VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Třetí povodňový stupeň? Ani to metro nezastaví

Praha – Ani v případě třetího povodňového stupně nemusí být přerušen provoz v pražském metru, mohou se uzavřít například jen místa a zařízení, která jsou nejníže položena. Novinářům to při dnešní noční prohlídce protipovodňových opatření ve stanici metra Křižíkova řekl šéf ochranného systému metra Petr Kysilko. První opatření, která ale běžní cestující nepoznají, se v metru dělají při druhém povodňovém stupni.

8.8.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: VLP/David Velíšek

Třetí povodňový stupeň je nejvyšším stupněm povodňové aktivity. Nastane v případě, kdy protéká Vltavou v pražské Chuchli 1500 metrů krychlových vody za sekundu, což je zhruba desetinásobek normálního průtoku. Při povodních v roce 2002 protékalo Vltavou přes 5000 metrů krychlových za sekundu.

Pražské metro, které před deseti lety zasáhla ničivá povodeň, před velkou vodou chrání kromě zábran a hrazení na povrchu také tlakové uzávěry v tunelech a chodbách, těsnění kabelových průchodek či čerpací stanice ve stanicích.

Nejohroženějším úsekem pražského metra je podle Kysilka část trasy B v Karlíně, která je nízko položená. „Abychom připravili stanici metra Křižíkova na povodeň, znamená to pro nás uzavřít asi tak 30 různých zařízení, prvků, vrat, šoupat a tak dál. Je tady řádově asi 500 tlakových průchodek, které souvisí s protipovodňovou ochranou," řekl novinářům.

Podle Kysilka se protipovodňová opatření v metru uzavírají postupně. Při druhém povodňovém stupni se zkontrolují všechna protipovodňová zařízení, čerpací stanice či těsnění průchodek. „V určité fázi se začnou budovat hradítka na povrchu, v další fázi se ukončuje provoz metra, pak teprve můžeme uzavírat prvky v podzemí. V každé stanici je to trochu jinak podle nadmořské výšky stanice," popsal Kysilko.

Co přesně se při jakém ohrožení dělá a také, kudy mají zaměstnanci metro opustit, stanovuje podle Kysilka přesný povodňový plán. Dopravní podnik hlavního města Prahy jej má zpracovaný pro jednotlivé stanice i pracovní úseky.

Ve podobném rozsahu jako nyní existovala podle Kysilka protipovodňová ochrana metra už před deseti lety. Při katastrofálních povodních ale některé prvky neobstály, k šíření vody v tunelech metra přispěly například netěsnící průchodky kabelů. Současné těsnění průchodek by podle Kysilka mělo vydržet tlak až šest atmosfér. „Takových průchodek je na metru asi 12.000. Každá má své vlastní číslo, vlastní certifikát, o každé víme, kdo ji těsnil, kdo ji kontroloval, abychom v případě porušení věděli, kde se stala chyba," uvedl Kysilko.

Zabránit šíření vody v tunelu mají především obrovská vrata, která jsou téměř mezi každými dvěma stanicemi. Utěsnit je podle Kysilka nutné především místo kolem kolejnic. Při povodních se právě tímto místem valila voda, na náměstí Republiky se totiž utrhl betonový blok mezi vraty a kolejnicemi. Stanice je možné uzavřít také dole pod eskalátory, kde jsou další výsuvná vrata.

Tento systém, který má podle Kysilka asi 37 z 57 stanic pražského metra, byl původně projektován jako ochranný kryt v době válečného ohrožení. Statisíce lidí by se pak mohli ukrýt ve stanicích a tunelech metra. U nových stanic už se tento ochranný systém nebuduje.

Povodeň v roce 2002 zaplavila 18 z tehdejších 51 stanic pražského metra a 19,6 kilometru tunelů, což bylo asi 39 procent z tehdejší celkové délky. Poškozeno bylo 107 ramen eskalátorů a 23 výtahů. Celkem se muselo z podzemí vyčerpat 1,2 milionu metrů krychlových vody. Ve stanici Florenc zůstaly „utopené" dvě soupravy metra, které tam byly odstaveny bez cestujících, připraveny k rannímu výjezdu.

Povodeň způsobila v pražské MHD škody ve výši sedm miliard korun, jejich odstraňování trvalo osm měsíců.

Autor: ČTK

8.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
14 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies