VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autonapůl nabídne sdílení vozidel v Praze

Praha – Sdílení automobilů, které v Česku zatím existuje spíše v dlouhodobých vizích ministerstva dopravy, se začíná postupně rozšiřovat. Dvě vozidla pro sdílení více uživateli nabídne pražským zájemcům družstvo Autonapůl, které podobnou službu nabízí v Brně a jedno vozidlo má v Liberci. Zatím je do projektu zapojená zhruba stovka lidí a dělí se o park 15 automobilů. V rámci takzvaného car-sharingu lidé nejvíce využívají rodinná auta, v nabídce jsou ale i menší vozidla, řekl předseda družstva Stanislav Kutáček.

7.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

„Autonapůl vzniklo jako experiment už před deseti lety, větší rozmach zažívá čtvrtým rokem," uvedl Kutáček. Podle společnosti je dosud zřejmý výrazný nepoměr mezi počtem Čechů, kteří jsou ochotní automobil sdílet, a obyvateli západních zemí, kde je podobná forma vlastnictví automobilů podstatně běžnější. Například v Německu sdílení aut využívá na půl milionu lidí a přes 100.000 ve Švýcarsku, kdežto v Česku jde právě jen o stovku uživatelů.

Důvodem je podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky obecný přístup k fenoménu automobilismu, kdy v Česku, Polsku a dalších zemí střední a východní Evropy je vlastnictví automobilu stále otázkou osobní prestiže. Takovýto přístup naopak v západních zemích postupně ustupuje. Automobilový boom západní blok zažil už v sedmdesátých letech, zatímco v Česku je podobný rozmach počtu automobilů možné pozorovat až od devadesátých let.

Podle ministerstva dopravy, které se car-sharing zavázalo podporovat ve strategickém materiálu dopravní politiky pro roky 2014 až 2020, může tento druh mobility výrazně usnadnit dopravní situaci ve velkých městech, která se potýkají s nedostatkem parkovacích míst a kde mohou lidé tento způsob vlastnictví automobilu kombinovat s používáním městské hromadné dopravy. Lidé kteří automobil přímo nevlastní, daleko více každou cestu osobním vozem zvažují a více využívají ostatní šetrnější prostředky dopravy, uvedl v materiálu úřad.

Zájemci o car-sharing se podle Kutáčka zapojí tím, že uzavřou smlouvu a zaplatí pětitisícovou vratnou zálohu. Každý měsíc se účtuje stokoruna jako paušální poplatek. Když si společné auto půjčí, platí dvě koruny za hodinu provozu a šest až osm korun podle typu vozidla za ujetý kilometr. Tím jsou zaplaceny všechny poplatky včetně paliva. Vyúčtování chodí členům každý měsíc na základě záznamů z knihy jízd v jednotlivých vozech.

Autor: ČTK

7.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.
10 10

ANO a ČSSD posílily, Piráti březnový úspěch nezopakovali

Angela Merkelová debatuje s Ivankou Trumpovou
10 5

Ivanka Trumpová. V Berlíně ji vysyčeli

Maminky na brigádě? Dál hrozí, že přijdou o „rodičák"

Maminky, které chtějí od raného věku dítěte pracovat, dávat potomka do jeslí či mateřinek a nepřijít přitom o rodičovskou, mají smůlu. V novele zákona o státní sociální podpoře totiž zůstal stávající limit 46 hodin měsíčně, kdy může být dítě do dvou let v předškolním zařízení. Pokud rodič hodinovou dotaci překročí, ztratí nárok na rodičovskou.

Ultralevý Jean-Luc Mélenchon. Tajný trumf Le Penové?

Středovému Emmanuelu Macronovi, který spolu s Marine Le Penovou postoupil do druhého kola prezidentských ve Francii, vyslovili podporu všichni výrazní rivalové - pravicový François Fillon i socialista Benoît Hamon. Čekalo se na vyjádření ulevicového radikála Jean-Luka Mélenchona, který prolomil mlčení až včera.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

U Zaječic had kousl psa. Podle odborníků to mohla být i užovka

Hadi se vyhřívali na cyklostezce z Jirkova do Strupčic. Podle místních zaútočila zmije, kouše ale i užovka obojková, která je od zmije k nerozeznání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies