Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stosedmdesátkou do zatáčky aneb Testoval jsem čtyřkolku

Budětice - Redaktor Deníku se zúčastnil testování Škody Fabia S2000 před Rallye Šumava, svezl se s pilotem Janem Černým.

29.4.2016
SDÍLEJ:

Testování Škody Fabia S2000 před Rallye Šumava s pilotem Janem Černým.Foto: DENÍK/Milan Kilián

Jan Černý spolu se svým spolujezdcem Petrem Černohorským před dvěma týdny suverénně vyhrál Valašskou rallye a o nejvyšší příčky se chce porvat i na 51. Rallye Šumava Klatovy. Když přišla nabídka svézt se s ním během testovací jízdy v jeho Škodě Fabia S2000, neváhal jsem ani chvilku.

MUSÍ AUTO „OHŘÁT"

Je středa dopoledne a já přijíždím do Budětic, kde bude Černý na uzavřené trati svoji fabii testovat. Všichni už jsou na místě. Mechanici se věnují fabii, posádka se obléká v karavanu, a tak využívám chvíle čekání k tomu, abych od Jindřicha Kalivody, zástupce týmu Mogul Černý Racing, vyzvěděl informace o autě, v němž se svezu. „Je to čtyřkolka, motor je dvoulitr, atmosféricky plněný. Nesmí být žádné turbo. Má šestistupňovou sekvenční převodovku, což je výhoda oproti Fabiím R5 (s těmi v Klatovech pojedou např. Kopecký a Tidemand z týmu Škoda Motorsport – pozn. aut.), které mají povolený jen „pětikvalt". Když už jsem u srovnávání S2000 a R5, tak bych ještě mohl říci, že R5 je pochopitelně technicky dále a její velkou výhodou je turbo," říká mi Kalivoda.

To už je ale posádka připravena, a tak se domlouváme, jak bude testování vypadat. Na začátek potřebuje 25letý pilot auto zahřát a dostat ho do ruky, a tak pojede párkrát se svým „mitfárou". Já se tak prozatím přesunuji na trať, kde si je fotím a sleduji, jak jízdu po jízdě zrychlují. Po pěti jízdách do zhruba 3 km vzdáleného Dobršína a zpět přichází řada na mě. Beru si na hlavu Petrovu přilbu a usedám na místo spolujezdce. Není to ale tak snadné, jak by se mohlo zdát, kvůli bezpečnostnímu rámu se do vozu neleze nijak snadno. To horší mě ale teprve čeká – zapnutí šestibodových pásů, které musí mít člověk co nejutaženější, aby ho pevně držely v sedačce. Pomáhá mi s tím mechanik, ale i tak nám to nějakou chvilku zabere. Přes prsa je to legrace, tam mi je musí ještě přitáhnout, ale nohy mám zřejmě silnější než Petr Černohorský, a tak se pásy musí povolovat. I tak je rveme vší silou, abychom je zapnuli (mimochodem, zapínají se tam, kde má muž nejcitlivější partie). Ale podařilo se. Ještě připojit interkom a jsem připraven. „Slyšíme se?" ptá se Honza. „Slyšíme." „Jdeme na to?" „Jdeme." Komisař nám vztyčeným palcem potvrzuje, že trať je bezpečná, a tak vyrážíme.

JE TO POŘÁDNÝ FOFR

Na začátku pilot ježděním ze strany na stranu ohřívá pneumatiky, což dá zabrat především mému žaludku, a pak už je to tady. Šoupe tam jednu rychlost za druhou a než se naději, máme tam šestku. To už je ale před námi zatáčka a v ní stromy. Brzdy, podřazení, pak akcelerace, další brzdy a tak pořád dokola. Chvílemi máme kola mimo asfalt, ale stopu držíme bezpečně. Někdy Honza podřazuje až na dvojku, často ale jede i na šestku. Častěji, než bych na silničce s tolika zatáčkami čekal. Dosahujeme rychlosti až přes 170 km/h. Já jsem rád, že mám pořádně utažené pásy a že mě sedačka drží, i tak to ale se mnou pořádně hází. Zvláště hlava v přilbě dostává zabrat. Pocity se dají jen těžko popsat. Během chvilky jsme u Dobršína. Otočka přes „ručku" a stejným fofrem zpět. Nejedu poprvé, v minulosti už jsem se svezl při testování se dvěma piloty, Karlem Trojanem ve Škodě Octavia WRC a Petrem Hozákem v Mitsubishi Lancer, ale i tak se musím Honzovi přiznat, že si nedovedu představit, že bych při té ďábelské jízdě ještě četl rozpis.

AUTO OD KRESTY

To už jsme ale v cíli. Plácneme si a vylézáme ven, aby se mechanici mohli podívat na auto. Kontrolují ho totiž po každé jízdě. „Musí se změřit tlak v pneumatikách, abychom viděli, jak se mění. Kontrolujeme, jak se opotřebovávají brzdy, jak je na tom podvozek a podobně. Je to možná přehnané, dělat to po každé jízdě, ale je lepší být připraven," vysvětluje mi Černý, který neskrývá, že je s testováním spokojen. „Auto máme skvěle nastavené od Romana Kresty, tady si ho jen jemně dolaďujeme a přizpůsobujeme. Navíc musím říci, že v poslední době jsem seděl v autě docela často, protože jsme testovali, pak jsme jeli Valašskou rallye, teď jsme zase testovali. A dnešní test probíhá skvěle. Všechno funguje, auto je skvěle nastavené. Brzdí, řadí, zatáčí. To jste ostatně sám viděl," směje se pilot, kterého se ještě ptám, kolik naší testovací jízdě chybělo do skutečné jízdy při rallye. „Bylo to v podstatě stejné," překvapuje mě mladý závodník, to už ale přichází jeho spolujezdec. Ještě, než mu přepustím místo, které mu patří, tak se ho s trochou nadsázky ptám, jak zvládá během „letu" po erzetě ještě číst rozpis. „Já nečtu jen rozpis, já se u toho snažím ještě přemýšlet, proč jede tu zatáčku takto a nejede ji jinak, jak by se to dalo případně zlepšit. Ostatně od přemýšlení mě tam Honza má," vysvětluje mi Petr.

To už je ale čas, aby se oba borci vrátili na trať, a tak se s nimi i týmem loučím. Ještě předtím se ale musím zeptat, jaké mají cíle pro Rallye Šumava Klatovy, v níž vloni skončili šestí. Míří letos přes tvrdou konkurenci výš?

„Náš cíl? Bojovat, snažit se, užívat si to, a já doufám, že výsledek se dostaví," uzavírá Jan Černý.

V PÁTEK STARTUJÍ

Již dnes odstartuje na klatovském náměstí první podnik mistrovství České republiky v rallye – 51. ročník Rallye Šumava Klatovy. A to není zdaleka vše, co na Klatovsku dnes a zítra čeká motoristické fanoušky. Jak už je tradicí, také letos společně se „Šumavou" se pojede Historic Vltava Rallye, která je součástí evropského šampionátu historických vozidel. Na programu je také po loňské premiéře Rallye Šumava Legend.

ČASOVÝ HARMONOGRAM

PÁTEK - Start                          HVR/ Start RŠ
Start: náměstí Míru Klatovy    15.10/17.05
RZ1: Klatovský okruh             15:30/17:25
RZ2: Koráb                             17:04/18:59
RZ3: Andělická                        17:48/19:43
RZ4: Koráb                             20:40/22:35
RZ5: Andělická                        21:24/23:19

SOBOTA
RZ6: Strašínská                      9:26/11:01
RZ7: Drážovská                      9:58/11:33
RZ8: Tedražická                    10:46/12:21
RZ9: Klatovská městská super RZ Erbenovo nám. 11:29/13:04
RZ10: Strašínská                   13:58/15:33
RZ11: Drážovská                   14:30/16:05
RZ12: Tedražická                   15:18/16:53
Cíl: náměstí Míru Klatovy        16.35/18.10

Dodržujte pokyny pořadatelů!

Autor: Milan Kilián, Tomáš Kanta

29.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
7 14

Sněmovna začne řešit Babiše a Faltýnka. Vydá je ke stíhání?

Ministr školství Stanislav Štech navštívil 30. června ZŠ T. G. Masaryka v Podbořanech, aby předal vysvědčení prvňáčkům a deváťákům.
24

Ministr školství chce podporu inkluze. Požádá vládu o 400 milionů korun

Neočipujete psa? Připravte si až sto tisíc na pokutu

Potulující se psi, u nichž není zřejmé, komu patří. Problém, který u nás řeší každé druhé město. To se však brzy změní. Za tři roky by totiž měli být všichni psi očipováni.

Koncept BMW Z4 oficiálně. Produkční verze se má objevit už příští rok

V rámci přehlídky automobilové krásy na Pebble Beach v Kalifornii představila německá automobilka koncept nového roadsteru Z4. Na sériovou verzi nebudeme muset čekat dlouho, a jestli bude očekávaná novinka vypadat alespoň částečně jako tento koncept, její popularita je zřejmě zaručena.

Češi nechtějí platit za hovězí. Krávy jdou do světa na chov

Masa se v Česku v posledních letech vyrábí stále méně. Klesající trend se nezměnil ani ve druhém čtvrtletí letošního roku. Od dubna do června ho řezníci vyrobili 110 736 tun, což bylo o 3,4 procenta méně oproti stejnému období loňského roku.

AKTUALIZUJEME

Druhý útok ve Španělsku – vůz najel do lidí v městečku Cambrils

/ VIDEO / Osm hodin po vražedném útoku dodávkou v Barceloně došlo ve Španělsku k dalšímu ataku – v rybářské obci Cambrils 120 kilometrů jižně od Barcelony najel osobní vůz Audi A3 do chodců. Zranil šest civilistů a jednoho policistu. Pachatele policie zastřelila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení