VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat Babylonu? Za tři roky, pokud vše poběží hladce

Babylon - Obchvat Babylonu na Domažlicku. Stará ohraná písnička, na niž mnozí už dávno neslyší. Uplynuly totiž desítky let, během nichž byl obchvat Babylonským slibován.

1.12.2013
SDÍLEJ:

Mapa plánovaného obchvatu Babylonu.Foto: archiv ŘSD

„Obchvat je písnička, kterou tady zpíváme asi 35 let. Patří sice k prioritám Plzeňského kraje, ale opět bylo zamítnuto územní rozhodnutí. Již potřetí bylo vydáno špatně, od roku 2007 se je nepodařilo vydat správně," reagoval starosta Babylonu Miroslav Pazdera v březnu 2010 při zasedání zastupitelstva na výtky občanů.

Konstatoval, že oddálení stavby obchvatu způsobují i odvolání několika majitelů pozemků u Havlovic, ale jelikož se jedná o veřejně prospěšnou stavbu, mohly by být koneckonců pozemky zabrány a majitelům dána náhrada.

To ještě netušil, že právoplatné územní rozhodnutí na stavbu obchvatu se podaří vydat až v červenci následujícího roku. nyní se proslýchá, že stavba obchvatu by měla konečně začít za tři roky.

Mají vůbec Babylonští po takové spoustě let stejný zájem? „Samozřejmě! To, že to trvá takovou dobu, je samozřejmě smutné, ale zájem o obchvat trvá. Chceme, aby se doprava vyvedla mimo obec, protože počítáme s vyhlášením klidového území a klimatických lázní," řekl Pazdera.

Jedenáct a půl tisíce vozidel za den

„V pondělí jsem byl na mezinárodní česko-bavorské konferenci v Řezně, kde jsem se potkal s ředitelem ekonomického odboru a plánování ŘSD. Ptal jsem se ho, jak dalece je pravda, že obchvat bude. Sdělil mi, že práce pokračují dál a bližší informace mi sdělí po Novém roce krajský ředitel Zdeněk Kuťák," uvedl.

Podle jeho slov bude dál probíhat stavební řízení a také posouzení. „Zmíněné tři roky, to je nejbližší termín výstavby, pokud vše poběží hladce. Přípravy na stavbu obchvatu pokračují, Němci mají usnesení hornofalcké vlády, které požaduje, aby se zlepšila propustnost této naší komunikace I/26," podotýká.

Ví první muž Babylonu, kolik kamionů mu přes obec projede? „Nezjišťoval jsem současná čísla, ale když jsme byli nedávno na otevírání obchvatu Furthu im Wald, hovořilo se tam o 11 a půl tisíci vozidel za den a řekl bych, že je tam vlastně provoz identický s tím naším," konstatuje.

Deník zaznamenal názor, že obchvat sebere obci život. „Jsem v Babylonu celý život a popravdě nevím, zda obchvat chtít nebo ne. V momentě, kdy bude, tady - lidově řečeno - chcípne pes. Lidé jsou pohodlní a nebudou do naší obce zajíždět, takže obchod, hotely a restaurace přijdou ke krachu. Na druhé straně je ale pěkné, ze pan starosta mysli na klid v naší obci a na vybudování klimatických lázní," míní obyvatelka Babylonu, ale nepřála si zveřejnit jméno.

Udrží si podnikatelé klientelu?

Co tomuto názoru říká starosta? Ztotožňuje se s ním? „Tyto obavy určitě nemám, protože tomu tak nebude. Myslím si, že na podobná místa jezdí lidé proto, že o ně mají zájem, nikoliv z důvodu, že jedou náhodou okolo. Otázka spíše zní, zda si jeden nebo dva podnikatelé dokáží udržet klientelu," naznačil.

„Obchvatu a tím útlumu života v Babylonu se neobávám. Pokud bude cenově výhodnější a zajímavější česká strana, lidé se zastaví. Ale my si přejeme, aby k nám lidé jezdili, podobně jako kdysi dávno, kdy byl Babylon vyhlášeným letoviskem, na dovolenou. Dnes mi lidé říkají: ´To je špatné, bojím se pustit dítě na ulici, když je tu takový provoz.´ To je názor návštěvníků a těch, kteří k nám jezdí na dovolenou," popsal starosta Babylonu.

To, že myšlenka na obchvat obce je i po desítkách let živá, bere jako pozitivní. „Jsem rád, že záležitost nezůstala někde u ledu a že se obchvat nestal mrtvým záměrem a dál se na něm bude pracovat, což mi potvrdili i pracovníci ministerstva. Bude se dál pracovat na tom, aby se získalo stavební povolení," kvituje Pazdera.

Myslí si, po letitých zkušenostech, že se skutečně obchvatu obce dožije? „To už se mě také někdo ptal. Řekl bych, že to záleží na mé fyzické zdatnosti. Za tři roky ještě umřít nechci, a když vydržím ještě 20 let, tak se obchvatu dožiju," zakončuje trochu odlehčeně starosta obce Babylon.

Část Babylonu, kde hrozí největší nebezpečí. Žlutou šipkou jsme upozornili na místo, kde už nyní stojí nová čekárna - náhrada za zbořenou při nehodě, červenou jsme vyznačili prostor, kde řidiči v rychlosti ´vypadávají´ s auty ze silnice.

Foto staré roky: Část Babylonu, kde hrozí největší nebezpečí. Žlutou šipkou jsme upozornili na místo, kde už nyní stojí nová čekárna - náhrada za zbořenou při nehodě, červenou jsme vyznačili prostor, kde řidiči v rychlosti ´vypadávají´ s auty ze silnice.

Autor: Milena Cibulková

Místo události:
1.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Majáles v Praze.
28

První máj pohlídají těžkooděnci i policisté se psy a na koních

V jednom cyrušském domě si na balkoně nezapálíte
4 10

Bytové družstvo v Curychu zakázalo nájemníkům kouřit. I na balkoně

Trump úspěšně útočí. Soud pozastavil platnost Obamovy čistší energetiky

Americký odvolací soud definitivně vyhověl požadavku prezidenta Donalda Trumpa, aby byla pozastavena platnost Obamových regulací emisí oxidu uhličitého v tepelných elektrárnách nebo omezení těžby černého uhlí.

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Rodina školáka chce veřejnou omluvu. Případ řeší policie, na kterou se obrátil pedagog, jenž se bojí vydírání ze strany příbuzných školáka.

AKTUALIZOVÁNO

Tým kampaně Emmanuela Macrona vykázal ze svých akcí ruská média

Rusko obvinilo francouzského prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona z diskriminace poté, co jeho volební štáb zakázal přístup na své akce agentuře Sputnik a televizní stanici Russia Today.

Čeští opraváři zemědělských strojů pojedou na dva roky se Zetorem do Zambie

/VIDEO/ Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies