VYBERTE SI REGION

Pozor! Brzdná dráha na sněhu je delší až pětinásobně

Tachovsko  – První víkend letošní zimy na sněhu je za námi a na silnicích vládne zmatek a hysterie. Co je na tom divného, že napadlo, když je leden. Řidiči však v tomto počasí zmatkují a pak často dochází k dopravním nehodám. Řádně by se měli v dopravním ruchu chovat také chodci.

29.1.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Petr Šilar

„Vždy by mělo docházet k vzájemné ohleduplnosti jak u řidiče, tak i u chodce. Řidič se má k přechodu pro chodce přibližovat takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo a umožnit tomu chodci bezpečné přejetí," vysvětluje Václav Ircing z Besipu a pokračuje: „Chodec naopak nesmí náhle vstupovat na přechod pro chodce. Jeho povinnost je se rozhlídnout. Nesmí na přechod nějakým náhlým vstupem vejít. Řidič je sice povinen chodce pustit a umožnit mu bezpečné přejetí, ale pokud je venku takovéto počasí a vběhnete na přechod, řidič je prohrávající."

Je zajímavé, že děti ve školách tyto zásady dodržují a je opravdu zvláštní, když tímto učí řada dětí své rodiče a prarodiče.

Dále je důležitý takzvaný oční kontakt. Kdy se chodec zkontaktoval s řidičem a už poznáte na chování toho řidiče, jestli je schopný nebo ochotný zastavit. Taktéž chodec stojícího u přechodu, musí dát signál, že bezpečně vstupuje na přechod pro chodce. Když už na přechodu je, tak má samozřejmě právo přednosti.

„Viditelnost, to je dalším velice důležitým faktorem v tomto období. Už se začíná brzy stmívat a chodcům bych doporučil, aby chodili po komunikacích dostatečně viditelní. To znamená, aby byly na silnicích dostatečně vidět," doplnil.

Když jde chodec v tmavém oblečení, není vidět. Každý by měl dodržovat zásadu nejen vidět, ale také být viděn. „Lidé si stěžují, že nemají peníze, aby si něco nakupovali. Ale k tomu, abych byl vidět peníze nepotřebuji. Postačí obyčejná igelitová taška. Za snížené viditelnosti jsem v dohledu až na sedmdesát metrů," poznamenává.

Běžně k dostání jsou reflexní pásky, která jsou zřetelná až na dvě stě metrů. Klasicky se stačí ale světle obléct nebo i posvítit baterkou nebo blikátkem. Existuje také spoustu oblečení, které už mají reflexní prvky.

Co řidičům o víkendu moc nešlo je brzdění. Při rychlosti 50km/h je třeba k zabrzdění kolem 25 metrů. Brzdná dráha se na mokré, zasněžené a zledovatělé vozovce prodlužuje. Na mokré vozovce se prodlužuje až na dvojnásobek, na sněhu až na pětinásobek a na ledu dokonce až na desetinásobek oproti brzdění na suchém povrchu.

„Řidiči si myslí, že když mají zatížené auto, že zabrzdí na kratší vzdálenosti. Ale o co je auto těžší, o to je ta vzdálenost delší. S plně naloženým autem zastavím na podstatně delší dráze než s neobsazeným vozidlem. Upozorňujeme také, že osobní auto má kratší brzdnou dráhu než auto nákladní," upozornil Václav Ircing.

Velkou roli hraje hmotnost automobilů a takzvaná prodleva brzd.

Autor: Gabriela Jägerová

29.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies