VYBERTE SI REGION

Z Líní létají pro zraněné dva polské vrtulník

Líně – První dva modernizované polské vrtulníky Sokol slouží od konce minulého roku na letišti v Líních u Plzně, kde armáda provozuje Leteckou záchrannou službu (LZS) pro Plzeňský a Karlovarský kraj.

21.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

„Po roční opravě a revizích mají vrtulníky také lepší uspořádání interiéru, aby lépe vyhovoval potřebám záchranné služby," řekl náčelník Centra letecké záchranné služby Líně Michal Mareček. Armáda plánuje modernizaci dalších sokolů. „O ceně za modernizace se momentálně vyjednává. Momentálně se docela tvrdě dohadujeme s Poláky na ceně dalších oprav," řekl ministr obrany Martin Stropnický (ANO).

Podle Petra Sýkory z tiskového oddělení ministerstva by cena generální opravy a modernizace palubního vybavení u jednoho vrtulníku byla zhruba 110 milionů korun.

Armáda momentálně řeší, čím dosluhující vrtulníky nahradí. Stropnický řekl, že vojsko hodlá pořídit víceúčelové stroje. Měly by nahradit zpočátku především bitevní vrtulníky, s nimiž se armáda rozloučí nejdřív. „Modernizované vrtulníky Sokol mají perspektivu služby dalších sedm až osm let a 1500 letových hodin do dalších předepsaných prací," uvedl Sýkora.

Záchranáři, kteří podle Marečka nalétají ročně podle smlouvy s ministerstvem zdravotnictví 400 hodin a dalších zhruba 200 hodin pro ostatní zdravotnické účely, například v akcích armády, jsou se sokoly spokojeni. „Je to jeden z nejlepších vrtulníků pro záchrannou službu, mnohokrát se to osvědčilo, protože my neděláme jen zdravotní záchrannou službu, ale je to také pomoc při povodních a živelních pohromách, a k tomu je Sokol nesmírně vhodný," uvedl.

První sokoly dostali záchranáři v roce 1997. Modernizací prošly po odlétání asi 3000 hodin. „Jsou tam lepší úchyty, jde tam materiál jinak uložit, mění se přístroje a potřebují nové držáky a podobně," popsal některé změny Mareček. První dva vrtulníky mají nyní na zadní části také silný reflektor pro lepší noční zasahování při záchraně nebo při pátrání, modernizovalo se vnitřní osvětlení.

Podle Sýkory armáda plánuje provozovat minimálně šest sokolů. Aby LZS mohla naplňovat svou službu veřejnosti, jsou potřeba nejméně čtyři.

V Líních je ve službě pro LZS vždy na 24 hodin jeden vrtulník a jeden záložní. V sanitní úpravě jich má armáda šest. V Líních u LZS pracuje šest lékařů, 12 zdravotních sester a čtyři administrativní pracovníci. Technická podpora je ze Kbel ze 24. základny dopravního letectva.

Autor: ČTK

21.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies