VYBERTE SI REGION

Policisté se pyšní nižšími čísly. Mrtvých ale bohužel přibylo

Tachovsko – Tachovští dopravní policisté minulý rok řešili 309 karambolů, což je o 21 méně, než v roce 2012. Ačkoliv má křivka klesající tendenci, následky jsou daleko vážnější. Statistiku policie zveřejnila v pátek odpoledne.

21.1.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Hasiči MSK

„Z údajů vyplývá, že v loňském roce bylo při nehodách lehce zraněno 173 osob, těžce zraněno 13 a 8 osob bylo usmrceno," uvedla Dagmar Jiroušková, policejní mluvčí.

Deset křížků

Fakticky ale na silnicích Tachovska zemřelo deset lidí, do statistiky totiž není zahrnuta dálnice D5 (zde nehodovost eviduje krajské policejní ředitelství) a mrtví, kteří zemřeli déle než dvacet čtyři hodin po nehodě. Do statistik tak přičítáme šoféra kamionu, který se zabil nedaleko sjezdu u Svaté Kateřiny a čtrnáctiletého chlapce, jenž po několika dnech zemřel na následky zranění utrpěných při nehodě mezi Halží a Tachovem.

Jiroušková konstatuje, že v porovnání s předloňským rokem jde o nárůst ve všech těchto ukazatelích. „Největší rozdíl je zaznamenán v počtu lehce zraněných osob, kterých je evidováno o 34 více než v roce předloňském. V počtu těžce zraněných je za loňský rok o jednoho více." Usmrcených osob je více o tři, resp. o pět.

Celková škoda dosáhla bezmála 27 miliónů korun.

Vini!

Největšími hříšníky jsou samotní motoristé. Ti stáli za 276 karamboly. „Řidiči nemotorových vozidel zavinili 12 nehod, na chodce připadají 4 události. Děti do 15 let byly účastníky nehod ve 28 případech," zminuje mluvčí další čísla.

Opilý řidič, veselý vrah

Na nehodovosti se přirozeně podepsal i alkohol, byť i zde se počet událostí nepatrně snížil. Opilí šoféři si na vrub připsali třicet „kousků", což je jen o jeden méně, než v roce dvanáctém.

Pondělí táhne

Nejvíce opilci bourali v pondělí, ve čtvrtek a v sobotu. Naopak nejméně v úterý a ve středu. Neděle a pátek jsou v průměru.

A zfetování? Ti nemají „na triku" jediný flek i přes to, že v evidencích policejních kontrol jich je požehnaně.

Chce to více pozornosti

Ze statistiky lze vyčíst i nejčastější příčiny. Těm vévodí nesprávný způsob jízdy, vysoká rychlost a nedání přednosti v jízdě.

Nešťastné dvojky

„V souvislosti s lokalizací dopravních nehod na Tachovsku lze konstatovat, že z celkového počtu 309 dopravních nehod se jich 163 stalo mimo obec, zbylých 146 nehod policisté evidují v obci. K největšímu počtu nehod dochází na silnicích druhých tříd, kde jich policisté za uplynulý rok evidují 145," čte Jiroušková ze statistik.

Naopak nejméně se bouralo na dálničním přivaděči, v úseku mezi Chodovou Planou a nájezdem na dálnici u Nové Hospody. Tady se stalo šestadvacet karambolů – v roce 2012 jich bylo o 18 více. Nehod zde sice ubylo, ale i zde smrt řádila. V červnu se zde stala první nehoda s tragickými následky.

Regent je jedničkou

Na základě místní znalosti a zkušenosti si troufáme tvrdit, že nejproblematič­tějsím úsekem je ten mezi Chodovou Planou a Mariánskými Lázněmi u rybníku Regent. Havárky by se zde daly počítat na desítky. Žádná však neměla nejsmutnější konec…

„K nejtragičtější dopravní nehodě v loňském roce došlo na silnici mezi Tachovem a Halží, kdy 82letý řidič na mokré komunikaci nezvládl řízení vozidla a uvedl jej do smyku. Následně narazil do kmene stromu, od kterého se vůz odrazil a vyjel do přilehlého rybníka Kyvadlo. Tam se auto převrátilo na střechu a zcela se potopilo. V nemocnici pak celá osádka vozu svým zraněním podlehla," připomněla nešťastnou událost Dagmar Jiroušková.

Republika klesá

Náměstek policejního prezidenta pro vnější službu Tomáš Tuhý na nedávné tiskové konferenci zdůraznil, že přestože se v uplynulém roce zvýšil celkový počet dopravních nehod, zahynulo na našich silnicích nejméně osob od roku 1961. „Mezi nimi bylo i 8 dětí, což je nejméně za posledních 20 let," poznamenal. „I tak je ale počet zmařených životů stále vysoký, proto je třeba, abychom v tomto klesajícím trendu i nadále pokračovali," podotkl s tím, že na silnicích v celé republice vyhaslo 583 životů. Šéf dopravní policie Tomáš Lerch svého kolegu doplnil. „Chci, aby se počet mrtvých stlačil pod hranici 550 lidí."

Jak toho chce dosáhnout? Možností je několik. Jednou z nich je další vzdělávání šoférů, tedy zejména těch, kteří mají praxi kratší než pět let. Ti totiž stojí za nejvíce karamboly. „Už dlouhodobě spolupracujeme s ministerstvem dopravy na úpravě stávající legislativy ve vztahu k řidičům, kteří začínají. Myslím si, že tato čísla dokazují, že není čas to odkládat," řekl Lerch před skvadrou novinářů.

Passaty a superby

Jisté možnosti skýtají i represe a prevence. Těm by měla sekundovat technika. Na silnicích (ne jen na dálnicích) by měly být častěji vidět super rychlé speciály Volkswagen Passat. Flotilu „stíhaček" nedávno doplnila sedmička vozů Škoda Superb s „nadupaným" motorem 3.6 FSI V6 (191 kW) a pohonem 4×4. A superby by měly na dálnicích postupně nahrazovat stárnoucí passaty (jezdí už od roku 2008). Podle našich informací by se měla nejrchylejší seriově vyráběná škodovka usalašit i v úseku, který spravuje dálniční oddělení v Ostrově u Stříbra.

Staré mimo dálnici

Staré passaty ve specifikaci R36 ale do šrotu rozhodně nepůjdou. Náměstek Tuhý potvrdil, že se přesunou na silnice nižších tříd. Může se tak docela lehce stát, že ojetina z Ostrova rozšíří vozový park tachovských dopraváků. Podobný osud měly i Fordy Mondeo ST220. Ty nyní dosluhují například u zásahových jednotek (už bez „válečných" polepů).

Tomáš Tuhý ještě doplnil, že letos se policie zaměří například na větší bezpečnost chodců a cyklistů. „My samozřejmě budeme pokračovat v trendu tak, abychom se zaměřili jak na nekázeň chodců, ale na druhou stranu i na jejich ochranu – to znamená jejich viditelnost," u­vedl.

Prioritou prý budou i boje proti alkoholu a drogám či proti pirátům silnic. Kvůli tomu hodlá sbor pořídit další dálniční speciály a přístroje na zjišťování drog těle.

Autor: Josef Holek

21.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies