Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auto podle starosty Prahy 4 poskytuje komfort, ale smrdí

Praha 4 /ROZHOVOR/ - V kanceláři starosty Prahy 4 je vedle křesel opřené kolo. Petr Štěpánek totiž nemá auto, protože jako první místopředseda jde cestou filosofie své Strany zelených. 
Z dvanácti radničních aut snížil počet na polovinu. Po čtvrté městské části se pohybuje hlavně na kole, protože podle jeho slov je to nejlepší příklad, jak přesvědčit lidi, aby více mysleli na životní prostředí 
a používali městskou dopravu.

21.2.2015 1
SDÍLEJ:

Petr Štěpánek při ustavujícím zasedání pražského zastupitelstva.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Jako první věc jste řešil snížení počtu aut?

Nejdříve přišly na řadu vnitřní věci. Sice jsme největší samosprávní jednotka 
v republice, ale přišlo nám, že dvanáct aut je zbytečných. Tak jsme počet srazili na polovinu. Já osobně jsem si auto nevzal a řidiče propustil. Dvě auta využívají na odboru dopravy a investic. Zbytek mají k dispozici lidé z úřadu, když převáží například dokumenty.

Funguje to také jinde v Praze?

Nejsme jediní, kdo je takto revoluční. Na Praze 2 to udělali podobně. Jsem rád, že jdeme příkladem, protože se nemůžeme vozit autem a říkat lidem, aby jezdili autobusem. Naši úředníci dostávají čtyři sta korun na tramvajenku. Sídlíme přece jenom pět metrů od vchodu do metra. A hlavně, i když nám auto poskytuje komfort, spíše překáží nebo smrdí.

Jak dlouho vám trvá cesta do práce na kole?

Chviličku. Bydlím nahoře na Podolí, proto ani nejedu do kopce. Mám to tak deset minut, ale na radnici dole to mám tak patnáct až dvacet minut. Už je to docela pěkná projížďka. Na Dolinách sjedu k řece a po náplavkách dojedu až na místo. Jezdím tam pondělí, úterý a pátek.

Čím jezdíte na dovolenou s rodinou?

Vlakem. Dětem je už deset a dvanáct, takže si vezmou svoje batohy, ale i když byly malé, jezdili jsme s nimi. Dneska už existují vagóny pro rodiče s dětmi, mají tam 
i přebalovací pulty. Ve výsledku je to levnější a pohodlnější.

Po dlouhé době jste přešel 
z opozice do vedení. Jaká je to změna?

Zásadní rozdíl je v tom, že to, co člověk dělal po práci bez jakékoliv pomoci, teď dělá v pracovní době. Někdo má představu, že politici se mají dobře, ale jsou to dvanáctihodinové směny. Mám ale sekretariát se zázemím, takže se toho dá udělat více. S koalicí máme velmi dobrou programovou dohodou, takže jsem optimista z hlediska toho, co prosadíme.

Vítězné hnutí ANO, které skončilo v opozici, se rozdělilo. Ovlivní to práci na radnici?

Snažím se spolupracovat 
s každým. Bez ohledu na to, jestli jsou v opozici, nebo ne. Jsme koaličně svázáni smlouvou, ale kdokoliv se může připojit. Nicméně ve všech komisích a výborech jsou zástupci opozice bez výjimky. Pak jsme udělali revoluční věc, že do komisí se může zapojit i veřejnost. To zásadně ztrasparentňuje naši práci.

Začali jste vnitřními věcmi, ale co vás letos všechno čeká?

Pro nás je zásadní slib navýšení prostor v mateřských školách. Řešíme i majetkové věci, které nám zůstaly po minulém vedení. Loni se také podařilo získat pozemky koupaliště Lhotka. Letos ale budeme řešit jenom výběrové řízení a nastavení projektu. Otevřít by se mohlo až příští rok.

Máte už představu, jak Lhotka bude vypadat?

Plně vybavený olympijský stadion máme v Podolí. Lhotka má být pravý opak. Není důvod tam stavět velké zařízení. Mělo by to být něco jako biotopové koupaliště 
v Radotíně, protože už jeden technický bazén tu máme. 
O to více je to naléhavější, protože je aktuálně vypuštěný Šeberák, který vlastní spekulant. Proto by měla Lhotka vzniknout co nejdříve.

Co si myslíte o nadcházejících dubnových změnách v MHD?

Změny se týkají otevření metra a tunelu Blanka, což na naši městskou část bude mít minimální dopady. Bude lepší, když se linka 118 prodlouží do Dejvic. Bude to nejlepší pro lidi, kteří bydlí na trase tohoto autobusu, dnes se tam dostanou klidně i na tři přesedání. Pak bychom byli radši, kdyby linky 121 a 124 zůstaly ve stávajícím provozu. Nemělo by se končit na Zeleném pruhu, ale až 
v Braníku.

Proč jste nedali souhlas územnímu plánu na obchvat Kunratic?

Není to kvůli tomu, že bychom nepřáli Kunraticím obchvat, ale koalice slíbila voličům, že nedopustíme rozšíření Vídeňské ulice. Ze stávajícího provozu by se to dostalo na třicet tisíc aut za hodinu, a tak by se z toho stala magistrála. Hlavně by trpěli lidé na sídlišti Krč a v areálu Thomayerovy nemocnice. Spíše chceme tlačit na to, aby sem byla protažená další kolejová doprava.

Co tím přesně myslíte?

Jedním z řešení je metro D. Tenhle projekt je už hodně dlouhodobý. Když jsme se nastěhovali do Krče v sedmdesátých letech, lidé nám říkali, že jsme si vybrali dobře, protože tu bude metro. Pak je tu další možnost propojení Spořilova a Jižního Města 
s protihlukovým opatřením. Každopádně každé prodloužení tímto směrem zkvalitňuje obslužnost.

Máte nějakého kostlivce, co na vás vypadl?

Z problémových projektů jsme vypověděli Čtyřku bezdrátovou. Na straně veřejnosti jsme nenašli využití a stálo to docela dost peněz. Asi tři sta tisíc korun měsíčně. Co se týká developerských projektů, razíme, že územní plán platí. Tedy žádné navyšování a další podobnosti, co se tu děly v minulosti. Také developer musí být součástí komunity. Každý projekt musí být projednaný s veřejností.

Která část čtyřky se vám líbí nejvíce?

Jedním z míst je Krčák neboli Kunratický les. Když člověk chce být sám, za rozbřesku tam vidí srnky a muflony. V neděli po obědě zase potká desítky známých. V pracovní den se tam dá vyblbnout na kole. Mám rád i městské části podobající se Vinohradům, například náměstí bratří Synků. Líbí se mi i výhled z Podolí na Vltavu a na Hradčany.

Petr ŠtěpánekPetr Štěpánek, starosta Prahy 4.- narodil se 3. září 1965 v Praze
- vystudoval Přírodovědeckou fakultu UK, State University of New York a Ústav experimentální botaniky AV ČR
- v roce 1990 byl kooptován do Národního výboru hlavního města Prahy za Občanské fórum
- pracoval jako mluvčí ministerstva pro životní prostředí v letech 1998 a 1999
- v zastupitelstvu Prahy 4 je od roku 2002
- v letech 2006 až 2009 byl radním hlavního města Prahy
- v roce 2006 neúspěšně kandidoval do Senátu
– v lednu byl zvolen první místopředsedou

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

21.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Virus HIV/AIDS, ilustrační foto.
12

Nadějný objev. Nová protilátka dokáže viru HIV zasadit téměř smrtící úder

Letadlová loď Ronald Reagan byla zařazena do výzbroje amerického námořnictva v roce 2003.
3 6

Ronald Reagan cílí na KLDR. Americká letadlová loď začala cvičit s Japonci

Kvílející gumy a Ďuričko zůstane za mřížemi: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čvrtek 21. září 2017.

Chtěl mě bodnout. Václav mi zachránil život a sám o svůj přišel, ví policista

/ROZHOVOR/ Životy policistů Václava Haase a Jaroslava Humeše se osudově propojily při jedné nedělní službě, když společně vyjeli k rodinné hádce syna s otčímem do Velice na Českobudějovicku.

ODS se pustila do Novy a Primy. Vadí jí, že proti Babišovi nepostaví Fialu

Opoziční ODS kritizuje soukromé televize za to, že neplánují předvolební debaty, ve kterých by mohl předseda ODS Petr Fiala přímo konfrontovat předsedu hnutí ANO Andreje Babiše.

Praha 6 chce stavební uzávěru v místě, kudy povede Pražský okruh

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu vyhlášení stavební uzávěry v severozápadní části Prahy, kudy by měl vést Pražský okruh. Uzávěra by tak znemožnila stavby v místech, kudy by měl plánovaný okruh vést. Přitom na nedokončených místech už uzávěra byla, ale v roce 2013 ji zrušil soud. Informaci přinesl web E15.cz 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení