VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na vlastní kůži: Jízda tatrovkou z Dakaru připomíná horskou dráhu

Plzeň, Nadryby /FOTOGALERIE/ - „Chcete se svézt?“ zeptal se mě René Kilián, když před časem v Plzni spolu s bratrem Davidem veřejnosti ukazoval tatrovku, v níž ujeli více než devět tisíc kilometrů. Jasně, tohle je totiž nabídka, která se neodmítá.

6.3.2012
SDÍLEJ:

Redaktorka v závodním speciálu – před jízdou a s úsměvem. Ještě totiž netuší, co ji čekáFoto: Štefan Kazi

Svézt se kamionem, který dakarskou rallye dojel jako nejlepší český vůz, tedy na sedmém místě, to se jen tak někomu nepoštěstí.

S odpovědí proto neváhám a vydávám se do severoplzeňských Nadryb, kde zelený závodní speciál na pár únorových dní zakotvil u bratří Kiliánových, tedy dvou třetin Czech Dakar Teamu. Kamion budí respekt ještě před nasednutím. Vždyť jen pneumatika má průměr víc než metr a při otevřených dveřích můžu obdivovat leda sedadlo zespodu.

„Nasedat!“ zavelí David a já řeším první problém. Jak se dostat do kabiny. „Schůdky by nebyly?“ ptám se s úsměvem. Nebyly, při závodu by překážely a byla by to jen zbytečná zátěž navíc. Zkouším to tedy podle pokynů – šlápnout na kolo, chytit se výztuže, přehodit nohu, neušpinit se (moc) a vyhoupnout se do sedla. Na druhý pokus to vyšlo a já spokojeně sedím v kabině.

No, spokojeně… Sedadlo je poměrně úzké a přemýšlím, jestli mě z něj ještě někdo vysvobodí. Sedím na místě navigátora, tedy Reného, a to také není žádný drobeček. Takže snad ano. Místa na nohy je tu pomálu, nade mnou a vedle mě jsou trubky rámu, který kabinu auta vyztužuje, a přede mnou bliká několik přístrojů. Nerozumím ani jednomu, takže jen slibuji, že nic nebudu mačkat.

Je libo koktejl?

Rozjíždíme se a já jsem v klidu. Zatím. Přestože jedeme relativně pomalu, chytám se madla přede mnou. Pro jistotu. David mně a druhému zájemci několikrát předvádí, jak rychle dokáže Tatra 815 4x4 s výkonem zhruba 950 koní zabrzdit. Slyšet už není nic, v kabině řve jen motor.

To už ale sjíždíme na pole a kamion se rozjíždí rychleji. Hází to mnou ze strany na stranu, nahoru dolů i dopředu dozadu. A chvílemi všemi směry zároveň. Neodvažuji se ani otevřít pusu, abych si nepřekousla jazyk. A jen v ten moment lituji, že nemám další ruku, abych se mohla chytit ještě pevněji. Chvíli mám dokonce dojem, že vypadnu z otevřeného okna, pak mi ale dojde, že by to technicky zřejmě ani nešlo.

Kdyby se mě někdo zeptal, k čemu jízdu přirovnat, řekla bych, že je to jako vzít krabičku se sedačkou, do ní připoutat člověka a pořádně zatřást – asi jako při přípravě nějakého dobrého koktejlu.

Cesta do Brna? Ne!

Na poli se dvakrát otočíme (ne přes střechu!) a vracíme se zpátky. „Pole je hodně promrzlé, dost to klouzalo,“ podotkl suše David, který jel v závodě coby palubní mechanik a druhý řidič. Já mezitím s většími obtížemi vylézám a seskakuji dolů. Nohy mě téměř neunesou, jak se třesou. Navíc mám pocit, že pokud jsem měla předtím vnitřnosti hezky rozložené po celé dutině břišní, teď jsou všechny u žaludku nebo ještě níž.

„Jak v tomhle můžete ujet tisíce kilometrů?“ ptám se Reného. „Si zvyknete,“ směje se starší z bratrů a ujišťuje mě, že tohle byl jen slabý odvar. Podle Davida jsme totiž jeli jen asi osmdesátkou, zatímco při závodě sviští kamiony sto padesátkou. Jen mě těší, že nejsem sama, kdo je jízdou překvapen. Každý, kdo po pár minutách vylézá z kabiny, má na tváři lehce ztuhlý úsměv. „Trochu jsem se bál,“ přiznal malý Kuba Jaroš, který se svezl po mně. „A jet v tom do Brna? Ani náhodou!“ dodal.

Teď byste zelený speciál hledali na Plzeňsku marně, už je totiž v dílně na Bruntálsku, odkud pochází řidič Martin Kolomý. „Tam ho rozeberou do posledního šroubku, nezbude z něj takřka nic,“ doplňuje René. Pokud se tým vydá i na příští ročník nejnáročnější vytrvalostní rallye, dostane Tatra minimálně nové brzdy a převodovku, zbytek zůstane původní.

Autor: Miroslava Tolarová

6.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oslav sedmdesátého výročí položení základního kamene nové obce Lidice se zúčastnili vzácní hosté.
13 35

Prezident Miloš Zeman převzal symbolický klíč od obce Lidice

Hráči Slavie. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
14

Slavia přerušila nadvládu Plzně. Titul slaví v Praze

Chiméra, nebo realita? Číňané chtějí zaplatit podmořský tunel na Krym

Okupace Krymu a sankce vůči Rusku asi jen tak neskončí. Lze to vyvozovat jednak ze závěrů summitu států G7, který skončil na Sicílii a jednak z toho, že se čínští investoři vážně zajímají o budování podmořské komunikace z Kerčského poloostrova na poloostrov krymský.

Muž se zastal taxikářky, útočník ho pobodal

V pátek v půl sedmé večer došlo v Kutné Hoře ke konfliktu mezi čtyřiapadesátiletým mužem a taxikářkou.

Bitva o Mosul je ve finále. Islámský stát drží už jen 10 procent města

Irácká armáda se pohnula opět vpřed. Poslední část Mosulu – kousek Starého města a čtvrť na břehu řeky Tigris jsou posledními místy, kde ještě vládne Islámský stát. Ten nyní kontroluje už jenom deset procent města. Podle odhadů se zde zdržuje už jenom několik stovek bojovníků.

AKTUALIZOVÁNO

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies