VYBERTE SI REGION

Pozor! Brzdná dráha na sněhu je delší až pětinásobně

Tachovsko  – První víkend letošní zimy na sněhu je za námi a na silnicích vládne zmatek a hysterie. Co je na tom divného, že napadlo, když je leden. Řidiči však v tomto počasí zmatkují a pak často dochází k dopravním nehodám. Řádně by se měli v dopravním ruchu chovat také chodci.

29.1.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Petr Šilar

„Vždy by mělo docházet k vzájemné ohleduplnosti jak u řidiče, tak i u chodce. Řidič se má k přechodu pro chodce přibližovat takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo a umožnit tomu chodci bezpečné přejetí," vysvětluje Václav Ircing z Besipu a pokračuje: „Chodec naopak nesmí náhle vstupovat na přechod pro chodce. Jeho povinnost je se rozhlídnout. Nesmí na přechod nějakým náhlým vstupem vejít. Řidič je sice povinen chodce pustit a umožnit mu bezpečné přejetí, ale pokud je venku takovéto počasí a vběhnete na přechod, řidič je prohrávající."

Je zajímavé, že děti ve školách tyto zásady dodržují a je opravdu zvláštní, když tímto učí řada dětí své rodiče a prarodiče.

Dále je důležitý takzvaný oční kontakt. Kdy se chodec zkontaktoval s řidičem a už poznáte na chování toho řidiče, jestli je schopný nebo ochotný zastavit. Taktéž chodec stojícího u přechodu, musí dát signál, že bezpečně vstupuje na přechod pro chodce. Když už na přechodu je, tak má samozřejmě právo přednosti.

„Viditelnost, to je dalším velice důležitým faktorem v tomto období. Už se začíná brzy stmívat a chodcům bych doporučil, aby chodili po komunikacích dostatečně viditelní. To znamená, aby byly na silnicích dostatečně vidět," doplnil.

Když jde chodec v tmavém oblečení, není vidět. Každý by měl dodržovat zásadu nejen vidět, ale také být viděn. „Lidé si stěžují, že nemají peníze, aby si něco nakupovali. Ale k tomu, abych byl vidět peníze nepotřebuji. Postačí obyčejná igelitová taška. Za snížené viditelnosti jsem v dohledu až na sedmdesát metrů," poznamenává.

Běžně k dostání jsou reflexní pásky, která jsou zřetelná až na dvě stě metrů. Klasicky se stačí ale světle obléct nebo i posvítit baterkou nebo blikátkem. Existuje také spoustu oblečení, které už mají reflexní prvky.

Co řidičům o víkendu moc nešlo je brzdění. Při rychlosti 50km/h je třeba k zabrzdění kolem 25 metrů. Brzdná dráha se na mokré, zasněžené a zledovatělé vozovce prodlužuje. Na mokré vozovce se prodlužuje až na dvojnásobek, na sněhu až na pětinásobek a na ledu dokonce až na desetinásobek oproti brzdění na suchém povrchu.

„Řidiči si myslí, že když mají zatížené auto, že zabrzdí na kratší vzdálenosti. Ale o co je auto těžší, o to je ta vzdálenost delší. S plně naloženým autem zastavím na podstatně delší dráze než s neobsazeným vozidlem. Upozorňujeme také, že osobní auto má kratší brzdnou dráhu než auto nákladní," upozornil Václav Ircing.

Velkou roli hraje hmotnost automobilů a takzvaná prodleva brzd.

Autor: Gabriela Jägerová

29.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Marešová u soudu.
6 20

Věra Marešová žádá odškodné čtyři miliony korun

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
5 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Ústí nad Labem – Ústečtí kriminalisté zatím stále marně pátrají po pohřešované školačce Michaele Patricii Muzikářové z Klíše. S pomocí se nyní opět obrací na veřejnost.

Ze silnice mrazivé vězení, v Tunisku uvízlo v autech asi tisíc lidí

Mrazivé počasí netrápí pouze Evropu, ale i Afriku. Silné sněžení uvěznilo na severovýchodě Tuniska na silnicích kolem tisíce lidí. Sněhové jazyky zkomplikovaly dopravu na několika místech včetně hlavní dálnice v provincii Dženbúba. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies