VYBERTE SI REGION

Z Plzně do Mnichova vlakem za dvě hodiny, z Prahy za tři hodiny

Plzeňský kraj - Po několikaleté odmlce začaly znovu připravovat vysokorychlostní železniční koridor Praha - Plzeň - Domažlice - Řezno - Mnichov. Co to znamená? Pokud by Viktoria s Bayernem hrála třeba za deset let, plzeňští fanoušci by do Mnichova dorazili vlakem už za dvě hodinky, z Prahy za tři.

7.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Ladislav Jerie

Plzeňský kraj i Horní Falc považují stavbu této železnice za motor hospodářského růstu. Na tom se shodli šéfka regionální správy Horní Falce Brigitta Brunnerová a náměstek plzeňského hejtmana pro regionální rozvoj Ivo Grüner (ČSSD).

„Jde stále o jednoznačnou prioritu obou našich partnerských regionů," uvedli shodně. Podle Brunnerové musí o stavbě, která je v plánech bavorské vlády, rozhodnout spolkoví politici. „Dlouhodobě se snažíme přesouvat dopravu nákladů i osob na železnici, a proto je spojení Praha – Mnichov důležité," uvedla.

Ale přípravné práce už začaly i na české straně. „Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už projektantům zadala výpočet ekonomické návratnosti. Konalo se vstupní jednání obrovské pracovní skupiny, kde byli zástupci železnice, ministerstev, kraje a projektantů," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Také Berlín už zadal projekční kanceláři zpracovat podrobný propočet efektivity trati," dodal.

Kdo by ovšem čekal, že bude hotovo do dvou tří let, je na omylu. „Bavíme se nejdříve o letech 2017 až 2019," říká náměstek Grüner. Obě strany plánují využít evropské dotace.

Zákon, který platí, i když se vymění politická garnitura

Všechny propočty nové železniční linie by měly být podle poradce Plzeňského kraje pro dopravu Ivana Kaliny hotové do jara 2014. O rok později bude totiž německý parlament schvalovat spolkový plán dopravních staveb na dalších pět let. „Je to vlastně zákon, který platí, i když se vymění politická garnitura," vysvětlil.

Pokud bude trať do plánu zařazena, už budou v podstatě na německé straně schválené peníze na přípravu stavby. „Chceme společný výstup, tedy aby byl projekt vnímaný jako společný. Také proto propojujeme projekční kanceláře" dodal. Další jednání o koridoru proběhne na české straně 12. listopadu a v Bavorsku o dva dny později.

Trať Praha - Mnichov byla zařazena do sítě nejvýznamnějších dopravních cest v Evropě. Stavba by si na české straně, tedy od Plzně k hranici, vyžádala dle odhadů SŽDC 28 miliard korun. Na některých místech by vedla jinudy, než současná trať. „Problém je v profilu trati, někde by se muselo injektovat, stavět nové mosty a podobně," vysvětlil Grüner.

65kilometrová trať z Plzně do Domažlic funguje už 150 let, ale zatím jako jednokolejná a neelektrifikovaná. Její přestavba by trvala tři až čtyři roky.

Autor: Miroslava Tolarová

7.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
57

Senát schválil zákaz kouření v restauracích. Zbývá podpis prezidenta

Ilustrační foto.

Šok. Brazilská policie našla spálené tělo zpěvačky hitu Lambada

AKTUALIZOVÁNO

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Miliardové dostihy. Real už není nejbohatším klubem. Kdo ho zastínil?

Vlastní nejlepšího fotbalistu světa Cristiana Ronalda, vyhrál milionářskou Ligu mistrů, přesto byl Real Madrid sesazen z trůnu. Alespoň co se týče příjmů. Nejbohatším fotbalovým klubem se stal za minulou sezonu podle žebříku společnosti Deloitte Manchester United.

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies