Město přitom firmě zaplatilo za nájem radarů téměř milion korun. „Budeme chtít ukončit smlouvu dohodou,“ potvrdil primátor Martin Baxa (ODS). Petr Triner z Úřadu správních agend magistrátu uvedl, že radnice si nárokuje smluvní pokutu za nedodržení termínů instalace radarů v řádu milionů korun. „O konkrétní částce budou vedena s dodavatelem jednání,“ potvrdil Triner.

Mluvčí společnosti Czech radar, která měla radary instalovat, se zatím k problému nevyjádřila s tím, že firma dosud nemá stanovisko města k dispozici.

Novinku s radary, které měly na frekventovaných plzeňských křižovatkách měřit rychlost a také fotit auta projíždějící na červenou, hodlalo město zavést v roce 2009, kdy na ně podepsalo smlouvu. Nejdřív šlo o zkušební provoz tří zařízení, v konečné fázi se počítalo s 18 radary. Přestupky měl dostávat k vyřízení právě odbor správních činností magistrátu, který měl pokuty vymáhat, a město si mělo z vybraných peněz kompenzovat náklady na splátky zařízení.

Jenže skutečnost tomu neodpovídala. „Firma nainstalovala pouze tři zařízení na stanovištích Klatovská x U Trati, Skvrňanská x Tylova a Folmavská x U Letiště,“ potvrdil Triner.

Ze 420 zdokumentovaných přestupků bylo nakonec pokutováno jen 73 řidičů. Téměř 200 přestupků museli úředníci odložit pro ´neplatné měření´, když vozidla měla na záznamu nečitelné registrační značky nebo byla zakryta náklaďáky v sousedním pomalém pruhu. V 88 případech se řidiči vymluvili na osobu blízkou, takže řízení bylo rovněž zastaveno. „V téměř 50 případech se jednalo o vozidla záchranného systému a v 19 šlo o auta s registrační značkou jiného státu,“ vypočítal Triner.

Skutečnost, že v Plzni zkrachoval plán na pronájem radarů od soukromé společnosti, ale neznamená, že by řidiči ve městě byli zcela beztrestní.

V Plzni samozřejmě měří rychlost radary státní policie i městští strážníci. Podle radního města pro bezpečnost Roberta Houdka (ODS) navíc už nemusí městská policie upozorňovat na měření řidiče varovnými cedulemi. Strážníci měří rychlost dvěma radary, jeden mají v autě, druhý je mobilní.

Další dva pevné radary spravuje Správa veřejného statku města Plzně. Dříve je umisťovala do deseti budek u silnic na různých místech po Plzni, ale teď se nepoužívají právě proto, že město počítalo s radary od soukromé společnosti.