Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železničáři zastavili zrušení mladotické trati. Nechcete ji?

Plzeňsko - Zastavte zrušení železnice Mladotice - Kralovice. Zhruba tak lze shrnout žádost, kterou začátkem srpna podala plzeňská Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na ministerstvo dopravy. K čemu to? Blýská se snad zpustlé trati na lepší časy? Těžko říct.

16.9.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Radmila Pokorná

SŽDC tvrdí, že se snaží najít zájemce, který jednokolejnou trať koupí, opraví a zprovozní. Z obcí však zní, že jde o alibismus a trať dříve či později stejně zanikne.

Ministerstvo žádosti SŽDC vyhovělo, a hledání potenciálního kupce tedy pokračuje.

„Je to obyčejný alibismus, trať si nikdo v takovém stavu koupit nemůže," tvrdí Zdeněk Slach, starosta Mladotic, které zrušením úseku přišly o cenné spojení s Kralovicemi a Rakovníkem.

Podle Slacha existují tři varianty, jak s chátrající železnicí naložit. „Ideálně by se o její zprovoznění měly postarat dráhy. Pokud to není v jejich silách, měl by se o koleje starat soukromník, ovšem rovnou o celý úsek z Mladotic do Rakovníka, aby byla doprava bez přestupů. Třetí možnost je nechat trať být, zlikvidovat ji," míní Slach.

O někom, kdo by trať chtěl, starosta neví. „Kdo by to dělal? A proč? Aby ji musel za miliony napřed opravit? To by byla sebevražda," dodává.

Starosta Kralovic Rudolf Salfický řekl, že stanovisko města k trati se nezměnilo. „Zní: Nerušit," konstatoval Salfický. Ani kralovický úřad však podle něj žádný vážnější zájemce o železnici v uplynulých měsících ani letech neoslovil.

Kolik by vlastně téměř dvanáctikilometrová trať stála? Metr kolejí by podle takzvané úřední ceny a podle údajů z letošního března vyšel na tři až osm tisíc korun. Takovou částku lze sice snížit až o 85procentní odpis kvůli stáří majetku, ale i tak vyjde odkoupení staré trati na desítky milionů korun. Její oprava by si vyžádala přes sto milionů.

Trať č. 162

• Téměř 38 km dlouhá trať označená číslem 162 vede z Mladotic přes Kralovice až do Rakovníka.
• Trať začala sloužit v roce 1899.
• V roce 1997 přišly první problémy - doprava v úseku Mladotice - Čistá byla zastavena a vlaky nahradily autobusy.
• V roce 2001 prodělal úsek Čistá - Kralovice rekonstrukci a doprava mezi Rakovníkem a Kralovicemi opět ožila.
• Úsek do Mladotic však zůstal nesjízdný a postupně chátral. Kolejiště začalo zarůstat, na trať se také zaměřili zloději, kteří velkou část kolejnic, pražců i sloupů rozkradli.
• V roce 2010 na podnět Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) začalo správní řízení o zrušení úseku Mladotice - Kralovice. Bylo přerušeno.
• Oficiálně byl úsek Mladotice - Kralovice zrušen v prosinci roku 2011.
• 10.8. 2012 zažádala SŽDC o přerušení správního řízení, 
neboli o zastavení zrušení trati Mladotice - Kralovice. Trať je nyní na prodej a hledá kupce, který by ji nejprve opravil a potom zprovoznil.

Autor: Pavel Korelus

16.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka (vpravo), ministr kultury Daniel Herman a generální ředitel Národní knihovny Martin Kocanda.
2 16

Sobotka chválil ministra kultury za čerpání peněz z EU, vyzdvihl i růst platů

Vlčata ve výběhu vlků Hudsonových
17

V olomoucké zoo vlk pokousal dítě, policie hledá svědky

Odpadní plasty zažijí reinkarnaci. Novou technologii vymyslela třebíčská firma

/FOTOGALERIE/ Česká republika každý rok vyprodukuje více než 600 tisíc tun plastového odpadu. Často se tříděné plasty přetvoří do nových výrobků, doposud ale nebylo možné dále zpracovávat více druhový nevyčištěný odpad.

AKTUALIZOVÁNO

Policie pátrala po dvou dětech z Brna, našla je na letišti v Budapešti

Čtrnáctiletý chlapec a jeho dvouletá sestra z Brna, kteří byli od úterý pohřešovaní, jsou v pořádku. Sourozence našla maďarská policie na letišti v Budapešti.

Český fotbal táhne. Jde o levnou zábavu, prodraží ji až věrnost

/INFOGRAFIKA/ Koupí si dres a šálu, jezdí na každý mač a hltá sebemenší novinky. Zhruba tak vypadá prototyp oddaného fanouška, který žije jen pro fotbal.

AKTUALIZOVÁNO

Kvóty na běžence jsou v pořádku, Brusel pokračuje v řízení i proti ČR

Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku dnes projednává žalobu Slovenska a Maďarska na systém uprchlických kvót. Generální advokát EU Yves Bot vystoupil s názorem, že mechanismus přerozdělování žadatelů o azyl je legitimní a v zájmu Unie. Žalobu, již podporuje česká vláda, navrhuje zamítnout. Evropská komise zároveň posunula do další fáze řízení proti Česku, Maďarsku a Polsku kvůli nedodržování kvót.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení