Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plzeňan chtěl koupit nádraží, teď se bojí o byt

Plzeň - Petr Ptáček bydlí celý život přímo na křimickém nádraží. Už před lety zažádal o převod budovy Českých drah (ČD) do svého vlastnictví a nabídl i následnou rekonstrukci na svoje náklady. Neuspěl. Teď se z Deníku dozvěděl, že tutéž budovu dráhy nabídly k prodeji městu Plzni.

11.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zdeněk Šmýd

A Ptáček se bojí, zda on a jeho rodina nepřijdou o střechu nad hlavou.

„Nechápu to. Pět let mají dráhy na stole mou žádost, několikrát jsem ji urgoval, ale žádnou reakci nemám,“ podivuje se Plzeňan. Před dvěma lety jen dostal informaci, že převod budovy není možný, protože se v ní vyměňovala okna za plastová. A protože peníze šly z Evropské unie, dráhy by při prodeji budovy musely dotaci vracet.

„Teď prodej možný je? Proč někdo neoslovil jako první nás, tedy lidi, kteří v té budově bydlíme? Bytostně se nás to přece týká,“ říká Ptáček. V domu, který jako jeden z mála podél chebského koridoru nedostal novou fasádu, je šest bytových jednotek. Ani jeden nájemce nabídku nedostal.

Podle Jiřího Stuny, regionálního správce majetku ČD, dráhy jinak jednat nemohly. „Protože jsou byty součástí výpravní budovy, musíme je nejdřív nabídnout obcím a státní správě,“ vysvětluje Stuna. Důvodem je zabezpečovací technika a technologie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je v budově. České dráhy mají v Plzeňském kraji nemovitosti budov, kterých by se rády zbavily. Nejde jen o pozemky, ale i o sklady, bytové domy nebo právě výpravní budovy. Právě teď ČD zjišťují zájem obcí.

Pátý plzeňský obvod už takovou nabídku dostal, starosta Křimic Petr Otásek potvrdil, že by o nádraží zájem měl. „Mohl by tam být třeba klub pro mladé. V Křimicích je osmipatrový internát, stovky studentů nemají kam chodit, takže neustále řešíme problémy s pořádkem,“ vysvětlil záměry Otásek. Připustil však, že z těchto plánů nejspíš sejde, o odkoupení totiž musí rozhodnout vedení města. A to nemá peněz nazbyt.

Město nemá peníze

Jiří Stuna zcela vyloučil bezúplatný převod, který by byl pro město i obvod nejvýhodnější. „Cena bude stanovena podle znaleckého posudku,“ doplnil Stuna. Je pravděpodobné, že dráhy za budovu budou chtít několik milionů korun. „Město velké rezervy nemá a cena by musela být hodně výhodná, aby o odkupu město vůbec uvažovalo,“ připustil náměstek primátora Miloslav Šimák.

Budova křimického nádraží je ve špatném stavu, v bytech jsou devadesát let staré elektrické rozvody. „Jsou v hliníku a obaleny látkovou izolací. Zrovna minulý týden sousedce vypadl bakelitový vypínač a začal doutnat,“ připomíná Petr Ptáček. Před časem si nechal odhadnout náklady na opravy, vyšplhaly se ke dvěma milionům korun. „Bylo by třeba vyměnit kotle, udělat nové rozvody topení a částečně opravit střechu a fasádu,“ vyjmenovává Petr Ptáček s tím, že je připraven finance investovat ze svého.

Zda město budovu od Českých drah koupí, má být jasné do několika měsíců. Druhým v pořadí, koho ČD osloví, je SŽDC coby vlastník technologie. Co se však stane, pokud nádraží nebude chtít ani jeden z oslovených, Stuna prozradit nechce. „Jde o první výpravní budovy v republice, které dráhy prodávají, takže se systém teprve ustavuje,“ uzavírá ředitel regionální správy majetku ČD.

Autor: Miroslava Tolarová

11.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Libye.
7

Stovky těl bojovníků Islámského státu čekají na repatriaci z Libye

Ilustrační foto
18

Do půlky srpna má být mírně chladněji a deštivěji, než je zvykem

Na hranici možného: 3,5 tisíce kilometrů „čtyřicítkou“

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Nejrychleji v historii zvládl Tour de France Lance Armstrong. Jenže dopoval.

V Lokti zahynul mladý motokrosař

Motokrosové mistrovství světa v Lokti si vybralou krutou daň. V sobotním závodě evropského šampionátu do 85 ccm 13letý Moldavan Igor Cuharcius havaroval při dopadu svého stroje na dvojskoku z horní části okruhu.

Myslivci rozmisťovali pachové ohradníky. Ty mají zabránit migraci divočáků

/VIDEO/ Tisíce kelímků s pěnou a koncentrátem, stovky myslivců, desítky kilometrů. Tak v sobotu vypadala hranice zlínského okresu od brzkých ranních hodin.

Kláštery nabízejí poznání, odpočinek, ubytování i nové zážitky

Kláštery jako cíl výletů, seznámení s historií i nalezení chvíle klidu v uspěchaném světě prezentuje web Klášterní stezky. Vytvořili ho učitelé a studenti pražské pedagogické fakulty a zahrnuje podrobné informace o více než dvacítce klášterů v Čechách a na Moravě. Seznamuje s řeholním životem i s tím, jak církev postupně staleté objekty renovuje. Kláštery jsou stále více objevovanou skupinou památek, která láká zájemce o kulturu i milovníky technických či přírodních památek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení