„Středisko výroby Tachov zabezpečuje údržbu 767 kilometrů silniční sítě druhých a třetích tříd. Z této výměry je neudržováno 30 kilometrů. A pluhováním je udržováno kilometrů třináct. Silnice jsou ošetřovány buď chemickým posypem, a to je 397 kilometrů nebo pískem a kamennou drtí, která celkově měří 326 kilometrů," představil zimní silnice v počtech Miroslav Sedláček, vedoucí výroby Správy a údržby silnic pro Plzeňský kraj.

Když napadne sníh, nemůžou být cestáři všude. Každý rok se musí potýkat s neustálými narážkami řidičů nejen ústně, ale i v rádiu, kde ironicky posílají řidiči silničářům písničky na přání. Uvědomme si, že silničáři nemůžou objet všechno hned.

Práce je těžká i pro ty samotné pracovníky. Oni jsou ti, co s několikatunovým autem vyjedou na kluzké silnice a sůl sypou prakticky až za auto.

Další změnou v tomto odboru je změna pracovní doby. Změny jsou upraveny na základě připomínek od zřizovatele, což je Plzeňský kraj, popřípadě příslušné odbory dopravy, životního prostředí, policie, hasičů, ČSAD, záchranná služba, městské a obecní úřady.

„Co se týče služeb, tak dochází ke změně pracovní doby, kdy začátek pracovní doby je v 00 hodin. Potom dochází ke střídání mezi 8 hodinou ranní, kdy nastupuje nová směna, která pracuje od 8 do 15.30 hodin. Dále je třetí směna, která zůstává v pohotovosti a popřípadě je vyslána do terénu," představil Sedláček.

Staré dřevěné zásněžky vyměnili za plastové

Nasazení techniky pro zimní údržbu je velice početné. Pro tuto zimu bude nasazeno 17 velkých sypačů (chemickým posypem a každá má radlici na úklid sněhu), pět traktorů se závěsnou radlicí, čtyři traktory s předsazenou radlicí, dvě sněhové frézy, pět nakladačů, 16 kusů závěsných radlic. Dodavatelsky je zajištěno 11 traktorů se závěsnou radlicí (pro případ kalamitního stavu).

Další změnou jsou zásněžky, ty jsou obměněné. Ze starých dřevěných na plastové. Ty jsou lepší jak ve skladování tak v manipulaci. Dřevěné také lidé podél cest kradli, ty plastové se srolují a dají do skladu.

„Nejsme povinni odstraňovat následky zimy, dle zákona pouze zmírňovat. Nikdo nemůže vycházet z toho, že když je to posypané, tak to není namrzlé. Plná zodpovědnost je na řidičích. Řidiči by si také měli uvědomit, že je sypač velký a měli by je pustit z křižovatky jako první. Za tu dobu, co někde čeká, aby mohl vyjet z ulice, už dávno mohl shrnout a posypat kus další silnice," zakončil Sedláček.