„Polský dodavatel ve výběrovém řízení doložil všechny požadované dokumenty včetně testu kvality soli. Na rozdíl od německého dodavatele," vysvětlil výběr dispečer zimní údržby Jiří Slapnička.

Ten dodal, že kvalitu soli si také silničáři pro jistotu ověřovali v nezávislé laboratoři. „Rozbory vyšly dobře. Pozitivní reference jsme dostali i od firem a krajů, které polskou sůl využívají. Pro nás to bude pro začátek víceméně zkouška," přiznal Slapnička.

Krajští silničáři začali navážet zásoby na zimu před více než měsícem. Do skladů uložili 23 tisíc tun soli a 30 tisíc tun inertních posypových materiálů, hlavně kamenné drti.

„Z loňska zbylo několik tun soli, kterou jsme v průběhu zimy dokupovali. Uplynulá zima byla extrémní, spotřebovali jsme 27 tisíc tun soli. To nepamatuji za posledních dvacet let. Sypače vyjely i první týden v dubnu. Před dvěma roky padlo na zimní údržbu silnic 15 tisíc tun. Pokud letos neudeří extrémní zima, mělo by to stačit," řekl Slapnička.

Náklady na loňskou údržbu činily dvě stě milionů korun. Externím firmám silničáři za úklid sněhu vyplatili 12 milionů korun. Letos do terénů může vyjet 130 nákladních aut a na 45 nakladačů. Pokud by to nestačilo, silničářům pomohou zemědělci s traktory a pluhem. Nejrizikovější jsou výše položená místa severního Plzeňska a Brd.

„Nejvíce nám dává zabrat okolí Míšova, Kasejovic, Smolivce, Bezvěrova a také Manětínsko," vyjmenoval Slapnička.

Zimní údržba

Za loňskou zimu krajská Správa a údržba silnic spotřebovala 27 tisíc tun soli.

Náklady na zimní údržbu stály kolem 200 tisíc korun.

Na letošní zimu silničáři nakoupili 23 tisíc tun soli a 30 tisíc tun ostatních posypových materiálů.