Ulicemi města zní lehké zašustění spadaného listí a cinkot zvonku upozorňující kolemjdoucí chodce. Projíždí cyklista. Tento obrázek se Plzeňanům i přes stále nepříznivější podzimní počasí naskýtá pravidelně. „Na kole jezdím nejčastěji do školy," svěřuje se čtyřiadvacetiletý student Daniel. „Zjistil jsem, že hlavně ráno je kolo ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem, díky tomu si můžu pospat o chvíli déle," zdůvodňuje svůj zvyk.

Nabízí se však otázka, kde bicykl ve městě nejbezpečněji zaparkovat, a ochránit ho tak před častými pokusy zlodějů. „Kolo nechávám přímo v kampusu univerzity, kde byl pro tyto účely zřízen speciální oplocený box, do něhož se dostanou pouze držitelé univerzitního průkazu," popisuje Daniel a doufá, že se díky této možnosti bezpečného „ustájení" kola nezařadí na listinu poškozených Plzeňanů.

Devatenáct kol za září

„V místní působnosti Městského ředitelství policie Plzeň bylo v letošním roce, do konce měsíce září, šetřeno 137 případů krádeží jízdních kol. Jedná se o případy trestných činů, kdy hodnota odcizeného kola překročila částku pět tisíc korun. V této statistice tedy nejsou zahrnuty přestupky," vysvětluje mluvčí Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje Jana Tomková. „Jen za měsíc září bylo odcizeno celkem 19 strojů. V roce 2014 bylo potom těchto trestných činů nahlášeno celkem 212," dodává.

Policisté vyhledávají odcizená jízdní kola ve spolupráci s ostatními útvary a stejně tak provádí i řadu fyzických kontrol v provozovnách, které se zabývají prodejem použitého zboží, v bazarech a zastavárnách.

„V mnohých případech však pátrání ztěžuje fakt, že majitelé nejsou schopni dodat v době oznámení krádeže popis kola a jeho identifikační prvky jako například výrobní číslo, popřípadě fotografii," sděluje Tomková.

Nejrizikovější zóny představují paradoxně místa s největší koncentrací osob. Ani množství možných svědků tedy zloděje neodradí. „Nejčastěji se kola stanou předmětem zájmu pachatele ve městech, zmínit mohu například obchody, pošty, zdravotnická zařízení a podobně," varuje policejní mluvčí.

Nejefektivnější cestou, jak pachatele od záměru krádeže odradit, je podle slov Jany Tomkové připoutání jízdního kola k pevnému předmětu. „Jelikož jsou nejčastěji odcizena odstavená kola bez jakéhokoli zabezpečení, je nejjednodušší a finančně nenáročnou cestou pořízení pevného lankového zámku nebo zámku ve formě řetízku."

Pokud byste se stále obávali zručnosti zlodějů v překonávání zmíněných zabezpečovacích prostředků, nabízí se vám možnost čipování jízdního kola. Začíná totiž plnit svůj účel ve chvíli, kdy preventivní bezpečnostní prostředky selžou a kolo přece jenom někdo ukradne.

Propojení celé republiky

Dřívějším obavám poškozených, že pachatelé odvezou bicykl do jiného kraje, kam regionální seznamy registrovaných kol městské policie nedosahují, díky této technologii odzvonilo. Nyní mohou totiž policisté pracovat s čipy, jejichž databáze je jednotná nejen pro celou republiku, ale i pro dalších 22 států.

Městská policie Plzeň a Odbor bezpečnosti a prevence kriminality Magistrátu města Plzně se v programu prevence kriminality zapojily do systému pro identifikaci a ochranu majetku KRIMISTOP, který poskytuje zájemcům nový způsob zabezpečování majetku.

Majitel bicyklu umístí do rámu speciální čipové zařízení, které lze rozpoznat jedině pomocí policejní čtečky propojené s databází nahlášených krádeží kol. V případě odcizení lze poté stroj rychle a spolehlivě identifikovat a navrátit majiteli. Podle kódového čísla čipu může přímo majitel nebo strážník policie na internetu zjistit, zda bylo kolo odcizeno. Systém dále umožňuje takový stroj v internetové databázi označit, což při pravidelných prohlídkách bazarů zaznamenají policisté – a o svém zjištění mohou informovat majitele.

Tereza Brožová