Neexistující obchvat, který by těžké nákladní vozy odvedl mimo obec, je zatím jen v podobě návrhu na papíře a navíc několikrát pozměňován.

Zatím co Janov, Kočov, Brod nad Tichou, Velká Hleďsebe a v podstatě i Planá se s dopravou vypořádaly například v podobě obchvatů, Chodovoplánští dál trpí intenzivní dopravou. Nejen oni, ale i jejich domy a své o tom ví Martina Krejčová.

„Největší strach mám o děti hlavně, když přecházejí přes silnici," sdělila Deníku maminka dvou dětí. V ulici Pohraniční stráže bydlí i má malý obchůdek. Tráví tam tedy většinu času. O děti má strach i na přechodu pro chodce. „Na vlastní oči jsem viděla, jak chodci přecházeli, zastavilo auto a jiné co přijelo, to první začalo předjíždět právě před tím přechodem a chodce málem srazilo," popsala kritickou situaci, kterých podle místních obyvatel není málo.

S dopravou souvisí také značná špína. „Jde o prach, o jeho velké množství. A také o obrovský hluk. Nemůžeme ani pořádně otevřít okna a větrat," přiblížila problém, který trápí nejen ji.

Chodovoplánským se nyní blýsklo na lepší časy. I když si nějaký deset let budou muset počkat. Původně se uvažovalo o dvou verzích obchvatu, na východ nebo na západ od obce. Východní měla ještě další varianty. Podle starosty Ctirada Hirše i dalších byla ale nevýhodná a hlavně příliš drahá. Dva podjezdy pod železnicí a obří kruhový objezd by ji prodražily. Svou úlohu sehrálo i nebezpečí narušení prameniště pitné vody pro místní rodinný pivovar.

Současné vedení městysu tedy usiluje o vybudování obchvatu západním směrem. Projektová kancelář, která připravovala východní variantu navíc přišla s tím, že ta západní bude možná i ekonomicky výhodnější. „Nedávno v obci měřili hluk, počítali auta. V přípravě jsou dvě varianty napojení na komunikaci u Plané. V běhu je rozbor vlivu na životní prostředí. Budeme měnit územní plán," popsal starosta Chodové Plané.

Podle jeho odhadů se do pěti let začne stavět a do deseti let by mohl obchvat být hotov. Cena se bude pohybovat kolem osmi set milionů korun.