VYBERTE SI REGION

Studenti strojní fakulty navrhli zajímavé vozítko pro invalidy

Plzeň - Na první pohled malé městské auto na elektrický pohon s plachtovou karosérií. Ve skutečnosti v sobě však originální čtyřkolka skrývá mnohem víc - do stran výsuvné sedačky, madla na přidržení či knypl místo pedálů. To vše kvůli snadnému cestování vozíčkářů, pro něž je autíčko určené.

17.6.2012
SDÍLEJ:

Čtyřkolka přináší inovativní řešení pro cestování vozíčkářů. Interiér vozítka navrhla Zdeňka ŘezáčováFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

„Cena za jeho pořízení by se měla pohybovat okolo 320 tisíc korun," říká studentka Fakulty strojní Západočeské univerzity (ZČU) v Plzni Kristýna Pechová, jež společně se sedmi dalšími kolegy z různých studijních oborů za realizací návrhu originálního vozítka stojí.

Práci studentů, konkrétně hlavního konstruktéra Luboše Limberga, ocenila také americká softwarová společnost Autodesk. „Údajně jsme tenhle rok byli ze strojařů jediní, kdo ocenění dostal. Většinou oceňují práce ze stavebních škol," říká student prvního ročníku navazujícího magisterského studia.

„Jde o velmi důležitou soutěž, kdy jsou projekty hodnoceny průmyslovými podniky, tedy zadavateli, kteří práci koordinovali," doplňuje profesor ZČU Stanislav Hosnedl z fakulty strojní, který za projektem stojí.

Společnost ocenila nejen práci s konstrukčním programem, ale také inovativní prvky, jež studenti do svého návrhu vnesli. „Zatímco ostatní lidi do aut umísťovali i s vozíky, my jsme šli jinou cestou a zvolili přesedání na výsuvné sedačky," vysvětluje Pechová. Užitečné v tomto případě byly rady studentek zdravotnických studií, které jsou s postiženými přímo v kontaktu a znají jejich potřeby.

Právě spolupráce studentů z různých oborů byla pro vytvoření výsledného návrhu klíčová. Zúčastnění také oceňují, že si vyzkoušeli projektovou práci v praxi, setkali se přímo se zástupci firem.

Čtyřkolka však na silnice zřejmě nevyjede. Některá ze studenty řešených zadání pocházejí přímo od konkrétních firem, které návrhy následně realizují. Přestože i vozítko vychází z praktických požadavků, vyrábět se nezačne. „V ideálním případě by mohl být vytvořený prototyp, ale je špatná doba a nejsou na to finance," říká manažerka týmu Pechová.

Autor: Hana Pražáková

17.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies