VYBERTE SI REGION

Auto podle starosty Prahy 4 poskytuje komfort, ale smrdí

Praha 4 /ROZHOVOR/ - V kanceláři starosty Prahy 4 je vedle křesel opřené kolo. Petr Štěpánek totiž nemá auto, protože jako první místopředseda jde cestou filosofie své Strany zelených. 
Z dvanácti radničních aut snížil počet na polovinu. Po čtvrté městské části se pohybuje hlavně na kole, protože podle jeho slov je to nejlepší příklad, jak přesvědčit lidi, aby více mysleli na životní prostředí 
a používali městskou dopravu.

21.2.2015 1
SDÍLEJ:

Petr Štěpánek při ustavujícím zasedání pražského zastupitelstva.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Jako první věc jste řešil snížení počtu aut?

Nejdříve přišly na řadu vnitřní věci. Sice jsme největší samosprávní jednotka 
v republice, ale přišlo nám, že dvanáct aut je zbytečných. Tak jsme počet srazili na polovinu. Já osobně jsem si auto nevzal a řidiče propustil. Dvě auta využívají na odboru dopravy a investic. Zbytek mají k dispozici lidé z úřadu, když převáží například dokumenty.

Funguje to také jinde v Praze?

Nejsme jediní, kdo je takto revoluční. Na Praze 2 to udělali podobně. Jsem rád, že jdeme příkladem, protože se nemůžeme vozit autem a říkat lidem, aby jezdili autobusem. Naši úředníci dostávají čtyři sta korun na tramvajenku. Sídlíme přece jenom pět metrů od vchodu do metra. A hlavně, i když nám auto poskytuje komfort, spíše překáží nebo smrdí.

Jak dlouho vám trvá cesta do práce na kole?

Chviličku. Bydlím nahoře na Podolí, proto ani nejedu do kopce. Mám to tak deset minut, ale na radnici dole to mám tak patnáct až dvacet minut. Už je to docela pěkná projížďka. Na Dolinách sjedu k řece a po náplavkách dojedu až na místo. Jezdím tam pondělí, úterý a pátek.

Čím jezdíte na dovolenou s rodinou?

Vlakem. Dětem je už deset a dvanáct, takže si vezmou svoje batohy, ale i když byly malé, jezdili jsme s nimi. Dneska už existují vagóny pro rodiče s dětmi, mají tam 
i přebalovací pulty. Ve výsledku je to levnější a pohodlnější.

Po dlouhé době jste přešel 
z opozice do vedení. Jaká je to změna?

Zásadní rozdíl je v tom, že to, co člověk dělal po práci bez jakékoliv pomoci, teď dělá v pracovní době. Někdo má představu, že politici se mají dobře, ale jsou to dvanáctihodinové směny. Mám ale sekretariát se zázemím, takže se toho dá udělat více. S koalicí máme velmi dobrou programovou dohodou, takže jsem optimista z hlediska toho, co prosadíme.

Vítězné hnutí ANO, které skončilo v opozici, se rozdělilo. Ovlivní to práci na radnici?

Snažím se spolupracovat 
s každým. Bez ohledu na to, jestli jsou v opozici, nebo ne. Jsme koaličně svázáni smlouvou, ale kdokoliv se může připojit. Nicméně ve všech komisích a výborech jsou zástupci opozice bez výjimky. Pak jsme udělali revoluční věc, že do komisí se může zapojit i veřejnost. To zásadně ztrasparentňuje naši práci.

Začali jste vnitřními věcmi, ale co vás letos všechno čeká?

Pro nás je zásadní slib navýšení prostor v mateřských školách. Řešíme i majetkové věci, které nám zůstaly po minulém vedení. Loni se také podařilo získat pozemky koupaliště Lhotka. Letos ale budeme řešit jenom výběrové řízení a nastavení projektu. Otevřít by se mohlo až příští rok.

Máte už představu, jak Lhotka bude vypadat?

Plně vybavený olympijský stadion máme v Podolí. Lhotka má být pravý opak. Není důvod tam stavět velké zařízení. Mělo by to být něco jako biotopové koupaliště 
v Radotíně, protože už jeden technický bazén tu máme. 
O to více je to naléhavější, protože je aktuálně vypuštěný Šeberák, který vlastní spekulant. Proto by měla Lhotka vzniknout co nejdříve.

Co si myslíte o nadcházejících dubnových změnách v MHD?

Změny se týkají otevření metra a tunelu Blanka, což na naši městskou část bude mít minimální dopady. Bude lepší, když se linka 118 prodlouží do Dejvic. Bude to nejlepší pro lidi, kteří bydlí na trase tohoto autobusu, dnes se tam dostanou klidně i na tři přesedání. Pak bychom byli radši, kdyby linky 121 a 124 zůstaly ve stávajícím provozu. Nemělo by se končit na Zeleném pruhu, ale až 
v Braníku.

Proč jste nedali souhlas územnímu plánu na obchvat Kunratic?

Není to kvůli tomu, že bychom nepřáli Kunraticím obchvat, ale koalice slíbila voličům, že nedopustíme rozšíření Vídeňské ulice. Ze stávajícího provozu by se to dostalo na třicet tisíc aut za hodinu, a tak by se z toho stala magistrála. Hlavně by trpěli lidé na sídlišti Krč a v areálu Thomayerovy nemocnice. Spíše chceme tlačit na to, aby sem byla protažená další kolejová doprava.

Co tím přesně myslíte?

Jedním z řešení je metro D. Tenhle projekt je už hodně dlouhodobý. Když jsme se nastěhovali do Krče v sedmdesátých letech, lidé nám říkali, že jsme si vybrali dobře, protože tu bude metro. Pak je tu další možnost propojení Spořilova a Jižního Města 
s protihlukovým opatřením. Každopádně každé prodloužení tímto směrem zkvalitňuje obslužnost.

Máte nějakého kostlivce, co na vás vypadl?

Z problémových projektů jsme vypověděli Čtyřku bezdrátovou. Na straně veřejnosti jsme nenašli využití a stálo to docela dost peněz. Asi tři sta tisíc korun měsíčně. Co se týká developerských projektů, razíme, že územní plán platí. Tedy žádné navyšování a další podobnosti, co se tu děly v minulosti. Také developer musí být součástí komunity. Každý projekt musí být projednaný s veřejností.

Která část čtyřky se vám líbí nejvíce?

Jedním z míst je Krčák neboli Kunratický les. Když člověk chce být sám, za rozbřesku tam vidí srnky a muflony. V neděli po obědě zase potká desítky známých. V pracovní den se tam dá vyblbnout na kole. Mám rád i městské části podobající se Vinohradům, například náměstí bratří Synků. Líbí se mi i výhled z Podolí na Vltavu a na Hradčany.

Petr ŠtěpánekPetr Štěpánek, starosta Prahy 4.- narodil se 3. září 1965 v Praze
- vystudoval Přírodovědeckou fakultu UK, State University of New York a Ústav experimentální botaniky AV ČR
- v roce 1990 byl kooptován do Národního výboru hlavního města Prahy za Občanské fórum
- pracoval jako mluvčí ministerstva pro životní prostředí v letech 1998 a 1999
- v zastupitelstvu Prahy 4 je od roku 2002
- v letech 2006 až 2009 byl radním hlavního města Prahy
- v roce 2006 neúspěšně kandidoval do Senátu
– v lednu byl zvolen první místopředsedou

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

21.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Babiš: Daňové změny podle ČSSD vyženou z Česka úspěšné firmy a lidi

Praha - Daňové změny, o kterých uvažuje ČSSD, by z Česka vyhnaly úspěšné lidi a firmy. Uvedl to ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Sociální demokraté chtějí voliče zaujmout především progresivní daní. Z dnešního jednání širšího vedení ČSSD zní také myšlenka, že ANO a sociální demokracie budou hlavními a jedinými uchazeči o vítězství v příštích volbách do Sněmovny. "Nechápu, proč mě a mé hnutí premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) pořád kritizuje," uvedl Babiš.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies