Přístroje, které fungovaly více než půl druhého roku, budou od zítřka nahrazeny průvodčími. Muži v uniformách přitom prodávali a kontrolovali jízdenky od prosince 2010 do dubna loňského roku.

České dráhy jejich návrat zdůvodňují vyšší frekvencí cestujících, což vyžaduje větší kontrolu. Lidé totiž zneužívali namátkových kontrol revizorů a zkoušeli jezdit načerno. Někteří zase obelstili automat na jízdenky, když si lístek v lepším případě koupili až na další stanici. „Pro solidní cestující se nic nezmění," obhajovala změny mluvčí ČD Kateřína Šubová.

Motorový vlak Regionova řady 814 s prodejním automatem se přesune na linku Plzeň hlavní nádraží – Bezdružice. „Na této lince dochází k nárůstu potřeby motorových vozů kvůli zavedení přímých spojů Plzeň hl.n. – Bezdružice a zpět. Na této trati už funguje samoobslužné odbavení," vysvětlila mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Konec prodejních automatů pasažeři vesměs vítají, protože přístroje občas přinášely komplikace. Automat totiž nebral bankovky a lidé, kteří neměli drobné, si museli lístek koupit u strojvedoucího. Kvůli tomu pak souprava nabírala zpoždění. „Jela jsem pět stanic a mezi nimi vlak nabral zpoždění tři minuty kvůli tomu, že si dva lidi od strojvůdce kupovali jízdenku," vzpmínala Petra Svobodová, která na Plzeňské lince jezdí.

Nahrazení průvodčích automaty dráhy tehdy obhajovaly úspornými opatřeními snižujícími náklady na provoz vlaků. „Plzeňské linky vznikaly se záměrem, že budou jezdit v režimu „specifického způsobu odbavování". Proto byly nejprve zavedeny s průvodčími a po postupném dovybavení automaty začal „specifický způsob odbavování"," řekla vloni Pistoriusová.

Za cestování načerno hrozila nemilá pokuta. Jízda bez platné jízdenky se pasažerům prodražila o 400 korun při úhradě na místě a o 1000 korun při pozdějším zaplacení.

Takzvaný specifický způsob odbavení byl ve vlacích ČD zaveden už v 90. letech minulého století a vycházel ze zkušeností zahraničních železnic, např. švýcarských, považovaných za nejlepší v Evropě. Podobná situace je také v Rakousku a na některých tratích v Německu.

Bezbariérový vůz Regionova funguje podobně jako německý S–Bahn. Plzeňskou linku lidé využívají i jako takzvanou městskou linku. Cestovat s ní mohou obyvatelé Plzně jedoucí mezi východním a západním okrajem města.