VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zikmund: Cena jízdenky bude vždy alfou a omegou. Je v rukou politiků

Plzeň /ROZHOVOR/ - V dopravních podnicích v Plzni začínal jako pětadvacetiletý hned po vysoké škole. Teď odchází do důchodu. „Za celou dobu svého působení u dopravních podniků jsem měl velké štěstí na lidi kolem sebe. To je hodně důležité," bilancuje Václav Zikmund.

25.4.2013
SDÍLEJ:

Václav ZikmundFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Jak vypadaly dopravní podniky v době, kdy jste nastupoval?

Tehdy najezdily vozy dopravního podniku po Plzni deset milionů kilometrů ročně, dnes jich najezdí patnáct milionů. Jezdily tu T1 tramvaje a devítky trolejbusy, to už jsou dnes historická vozidla. A ve vozech jezdili průvodčí. Mnohdy to byly krušné chvíle, neměli jsme peníze na obnovu a rozvoj. Třeba jsme i opravovali staré tramvaje, které se už vyjezdily v Praze. My jsme je kupovali do Plzně, kde jsme je dávali dohromady. Kvalita dnešní a tehdejší dopravy se vůbec nedá srovnávat. Dnes je samozřejmě daleko lepší vybavení vozidel, odbavovací systémy, informační systémy, dispečink. Dnes jsme přes dispečink v neustálém kontaktu s každým vozidlem na trati. Víme, kde a o kolik vteřin se zpožďuje, víme velice přesně, co se s ním děje.

Dopravní podnik teď prochází obrovskou privatizací, kdy odchází do Škodovky veškerá údržba vozidel. Podnik vlastně přichází o svou významnou část.

My jsme vždycky bojovali o to, abychom pro údržbu získali nějaký závod a odstavné plochy pro naše vozy. Ale nikdy k tomu nedošlo, protože to stálo obrovské peníze.

Nové depo je ale často kritizováno už vzhledem ke třicetileté době jeho splácení.

Vždycky musíte jít do nějakého kompromisu a ten byl v tom, že si to vzala Škodovka. Pokud to všechno dopadne dobře ekonomicky, je to nejlepší řešení, jaké mohlo být. I naši lidé z údržby jsou jednoznačně pro, ve Škodovce budou mít prvotřídní informace o technologiích a mohou na sobě více pracovat.

Dopravní podnik ročně spolyká z pokladny města téměř 800 milionů korun. Myslíte, že tuto částku je ještě možné dál zvyšovat, nebo už máme dopravu v Plzni na takové úrovni, že nebude třeba dalších a dalších investic?

Investice budou třeba vždycky, jednoznačně do obnovy vozového parku. My jsme už od rekonstrukcí vozů víceméně upustili a nakupujeme nová vozidla. Jediné řešení, jak nezvyšovat nárůst úhrady prokazatelné ztráty, je nepatrné snižování dopravního výkonu. Když nepojedeme patnáct milionů kilometrů, ale pojedeme třeba jen čtrnáct. Ale chce to najít takové cesty, aby to cestující nepoznali. Jde o takzvané mrtvé doby, kdy jede ve voze minimum lidí.

Třeba do okrajových částí města jezdí velké nenaplněné autobusy. Proč nenakoupí dopravní podnik menší autobusy s levnějším provozem, které by mimo špičky trasy obsluhovaly?

Už se na tom pracuje. Chceme začít nočními linkami do okrajových částí města z pátku na sobotu a ze soboty na neděli. K těmto jízdám chceme malé autobusy, dokonce i elektrobusy.

Co tramvajová trať na Borská pole, jejíž stavbu politici nejdřív slibovali, pak ji ale odložili?

Můj názor je, že by se postavit měla. Bez pardonu. Je to obrovská příležitost pro to území a pro jeho obsluhu. Nosný prvek dopravy v tomto městě je jednoznačně tramvajová doprava. Tramvaj je daleko rychlejší a přepraví spoustu lidí za krátký čas přes dlouhý úsek. Měla by být v Plzni rozšířena.

Kde vidíte dopravní podniky za padesát let? Jak budou fungovat, kolik bude stát v Plzni jízdenka?

Město se bude muset zaobírat otázkou, jakým způsobem se musí vylepšit služby pro cestující, přičemž cena jízdenky bude vždycky alfou a omegou. Všichni by se měli snažit natáhnout cestující do veřejné dopravy. S tím ale nesouvisí jen cena jízdného, jde například i o možnost parkování. To je jeden z klíčových problémů. Pokud budu moci zastavit auto na kraji města a dostanu tu za parkovné i jízdenku veřejnou dopravou do města, je to ono.

To je ale odvaha politického rozhodnutí. Zlevnit jízdné a vytěsnit z města auta.

Samozřejmě. Jsou tu různé tlaky na radnici a je to skutečně vůle politiků. Například cena jízdného nemusela být podle mě v Plzni tak vysoká, když se skočilo z dvanácti rovnou na osmnáct korun za jízdenku. Ten skok mohl být menší. Ale hlavně by se měla doprava v Plzni celkově vyvážit. Když budou jezdit lidé víc s námi veřejnou dopravou, město bude bez aut daleko čistější.

Václav Zikmund

V Plzeňských městských dopravních podnicích strávil čtyřicet let a sedm měsíců. Začínal tu jako praktikant, byl mistrem měníren, vedoucím střediska energetiky, technickým náměstkem i ředitelem. Říká, že není klasickým dopravákem, ale je především technik a v podniku se mu vlastně splnilo všechno.

„Postavil jsem tady malou vodní elektrárnu, zrekonstruovali jsme všechny měnírny a vystavěli jsme nové měnírny pro rozvoj elektrické trakce. Stavěl jsem trakční vedení na Severní Předměstí, stavěli jsme Bolevec," bilancuje Václav Zikmund.

Autor: Dana Veselá

25.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ministryně školství Kateřina Valachová
AKTUALIZOVÁNO
7 5

Valachová se pře s gymnázii o termín maturity z matematiky

K vraždě došlo na ubytovně v Jevíčku, kde oběť i  vrah bydleli ve stejném pokoji.
AKTUALIZOVÁNO

Vražda na ubytovně otřásla Malou Hanou, muži hrozí až 18 let vězení

Vodojemy v Brně se podobají istanbulské památce, říká znalec podzemí

Brno /FOTOGALERIE/ – Již zanedlouho se Brňané i přespolní vyřádí na adrenalinových prohlídkách brněnského podzemí. Lidé při nich vstoupí na dosud nepřístupná, ale zato zajímavá místa, jen s helmami a čelovkami. Úzkými štolami a žebříky do podzemí, které návštěvníci zakusí, již nespočetněkrát prošel znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda. Právě on se velkou měrou na zpřístupnění nových tras podílí.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Praha - V České republice žijí téměř tři miliony důchodců a jejich počet trvale roste. I na tuto životní etapu by se měl člověk připravit.

AKTUALIZOVÁNO

Valachová se pře s gymnázii o termín maturity z matematiky

Zlomky, deskriptivní geometrie, nepřímá úměra a všechny další matematické dovednosti se mají zabydlet v myslích středoškoláků natolik, že bude přirozené z nich skládat maturitu. A to nejen na gymnáziích a lyceích, kde se bude maturita z matematiky poprvé konat povinně na jaře 2021, ale i na středních odborných školách. Tam tato novinka dorazí o rok později, jak v pondělí rozhodla vláda. Výjimku budou mít pouze umělecké, zdravotnické a sociální obory.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies