VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plzeňský kraj očekává, že v novém období EU získá sedm miliard korun

Plzeň - Plzeňský kraj očekává, že v novém plánovacím období EU získá zhruba sedm miliard korun dotací. Z toho tři miliardy korun samotný kraj a zbytek hlavně obce. Na financování dotovaných projektů v letech 2014 až 2020 si vezme kraj první investiční úvěr. Řekl to náměstek hejtmana Václav Šlajs (ČSSD).

27.6.2013
SDÍLEJ:

Evropská unie. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Vít Šimánek

V současném plánovacím období do roku 2013 získají Plzeňský a Jihočeský kraj z programu ROP Jihozápad celkem zhruba 17 miliard korun, z toho každý kraj přibližně polovinu této sumy.

„Ze tří miliard pro Plzeňský kraj půjde do roku 2020 nejméně 2,5 miliardy korun do dopravy," uvedl Šlajs. Obce by měly dostat zhruba 3,5 miliardy korun, zbytek využijí soukromé subjekty.

Podle Šlajse už je část nových projektů připravená. „Teprve až se definitivně rozhodne, kam evropské peníze mohou směřovat, tak se pustíme do dalších," uvedl. Podle něj ale dohodu zpomalí současné problémy české politiky. První peníze EU z nových dotací by mohly do regionu přitéct nejdříve ve druhé polovině roku 2015. Prioritou kraje pro příští roky budou „hospodářsky zaostalé oblasti", tedy hlavně odlehlá území kopírující většinou bývalé Sudety.

Plzeňský kraj letos vydá historicky nejvíc peněz na projekty s dotacemi EU, zhruba 1,2 miliardy korun, meziročně dvakrát víc. „Příští rok už to nejsme schopni udržet. Počítáme s 800 miliony korun a v roce 2015 s 550 miliony korun plus nové plánovací období, které odhadujeme na 300 až 400 milionů," řekl Šlajs.

Podle něj má letos kraj vlastní peníze na předfinancování i na spolufinancování. „Problém ale je s takzvanými vratkami. My celý projekt zafinancujeme a po jeho dokončení a kontrole se nám peníze z Bruselu vracejí, ale ‚natékají' hodně pomalu," uvedl Šlajs.

Například ze šest měsíců kraj proinvestoval 450 milionů korun, ale zpět dostal jen 110 milionů korun. „Ty peníze nám chybějí, protože je chceme investovat do dalších akcí. Proto máme kontokorentní úvěr, jímž vykrýváme problémy s likviditou, abychom nemuseli zastavovat stavby," uvedl.

V dalším plánovacím období EU počítá kraj s investičním úvěrem 500 až 800 milionů korun, které budou výhradně na rozvoj. „Bude výhodný, když se nám 85 procent prostředků vrátí z Bruselu," uvedl. Banky už se podle Šlajse samy nabízejí. „Jako jediný nezadlužený kraj jsme velmi žádaným klientem. Díky tomu zřejmě dostaneme velmi výhodné podmínky," míní.

O úvěru by se mohlo jednat v polovině příštího roku.

Autor: ČTK

27.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Miloš Zeman
58 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Požár v budově Grenfell Tower
AKTUALIZUJEME
2 30

Požár v Grenfell Tower způsobila lednička, potvrdila policie

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

Německé automobilky se bojí tvrdého brexitu, ohroženy jsou tisíce míst

Takzvaný tvrdý brexit ohrozí 18 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu. Podle analytiků Deloitte vozidla pro britské spotřebitele výrazně prodraží, což by mohlo mít za následek pokles prodeje automobilů až o pětinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies