Plzeň se potýká s horší kvalitou ovzduší. Loni byly na dvou stanicích překročeny denní imisní limity pro polétavý prach v 49 dnech, zákon umožňuje překročení limitů jen pětatřicetkrát za rok.

Zavedení nízkoemisní zóny by ale podle studie mělo ze všech posuzovaných variant ten nejmenší dopad na pokles znečištění. Zónu lze podle právní úpravy vymezit jen v centru. „Vzhledem k malé velikosti této zóny by ale takové opatření nebylo účinné," tvrdí radní pro životní prostředí Irena Rottová (ODS).

Podle vedoucí odboru životního prostředí magistrátu Dagmar Svobodové také nelze vymezit zónu na průjezdné komunikaci, pokud není jiná silnice stejné nebo vyšší třídy, kudy by mohla doprava vést.

Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví ale se studií není spokojen. „Nesplnila to, co jsem očekával. Není to studie proveditelnosti, která by řekla, zda zóny mají smysl," řekl.

Materiál podle něj například zmiňoval jen osobní, ne nákladní auta a zahrnoval mnoho výjimek pro auta nesplňující limity emisí. V takovém případě ale podle něj zavedení zón ztrácí smysl.

Podle Svobodové je řešením například zklidnění centra, jehož lze dosáhnout přestavbou vybraných komunikací na pěší zónu, případně zákazem vjezdu do některých ulic nebo úpravou parkování.