Most je posledním z úseků tzv. severojižního průtahu městem. Celá přibližně šestikilometrová silniční stavba za zhruba tři miliardy korun, již by platil stát, zahrnuje tři úseky: propojení Sukovy a Borské ulice, odtud část mezi Techmanií a Kalikovským mlýnem, a nakonec úsek od Kalikovského mlýna přes údolí Mže ke křižovatce s Lidickou ulicí u lékařské fakulty. Právě tady má vyrůst zmiňovaná betonová estakáda (most nesený sloupy) nad svahem k Lochotínu. Na tuto nejkontroverznější část už probíhá tzv. EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí.

S průtahem, velkou státní silniční stavbou, počítá i nový územní plán města Plzně. K němu mohou podat lidé připomínky na plzeňský magistrát nejpozději do konce listopadu letošního roku.

Podle ředitele ŘSD v Plzni Zdeňka Kuťáka by se mohlo začít stavět kolem roku 2020. „Věřím, že připravovaný průtah Plzní se bude realizovat," potvrdil Deníku Kuťák.

Potřebuje město další tak velkou stavbu, která by vedla centrem města? Dopravní náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL) argumentuje odlehčením dopravy na Karlovarské třídě. „Výrazně to sníží také dopravní zatížení sadů Pětatřicátníků a všech komunikací navazujících na tuto klíčovou křižovatku," uvedl Náhlík. Poukázal také na to, že přes plánovaný most přes údolní nivu Mže mezi Kalikovským mlýnem a Karlovarskou třídou by se pak pohybovaly autobusy ze severního Plzeňska přímo na Centrální autobusové nádraží a lidé by se snáze dostávali do Škodovky a do průmyslové zóny Borská pole.

Před stavbou průtahu ale varují ekologové i architekti.

„Průtah má vést přes Bory, centrum města, lochotínské louky a Lochotínský park. Bude znamenat nenapravitelnou devastaci lochotínských luk a části Lochotínského parku," upozorňuje architekt Petr Domanický. Architekt Jan Toman připomíná také rozšíření křižovatky u Kalikovského mlýna. „Přibudou tu jízdní pruhy, bavíme se o rozšíření až o 20 metrů," upozorňuje Toman. Další součástí průtahu je také nová velká okružní křižovatka u Techmanie v Borské ulici. A demolice některých domů mezi Kalikovským mlýnem a Centrálním autobusovým nádražím.