VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plzeňan chtěl koupit nádraží, teď se bojí o byt

Plzeň - Petr Ptáček bydlí celý život přímo na křimickém nádraží. Už před lety zažádal o převod budovy Českých drah (ČD) do svého vlastnictví a nabídl i následnou rekonstrukci na svoje náklady. Neuspěl. Teď se z Deníku dozvěděl, že tutéž budovu dráhy nabídly k prodeji městu Plzni.

11.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zdeněk Šmýd

A Ptáček se bojí, zda on a jeho rodina nepřijdou o střechu nad hlavou.

„Nechápu to. Pět let mají dráhy na stole mou žádost, několikrát jsem ji urgoval, ale žádnou reakci nemám,“ podivuje se Plzeňan. Před dvěma lety jen dostal informaci, že převod budovy není možný, protože se v ní vyměňovala okna za plastová. A protože peníze šly z Evropské unie, dráhy by při prodeji budovy musely dotaci vracet.

„Teď prodej možný je? Proč někdo neoslovil jako první nás, tedy lidi, kteří v té budově bydlíme? Bytostně se nás to přece týká,“ říká Ptáček. V domu, který jako jeden z mála podél chebského koridoru nedostal novou fasádu, je šest bytových jednotek. Ani jeden nájemce nabídku nedostal.

Podle Jiřího Stuny, regionálního správce majetku ČD, dráhy jinak jednat nemohly. „Protože jsou byty součástí výpravní budovy, musíme je nejdřív nabídnout obcím a státní správě,“ vysvětluje Stuna. Důvodem je zabezpečovací technika a technologie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je v budově. České dráhy mají v Plzeňském kraji nemovitosti budov, kterých by se rády zbavily. Nejde jen o pozemky, ale i o sklady, bytové domy nebo právě výpravní budovy. Právě teď ČD zjišťují zájem obcí.

Pátý plzeňský obvod už takovou nabídku dostal, starosta Křimic Petr Otásek potvrdil, že by o nádraží zájem měl. „Mohl by tam být třeba klub pro mladé. V Křimicích je osmipatrový internát, stovky studentů nemají kam chodit, takže neustále řešíme problémy s pořádkem,“ vysvětlil záměry Otásek. Připustil však, že z těchto plánů nejspíš sejde, o odkoupení totiž musí rozhodnout vedení města. A to nemá peněz nazbyt.

Město nemá peníze

Jiří Stuna zcela vyloučil bezúplatný převod, který by byl pro město i obvod nejvýhodnější. „Cena bude stanovena podle znaleckého posudku,“ doplnil Stuna. Je pravděpodobné, že dráhy za budovu budou chtít několik milionů korun. „Město velké rezervy nemá a cena by musela být hodně výhodná, aby o odkupu město vůbec uvažovalo,“ připustil náměstek primátora Miloslav Šimák.

Budova křimického nádraží je ve špatném stavu, v bytech jsou devadesát let staré elektrické rozvody. „Jsou v hliníku a obaleny látkovou izolací. Zrovna minulý týden sousedce vypadl bakelitový vypínač a začal doutnat,“ připomíná Petr Ptáček. Před časem si nechal odhadnout náklady na opravy, vyšplhaly se ke dvěma milionům korun. „Bylo by třeba vyměnit kotle, udělat nové rozvody topení a částečně opravit střechu a fasádu,“ vyjmenovává Petr Ptáček s tím, že je připraven finance investovat ze svého.

Zda město budovu od Českých drah koupí, má být jasné do několika měsíců. Druhým v pořadí, koho ČD osloví, je SŽDC coby vlastník technologie. Co se však stane, pokud nádraží nebude chtít ani jeden z oslovených, Stuna prozradit nechce. „Jde o první výpravní budovy v republice, které dráhy prodávají, takže se systém teprve ustavuje,“ uzavírá ředitel regionální správy majetku ČD.

Autor: Miroslava Tolarová

11.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Řezání nosorožčích rohů
4

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.
14

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies