Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na trať se vracejí průvodčí, automat lidé šidili

Plzeňsko – Experiment s automaty na jízdenky ve žluté soupravě Regionova jezdící po takzvané Plzeňské lince mezi Blovicemi a Kozolupy končí.

13.12.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Přístroje, které fungovaly více než půl druhého roku, budou od zítřka nahrazeny průvodčími. Muži v uniformách přitom prodávali a kontrolovali jízdenky od prosince 2010 do dubna loňského roku.

České dráhy jejich návrat zdůvodňují vyšší frekvencí cestujících, což vyžaduje větší kontrolu. Lidé totiž zneužívali namátkových kontrol revizorů a zkoušeli jezdit načerno. Někteří zase obelstili automat na jízdenky, když si lístek v lepším případě koupili až na další stanici. „Pro solidní cestující se nic nezmění," obhajovala změny mluvčí ČD Kateřína Šubová.

Motorový vlak Regionova řady 814 s prodejním automatem se přesune na linku Plzeň hlavní nádraží – Bezdružice. „Na této lince dochází k nárůstu potřeby motorových vozů kvůli zavedení přímých spojů Plzeň hl.n. – Bezdružice a zpět. Na této trati už funguje samoobslužné odbavení," vysvětlila mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Konec prodejních automatů pasažeři vesměs vítají, protože přístroje občas přinášely komplikace. Automat totiž nebral bankovky a lidé, kteří neměli drobné, si museli lístek koupit u strojvedoucího. Kvůli tomu pak souprava nabírala zpoždění. „Jela jsem pět stanic a mezi nimi vlak nabral zpoždění tři minuty kvůli tomu, že si dva lidi od strojvůdce kupovali jízdenku," vzpmínala Petra Svobodová, která na Plzeňské lince jezdí.

Nahrazení průvodčích automaty dráhy tehdy obhajovaly úspornými opatřeními snižujícími náklady na provoz vlaků. „Plzeňské linky vznikaly se záměrem, že budou jezdit v režimu „specifického způsobu odbavování". Proto byly nejprve zavedeny s průvodčími a po postupném dovybavení automaty začal „specifický způsob odbavování"," řekla vloni Pistoriusová.

Za cestování načerno hrozila nemilá pokuta. Jízda bez platné jízdenky se pasažerům prodražila o 400 korun při úhradě na místě a o 1000 korun při pozdějším zaplacení.

Takzvaný specifický způsob odbavení byl ve vlacích ČD zaveden už v 90. letech minulého století a vycházel ze zkušeností zahraničních železnic, např. švýcarských, považovaných za nejlepší v Evropě. Podobná situace je také v Rakousku a na některých tratích v Německu.

Bezbariérový vůz Regionova funguje podobně jako německý S–Bahn. Plzeňskou linku lidé využívají i jako takzvanou městskou linku. Cestovat s ní mohou obyvatelé Plzně jedoucí mezi východním a západním okrajem města.

Autor: Martin Švec

13.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ulice německých měst zaplavila velká voda. Padající strom v Dortmundu zabil ženu.

Voda vyplavila německá města. Bouřky mají jednu oběť, teď míří do Čech

Ve Varšavě se dnes sešly demonstranti apelující mimo jiné i na prezidenta Andrzeje Dudu, aby nový zákon o nejvyšším soudu svým podposem nestvrzoval.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
6

Polsko schválilo kritizovaný zákon o nejvyšším soudu. Tusk se chce sejít s Dudou

Piráti chtějí větší kontrolu nad ČEZ. Prý je z něj financována špinavá politika

/ANKETA/ Pirátská strana chce navrhnout změnu zákona o svobodném přístupu k informacím kvůli úternímu verdiktu Ústavního soudu (ÚS), podle kterého na energetický gigant ČEZ nedopadá povinnost reagovat podle tohoto předpisu na žádosti o informace.

Aero již zahájilo výrobu nové generace legendárního letounu L-39

V Aeru Vodochody se naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou generaci legendárního Albatrosu. Největší česká letecká továrna plánuje vyrobit celkem čtyři stroje – tři prototypy a jeden předsériový kus. První celá L-39NG s novou certifikací by měla být hotova na konci roku 2019.

Rusko shromažďuje čím dál tím více zlata. Český poklad se naopak tenčí

V trezorech ruské státní banky se nachází 1706 tun zlata a zásoby stále rostou. Oproti tomu český zlatý poklad se spíše zmenšuje. Vychází to ze zprávy organizace nejvýznamnějších těžařů zlata World Gold Council, která zkoumá devizové rezervy jednotlivých států.

V Indii se zřítil autobus do rokle, nejméně třicet mrtvých

Na úpatí Himálaje sjel z dosud nezjištěných příčin zájezdový autobus ze silnice. Následoval pád do soutěsky řeky Sutlej hluboké dvě stě metrů. Záchranáři z trosek vyprostili tři desítky mrtvých těl. Havárii přežilo jen několik pasažérů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení