kč - dotace EU: 840 mil. Kč
Parkovací dům Rychtářka - celkem: 460 mil. Kč - rok dokončení: 2011 - město: 460 mil. Kč (23 let x 20 mil.) - dotace: 0
Depo PMDP (i s údržbou) - celkem: 12 mld. Kč - rok dokončení: 2016 - město: 12 mld. Kč (29 let x 413 mil. Kč, splátky do roku 2045) - dotace: 0
Tramvajová trať na Borská pole - celkem: 635 mil. Kč - rok dokončení: ? - město: 495 mil. Kč - dotace EU: ? 140 mil. Kč

U dotací se jedná většinou o odhadované a rozpočtované částky, které se změní konečným procentem přidělené dotace a soutěží podle zákona o zadávání veřejných zakázek.

Celkové výdaje města: 14,43 mld. Kč - Roční rozpočet města: cca 5 mld. Kč

Autor: Dana Veselá

30.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový šéf hradního protokolu: Návštěvu Bílého domu už začínáme chystat

ROZHOVOR – Miroslav Sklenář nahradí ve funkci vrchního protokoláře Jindřicha Forejta. Deníku při té příležitosti poskytl rozhovor. Hovoří v něm o svém vztahu k prezidentu Miloši Zemanovi i o plánované návštěvě USA. Rezignace Forejta ho prý nepřekvapila.  

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies