VYBERTE SI REGION

Z Líní létají pro zraněné dva polské vrtulník

Líně – První dva modernizované polské vrtulníky Sokol slouží od konce minulého roku na letišti v Líních u Plzně, kde armáda provozuje Leteckou záchrannou službu (LZS) pro Plzeňský a Karlovarský kraj.

21.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

„Po roční opravě a revizích mají vrtulníky také lepší uspořádání interiéru, aby lépe vyhovoval potřebám záchranné služby," řekl náčelník Centra letecké záchranné služby Líně Michal Mareček. Armáda plánuje modernizaci dalších sokolů. „O ceně za modernizace se momentálně vyjednává. Momentálně se docela tvrdě dohadujeme s Poláky na ceně dalších oprav," řekl ministr obrany Martin Stropnický (ANO).

Podle Petra Sýkory z tiskového oddělení ministerstva by cena generální opravy a modernizace palubního vybavení u jednoho vrtulníku byla zhruba 110 milionů korun.

Armáda momentálně řeší, čím dosluhující vrtulníky nahradí. Stropnický řekl, že vojsko hodlá pořídit víceúčelové stroje. Měly by nahradit zpočátku především bitevní vrtulníky, s nimiž se armáda rozloučí nejdřív. „Modernizované vrtulníky Sokol mají perspektivu služby dalších sedm až osm let a 1500 letových hodin do dalších předepsaných prací," uvedl Sýkora.

Záchranáři, kteří podle Marečka nalétají ročně podle smlouvy s ministerstvem zdravotnictví 400 hodin a dalších zhruba 200 hodin pro ostatní zdravotnické účely, například v akcích armády, jsou se sokoly spokojeni. „Je to jeden z nejlepších vrtulníků pro záchrannou službu, mnohokrát se to osvědčilo, protože my neděláme jen zdravotní záchrannou službu, ale je to také pomoc při povodních a živelních pohromách, a k tomu je Sokol nesmírně vhodný," uvedl.

První sokoly dostali záchranáři v roce 1997. Modernizací prošly po odlétání asi 3000 hodin. „Jsou tam lepší úchyty, jde tam materiál jinak uložit, mění se přístroje a potřebují nové držáky a podobně," popsal některé změny Mareček. První dva vrtulníky mají nyní na zadní části také silný reflektor pro lepší noční zasahování při záchraně nebo při pátrání, modernizovalo se vnitřní osvětlení.

Podle Sýkory armáda plánuje provozovat minimálně šest sokolů. Aby LZS mohla naplňovat svou službu veřejnosti, jsou potřeba nejméně čtyři.

V Líních je ve službě pro LZS vždy na 24 hodin jeden vrtulník a jeden záložní. V sanitní úpravě jich má armáda šest. V Líních u LZS pracuje šest lékařů, 12 zdravotních sester a čtyři administrativní pracovníci. Technická podpora je ze Kbel ze 24. základny dopravního letectva.

Autor: ČTK

21.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies