VYBERTE SI REGION

Odboráři dopravních podniků vystartovali proti drahému depu

Plzeň - Kolem finišující mnohamiliardové zakázky na nové depo dopravních podniků to vře. Nejen že ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) vzkazuje v této souvislosti do Plzně, že „současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějnám“, ale do stávkové pohotovosti vstoupili ve čtvrtek také odboráři.

15.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK / Milan Freiberg

Vadí jim, že dopravní podnik chce jedinému zájemci o stavbu depa, plzeňské Škodovce, převést také veškerou údržbu celého vozového parku podniku. Zprivatizováním údržby by se podnik zbavil asi čtvrtiny svých zaměstnanců, kteří se o údržbu tramvají, trolejbusů a autobusů starají. Jde zhruba o 240 lidí.

„Vůbec si nemyslíme, že by Škodovka dokázala opravovat vozy levněji než to teď dělá podnik.Vždycky přece platí, že když si něco můžete opravit doma, je to levnější, než když si na to najmete firmu,“ prohlásil šéf dopraváckých odborů Jaroslav Forejt.

Shání podpisy, chtějí na radnici

Odboráři už obcházejí všechny zaměstnance podniku a hodlají shromáždit podpisy proti chystané přivatizaci. „Předáme je primátorovi a zastupitelům. Předpokládáme, že s námi budou jednat,“ dodal další z odborářských šéfů v PMDP Robert Pašek a dodal, že doprava se ve městě zatím nezastaví. „Nechceme tím vyhrožovat. Ale chceme s městem jednat,“ vysvětlil Pašek.

V tendru o stavbu nového depa a s tím související privatizace údržby vozové flotily PMDP už spěje ke konci. Výsledkem vícekolového výběrového řízení je skutečnost, že ve hře je jediná společnost, Škoda City Service, kde figuruje také Škoda Transportation a Škoda Electric. Ta městu nabídla, že vozovou základnu postaví ve svém areálu za 11,9 miliardy korun. „Z toho asi 10,5 miliardy korun by stála údržba a opravy veškerého vozového parku dopravního podniku. Zbylých 1,5 miliardy korun by šlo na výstavbu depa,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD).

Ve Škodovce by parkovaly a opravovaly se autobusy a trolejbusy, tramvaje by zůstaly ve svém současném zázemí na Slovanech, které by si Škodovka pronajímala od dopravních podniků asi za 25 milionů korun ročně.

Splácet miliardy bude město 29 let

Město nyní dotuje dopravní podniky ročně částkou kolem 800 milionů korun, z toho na údržbu jde více než 300 milionů. Bude-li uzavřena smlouva na nové depo tak, jak je nastavená, město se upíše k tomu, že bude za nové depo a údržbu vozů dávat každoročně 400 milionů po dobu 29 let. Ministerstvo financí před tím varuje a připomíná, že se mohou změnit ceny energií i politický režim. Přesto bude Plzeň dál vázána dlouhodobou smlouvou.

„Myslíte, že pak už nebude jezdit veřejná doprava?“ kontruje otázkou dopravní náměstek Šimák. Připomíná, že současné depo v Cukrovarské ulici už je v téměř kritickém stavu, což léta nikdo neřešil.

Jako nevýhodný a rizikový pro město označil projekt výstavby nového depa zastupitel a bývalý ekonomický náměstek primátora Vladimír Duchek (Pravá volba). „Zejména v situaci, kdy kontrakt má být uzavřen na 30 let. To je za hranicí schopnosti kohokoliv prognózovat ekonomický vývoj,“ podotkl Duchek.

Výhradu má rovněž k tomu, že objekt depa má být převeden do vlastnictví města až po uplynutí 30leté lhůty, protože za tu dobu se může dodavatel dostat například do úpadku. Duchek připomíná také už dříve připravovanou vairantu výstavby depa za 600 milionů korun na městských pozemcích v Zátiší. „V první etapě by stála 300 milionů korun a to už by bylo depo ve stavu, že by se dalo používat,“ dodal Duchek.

Předseda výběrové komise a radní Robert Houdek (ODS) oponuje, že smlouva převedení nového depa na město ošetřuje už po pěti letech. „Je tam zakotveno, že majitelem bude město dříve než až na konci smluvního vztahu po 30 letech,“ uvedl Houdek.

Houdek: Škodovka měla výhodu, ale jen historicky

Radní města Robert Houdek (ODS) je předsedou výběrové komise v tendru na mnohamiliardové depo Plzeňských městských dopravních podniků. Tvrdí, že nabídka Škodovky je zdaleka nejvýhodnějším řešením pro město a novou dopravní základnu.

Dvanáctimiliardovou zakázkou zatížíte město na 30 let, tedy sedm zvolených zastupitelstev, které přijdou po vás. Při splátce 400 milionů korun ročně nebudou mít šanci toho mnoho ve městě udělat. Tenhle závazek vám nevadí?

To, že zatížíme následující zastupitelstva, je pravda. Ale ten projekt je tak obrovský, že nejsme schopni zainvestovat jej jinak. I kdybychom chtěli depo vybudovat vlastními silami, stejně bychom si museli u banky půjčit, jen by to byl jiný druh dluhu. Ten úvěr by byl také dlouhý a nevidím rozdíl, zda si půjčit na 25 let u banky, nebo použít PPP projekt na 29 let. Infrastruktura dopravního podniku tady byla historicky zanedbaná a bylo chybou, že jsme to pořád odkládali. Teď už je situace natolik kritická, že se musí řešit. Když to neuděláme teď, sice možná nezatížíme následující zastupitelstva, ale budou to muset stejně řešit. A nezbyde jim nic jiného, než to udělat stejným způsobem. Protože předpoklad, že se v příštích několika letech změní ekonomická situace měst tak, že budou dostávat miliardy korun navíc, je nereálná. Spíš naopak.

Mluví se o tom, že projekt byl od počátku připravován pro plzeňskou Škodovku. Nakonec by měla skutečně stavět tato firma. Jak to vysvětlíte?

Chtěl bych se důrazně ohradit proti těmto spekulacím. Tendr na výstavbu nové dopravní základny probíhá naprosto transparentním způsobem. Oznámení o zahájení zadávacího řízení, které bylo uveřejněno jak v informačním systému veřejné správy, tak v Ústředním věstníku Evropské unie. Z toho vyplývá, že soutěže se mohla zúčastnit jakákoliv zahraniční, tak domácí firma. Výběrové řízení bylo vyhlášeno jako dvoukolové. Zadávací dokumentaci si vyzvedlo pět společností a čtyři nabídku odevzdaly. Kvalifikační předpoklady splnily dvě společnosti a ve druhém kole dopravní podnik obdržel jednu nabídku.

Ano, tu ze Škodovky. Druhý Metrostav ji nakonec nepodal.

To, že Škodovka podala nabídku, je podle mě přirozené už z její polohy. V Plzni jsou Škodovy závody 150 let, Škodovka má budovy i technologie. Vyrábí tramvaje, má tam koleje i volnou budovu. Takže chápu, že v rámci svého podnikání nabídne své služby. Ano, určitě to byla její výhoda proti ostatním, ale to my nejsme schopni ovlivnit. Asi až bude vypisovat výběrové řízení město, kde sídlí Siemens, taky se zřejmě tato společnost přihlásí. A bude mít velkou šanci vyhrát, protože tam bude mít své zázemí. 

Jenže tendr je postaven tak, že kdo bude stavět depo, dostane zároveň na starost údržbu vozidel na třicet let. Kdyby šlo o dvě odlišná výběrová řízení, Škodovka by už takovou výhodu neměla. Třeba by se ke stavbě depa rád přihlásil právě Siemens nebo kdokoliv jiný. Nemyslíte, že jste takto takto postaveným výběrovým řízením vlastně vyšachovali ostatní firmy ze hry?

To si nemyslím, přece tu byla i varianta postavit depo na městských pozemcích v Zátiší, které jsme dali k dispozici. Kdyby někdo přišel a řekl, my to tady celé vybudujeme, tak tu možnost měl. To, že chce dopravní podnik zároveň vyčlenit údržbu vozidel a svěřit ji soukromé firmě, je o tom, že ostatní společnosti to jsou schopny dělat levněji. Je to tedy kvůli úsporám dopravního podniku.

Měla by ještě teď šanci firma, která by přišla a nabídla levné depo bez toho, aby převzala údržbu vozidel?

Teď už asi ne, ale znovu opakuji, že ta možnost tu byla.

Ministerstvo financí Plzeň kritizuje, že žádné jiné město v ČR si takovou investici na triko ještě nevzalo a Plzeň je vlastně průkopníkem, i když ne v tom dobrém smyslu slova. A ministr Kalousek se zmínil dokonce o zlodějně. Jak to vnímáte?

Reagovat na Kalouskův výrok vůbec nehodlám, je zcestný. A to, že z ministerstva zaznívá něco o průkopnictví, tak to já vidím naopak. Například na ministerstvu dopravy se připravuje projekt výstavby dálnice na 30 let, projednává ho vláda. Takže ani naše vláda se podobných projektů nevzdává.

Podle vás tedy není nebezpečné uzavírat smlouvu na třicet let? Proč ne na pět, jak navrhuje ministerstvo?

To bychom nebyli schopni ufinancovat. Zdůrazňuji, že smlouva na třicet let a s jasnými smluvními výdaji je závislá na počtu ujetých vozokilometrů. Tedy sníží-.li se počet vozokilometrů, sníží se přímo úměrně tomu i splátky za služby.

Co říkáte argumentům, že v průběhu třiceti let se změní ceny energií, třeba se změní i politický režim. A Plzeň bude dál vázána smlouvou, která nic z toho nezohlední.

Ceny energií budou přece růst pro všechny subjekty republice stejně. Dodavatel může navýšit cenu pouze o inflaci a leckdy enormní růst energií inflace ani nepokryje. Tím pádem půjde toto navýšení za dodavatelem. A k té změně politického systému… Dnes máme politický systém demokratický, což znamená, že změna může být jen jedním směrem - k nedemokratickému. A toho by se měl obávat hlavně soukromý investor, znárodnění jsme tu již měli.

Co se stane, když město bude muset v příštích letech veřejnou dopravu utlumit, protože stamiliony korun jako dosud už nebude schopno dopravním podnikům dávat. Podle smlouvy ale bude muset i pak dál platit za depo.

Za prvé, město dělá všechno pro to, aby se veřejná doprava rozšiřovala a ne tenčila. Plánuje se zklidnění centra od automobilové dopravy, silnice jsou užší a přednost mají vozy městské dopravy. Ale i v případě, že by došlo k určitému utlumení veřejné dopravy, tak se to automaticky promítne do snížení ceny, což jsem už vysvětloval.

Ministerstvo financí argumentuje, že město nemá zpracovány podrobné analýzy i jiných variant než třicetileté splácení soukromníkovi a převedení oprav mimo podnik. Jak je možné, že tohle město nemá spočítáno?

To je zásadní omyl. Ministerstvo financí nikoho nekontaktovalo, žádné podklady si nevyžádalo a přesto vydává do tisku svá stanoviska. Celý projekt výstavby vozovny jsme dlouhodobě a řádně posuzovali v zastupitelstvu ve třech variantách a nechalo si vypracovat studii. Z ní jasně vyplynulo, že kdyby město postavilo základnu samo a také provozovalo údržbu vozového parku, zaplatilo by v příštích 30 letech za obojí 14,2 miliardy korun. Na základě toho se městská rada rozhodla zabývat dalšími variantami. Takže byl připraven projekt spolupráce s privátním investorem a tato možnost se teď jeví jako zdaleka nejvýhodnější. Škodovka nabídla financování za 11,9 miliardy korun, což je o více než 15 procent levněji, než bychom to zvládli v současnosti my.

Proti zprivatizování údržby jsou odboráři z dopravních podniků, jsou už ve stávkové pohotovosti. Co tomu říkáte?

K exekucím a vybíráním pokut za černé jízdy se nebudu vyjadřovat, nemám k tomu dost informací. A co se týká servisu vozidel, samozřejmě, tady dochází k prodeji části podniku. Ti lidé nebudou vyhozeni, ale přejdou pod nového zaměstnavatele. Není to tak, že ze dne na den bude v Plzni více než 200 propuštěných zaměstnanců dopravních podniků.

Autor: Dana Veselá, Miroslava Tolarová

15.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Veterinární správa varuje chovatele před ptačí chřipkou

Benešov – Odbor životního prostředí na základě výzvy Státní veterinární správy upozornil občany a zvláště drobnochovatele drůbeže na výskyt ptačí chřipky. „V současné době se už v několika státech Evropy objevila řada případů vysoce patogenní ptačí chřipky u volně žijících ptáků i v chovech drůbeže," uvedl vedoucí odboru Tomáš Heřmánek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies