VYBERTE SI REGION

Propagátorka městské cyklistiky: V Plzni je stále co dohánět

Plzeň – Rekordní účast měla letošní kampaň 
Do práce na kole, která se v Plzni konala již počtvrté. Zúčastnilo se jí celkem 515 soutěžících ze 142 firem a dohromady najeli přes 95 tisíc kilometrů. „Je vidět, že lidé mají o městskou cyklistiku zájem. Trend je jednozačně vzrůstající," říká Eva Haunerová z iniciativy Plzeň na kole, která kampaň v Plzni koordinovala.

26.6.2016
SDÍLEJ:

Eva Haunerová 
z iniciativy Plzeň na kole propaguje městskou cyklistiku. Foto: Milan Svoboda

„Povedlo se to. Vždyť se nám podařilo zlákat dvojnásobný počet lidí oproti loňsku, kdy se zúčastnilo 245 soutěžících a najeli 40 297 kilometrů. Čísla hovoří jasně," směje se Haunerová.

Také jste se zúčastnila kampaně?
Samozřejmě, ale nesoutěžně. Na kole jezdím celoročně každý den, a to nejen do práce. Je to skvělý dopravní prostředek.

Je kampaň pro firmy a instituce přínosná?
Rozhodně ano. Každý, kdo se zapojí do akce, udělá něco pro své zdraví i své město. Navíc je to týmová soutěž, která podporuje spolupráci a týmového ducha. Mezi týmy v rámci jedné firmy může vznikat celkem zdravá soutěživost a ve výsledku to může být pro firmu velmi dobrý teambuilding navíc nenáročný na organizaci. Zaměstnanci, kteří vymění auta za kola, ušetří zaměstnavateli peníze za parkovací místa i nemocenskou. Ve firmách, kde akci zaměstnavatel podpořil, jezdí třeba i několik desítek lidí v několika týmech.

Kampaň má jistě i své rekordmany. Můžete říci, jak vypadalo její hodnocení?
Vyhodnocovali jsme několik kategorií. V kategorii výkonnost jednotlivců, kde se hodnotil celkový počet najetých či naběhaných kilometrů, 
se na prvních třech místech umístili muži, kteří si zapsali více než tisíc kilometrů. Ondrej Borusik ze Škoda Transportation najezdil do práce během května 1303,7 kilometru, a obsadil tak první místo. Jan Tlustý z Katastrálního úřadu pro Plzeňský kraj najezdil 1259,9 kilometru a získal stejně jako vloni druhé místo. Na třetím místě 
pak skončil Stanislav 
Moller z firmy Alfmeier CZ, který najezdil 1237,6 kilometru.

Další kategorií byla pravidelnost.
Ano. V této kategorii není důležité, kolik kilometrů ujedu, ale to, zda jezdím pravidelně. Stoprocentní 'docházku' mělo devět týmů: OTS2 z firmy KKN, Systhermáci z firmy Systherm, Zeměměřiči z Katastrálního úřadu pro Plzeňský kraj, Hapina Team za ICONICS, Elite ze společnosti NARETEC, Hlava 22 ze Škody Transportation, Supporti z Fuji Koyo Czech, Orlice z firmy OMEXOM GA Energo a Škodovácí ze Škoda Electric. Když to shrnu, tak 66 a více procent cest do práce na kole absolvovalo celkem 89 týmů.

V plzeňské kategorii Kreativita získal první místo Jiří Hradský z firmy Iconics za sérii fotek svého týmu dojíždějícího do práce na zelených skládacích kolech. V celorepublikové kategorii Kreativita uspěla se svým videoklipem Ľubica Hradecká z firmy REUS, která skončila na třetím místě.

Eva Haunerová● 37 let, žije v Plzni
● propagátorka cyklistiky, členka iniciativy Plzeň 
na kole, která v Plzni 
koordinovala kampaň 
Do práce na kole
● pracuje jako grafička 
v knižním vydavatelství
● více na plzennakole.cz

Kdy se jezdilo nejvíc? Je znát třeba víkend nebo špatné počasí?
Květnové počasí bylo letos mnohem lepší než loni. Deštivých dnů bylo málo, a tak lidé jezdili poměrně pravidelně. Soutěžilo se jen ve dnech, kdy lidé pracovali, tak to odpovídalo jejich pracovnímu rozvrhu.

Funguje v Plzni rovnice: Více kol = méně aut?
Ano. Kdo jede na kole, nepotřebuje auto. Je třeba si ale uvědomit, že mnoho lidí, kteří začnou jezdit do práce na kole, využívá běžně 
k dojíždění MHD a ne auto. Ne každý chce jezdit po městě autem, když tu máme takový rozsáhlý systém veřejné dopravy. Jet ráno
 na kole do práce je podle mnohých výborný start do nového dne. Samozřejmě záleží na tom, odkud a kam jezdíte a kdy vám začíná pracovní doba.

Například cyklista Jan Kýček, který přijel 
na konci května na Snídani pro cyklisty organizovanou v rámci kampaně, se přiznal, že pro něj bylo nejtěžší najít po ránu motivaci a donutit se sednout místo do auta na kolo. Právě proto tady naše kampaň je. Aby co nejvíce lidí zlákala k šetrným způsobům dojíždění do práce. Nutné je též říct, že naše pozice není lehká, neboť město si motoristy hýčká. Ať už vstřícnou politikou parkování v centru, průtahy středem města či stálým upřednostňováním automobilů před chodci a cyklisty.

Jak je to tedy s postojem města k cyklistice?
Podmínky pro cyklisty se postupně zlepšují, i když dost pomalu. Každý rok se vybuduje několik kilometrů cyklostezek, ale pro pohodlný a bezpečný pohyb po městě tohle nestačí. Už při budování města je třeba začít jinak. Nemyslet tolik na komfort motoristů, ale také na chodce a cyklisty. Vyslovená podpora cyklistiky tu ze strany města prostě není, neboť město to nevnímá jako prioritu.

Důležité je také říct, že v Plzni na rozdíl od jiných měst stále chybí pozice cyklokoordinátora, který by zde prosazoval zájmy cyklistů. Město není ani 
v Asociaci cykloměst ČR. Přitom obojí by Plzni mohlo dávat nové impulzy a trendy na poli cyklodopravy. Nevím, jak dlouho může ještě Plzeň dělat, že se jí cyklodoprava netýká, a držet se takto pozadu. A to ji srovnáváme jen s českými městy, protože srovnání se západními městy by prohrála na celé čáře.
Když městu chybí cyklokoordinátor, snadno se pak stane, že se rozšíří Borská ulice na čtyřproudou a nikomu z města nepřijde divné, že na jedné straně zmizel chodník a že v projektu se vůbec nepočítalo s cyklisty.

Éterici. Tým ČRo Plzeň tvoří sportovci i milovnice městské cyklistiky.  Zleva: Ondřej Krejčík, Eva Bezděkovská, Rostislav Duršpek a Petra Hynčíková. Na snímku chybí Jiří BlažekJak se ve městě vyvíjí situace kolem parkování jízdních kol? Zaparkuje v Plzni cyklista pohodlně?
Situace ohledně parkování cyklistů není v Plzni dobrá. Stále chybí desítky kvalitních stojanů, které kolo neničí, mám na mysli například jednoduchý model stojanu ve tvaru obráceného U. Většina stojanů, které v Plzni najdete, jsou nevyhovující. Rám nemáte o co opřít, bicykl můžete zamknout pouze za přední či zadní kolo, čímž riskujete jeho odcizení. Před hlavním autobusovým i vlakovým nádražím stojany chybí úplně, což je věc ze zahraniční perspektivy zcela nemyslitelná. Doufáme ale, že se situace brzy zlepší. Tipů, kam stojany umístit, máme mnoho.

Jak je to s rozvojem cyklostezek v Plzni?
Loni zde vzniklo několik nových úseků. Když je ale všechny sečtete dohromady, je to přesně 1420 metrů, 
což je z perspektivy celého města velmi málo. Cyklostezky jsou navíc často jen krátké úseky, třeba 100 metrů na novém chodníku. Město říká, že v budoucnu se tyto kousky propojí, ale jak dlouho to bude tímto tempem trvat? Přitom by šlo vytvářet cyklopruhy, tzn. cyklistické jízdní pruhy ve vozovce, zprůjezdňovat pro cyklisty stávající jednosměrky v obou směrech apod.

Čemu by se měl cyklista 
v Plzni spíše vyhnout?
Vyhnout? Určitě by se neměl vzdávat svého práva jezdit po městě na kole. Ale vy se ptáte asi na něco jiného, že? Chcete slyšet, že lidé by raději neměli jezdit po frekventovaných třídách, jako je Klatovská, Americká nebo Borská. To vám ale nepovím, sama tam jezdím velice často, protože to jsou nejrychlejší spojky. A i já se chci po městě pohybovat rychle.

Autor: Miroslava Vejvodová

26.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Forejtův případ je varující zprávou o poměrech na Hradě, píše tisk

Praha - Odchod ředitele protokolu Pražského hradu Jindřicha Forejta, který se v úterý vzdal svého místa, je drsnou a varující zprávou o poměrech na Hradě. V komentáři to dnes píšou Hospodářské noviny. Případu se věnují všechny české deníky. Lidové noviny si v souvislosti s tím všímají bezpečnostních hrozeb, kterých je podle nich Hrad plný. Právo se pozastavuje nad "úpornou snahou dvou pochybných individuí" dostat kompromitující materiál do seriózních médií.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies