Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na trať se vracejí průvodčí, automat lidé šidili

Plzeňsko – Experiment s automaty na jízdenky ve žluté soupravě Regionova jezdící po takzvané Plzeňské lince mezi Blovicemi a Kozolupy končí.

13.12.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Přístroje, které fungovaly více než půl druhého roku, budou od zítřka nahrazeny průvodčími. Muži v uniformách přitom prodávali a kontrolovali jízdenky od prosince 2010 do dubna loňského roku.

České dráhy jejich návrat zdůvodňují vyšší frekvencí cestujících, což vyžaduje větší kontrolu. Lidé totiž zneužívali namátkových kontrol revizorů a zkoušeli jezdit načerno. Někteří zase obelstili automat na jízdenky, když si lístek v lepším případě koupili až na další stanici. „Pro solidní cestující se nic nezmění," obhajovala změny mluvčí ČD Kateřína Šubová.

Motorový vlak Regionova řady 814 s prodejním automatem se přesune na linku Plzeň hlavní nádraží – Bezdružice. „Na této lince dochází k nárůstu potřeby motorových vozů kvůli zavedení přímých spojů Plzeň hl.n. – Bezdružice a zpět. Na této trati už funguje samoobslužné odbavení," vysvětlila mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Konec prodejních automatů pasažeři vesměs vítají, protože přístroje občas přinášely komplikace. Automat totiž nebral bankovky a lidé, kteří neměli drobné, si museli lístek koupit u strojvedoucího. Kvůli tomu pak souprava nabírala zpoždění. „Jela jsem pět stanic a mezi nimi vlak nabral zpoždění tři minuty kvůli tomu, že si dva lidi od strojvůdce kupovali jízdenku," vzpmínala Petra Svobodová, která na Plzeňské lince jezdí.

Nahrazení průvodčích automaty dráhy tehdy obhajovaly úspornými opatřeními snižujícími náklady na provoz vlaků. „Plzeňské linky vznikaly se záměrem, že budou jezdit v režimu „specifického způsobu odbavování". Proto byly nejprve zavedeny s průvodčími a po postupném dovybavení automaty začal „specifický způsob odbavování"," řekla vloni Pistoriusová.

Za cestování načerno hrozila nemilá pokuta. Jízda bez platné jízdenky se pasažerům prodražila o 400 korun při úhradě na místě a o 1000 korun při pozdějším zaplacení.

Takzvaný specifický způsob odbavení byl ve vlacích ČD zaveden už v 90. letech minulého století a vycházel ze zkušeností zahraničních železnic, např. švýcarských, považovaných za nejlepší v Evropě. Podobná situace je také v Rakousku a na některých tratích v Německu.

Bezbariérový vůz Regionova funguje podobně jako německý S–Bahn. Plzeňskou linku lidé využívají i jako takzvanou městskou linku. Cestovat s ní mohou obyvatelé Plzně jedoucí mezi východním a západním okrajem města.

Autor: Martin Švec

13.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve vyškovských kasárnách vybuchly granáty, jednoho vojáka roztrhaly a další dva zranily.
AKTUALIZOVÁNO
11 6

V dědických kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Ilustrační foto.

Vlaky stojí, nádraží pročesává policie. Hledá bombu

O Krejčířovu vilu neměl nikdo zájem. Do dražby půjde znova za půl roku

V úterý proběhla první dražba černošické vily uprchlého Radovana Krejčíře. Žádný zájemce se ovšem nepřihlásil. Dražba se zopakuje ještě za půl roku, ovšem za nižší cenu. O výsledku aukce v úterý informoval server Irozhlas.cz.

Kritizovaná Su Ťij by měla v říjnu navštívit Prahu. Zřejmě se setká i se Zemanem

Barmská politička a držitelka Nobelovy ceny za mír Su Ťij patrně v polovině října navštíví Prahu. Pravděpodobně se setká s premiérem Bohuslavem Sobotkou i prezidentem Milošem Zemanem. Zprávu přinesl portál Aktuálně.cz.

Chybí posudkoví lékaři a co je zlé: třetina jich za rok skončí kvůli věku

Lékařské posudkové službě chybí lékaři a situace se na konci příštího roku může ještě zhoršit. Kvůli věku skončí třetina doktorů, bude jim přes 70 let. Ministerstvo práce chce, aby administrativu za "posudkáře" začali vyřizovat v příštím roce asistenti. Na volná místa chce díky zvýšení platů přilákat nové lékaře.

Připravte se na topnou sezonu: Některé obce žádají revize plošně

/INFOGRAFIKA/ Než si necháte vystavit revizní zprávu, ověřte si, kdo vám ji zpracovává, radí ředitel topenářské asociace Mojmír Krátký.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení