VYBERTE SI REGION

Bezedná Blanka i příští rok spolyká více než miliardu korun

Praha - Nalévání peněz do bezedné černé díry jménem tunelový komplex Blanka zdaleka nekončí. Přestože už daňovým poplatníkům vysála z kapes zhruba 43 miliard korun. Rozpočet hlavního města v rámci takzvaného „dofinancování" dopravní stavby pro příští rok musí počítat s výdajem přesahujícím 1,3 miliardy.

12.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Auto*Mat

Vedení Prahy bude postaveno před hotovou věc i v případě negativního výsledku smírčího řízení s dodavatelem technologií pro Blanku - firmou ČKD Praha DIZ, v němž se hraje o 700 milionů korun. Dalších 300 milionů hodlá v arbitráži na Praze vysoudit společnost Inženýring dopravních staveb coby správce Blanky. Na samotný provoz tunelu pak může příští rok padnout až 200 milionů.

Blanka II

Hlavním terčem kritiky se ale stává jiná kapitola. Konkrétně příprava územních rozhodnutí pro pokračování tunelového komplexu pod pracovním názvem Blanka II.

Zde sice jde zatím „jen“ o pětačtyřicet milionů korun. Ty však mohou být vynaloženy bezúčelně. Varuje před tím dopravní iniciativa Auto*Mat s poukazem na to, že Blanka II „bude pravděpodobně v rozporu s konceptem nového územního plánu.“

Návrh rozpočtu hlavního města pro rok 2016 prý navíc ignoruje dopady Blanky a humanizaci magistrály.

Zastupitelská opozice kritizuje návrh rozpočtu hlavního města pro rok 2016 z dílny dosluhující městské rady ANO, ČSSD a Trojkoalice. Výhrady se pak vztahují především k nejzásadnější kapitole, tedy k dopravě. Ta ze zhruba šedesátimiliardového rozpočtu spolyká nejvíce peněz. Konkrétně sedmnáct a půl miliardy.

Například klub zastupitelů za ODS hodlá ve výdajích na dopravu navrhnout úsporu ve výši 412 milionů korun.

Pozměňující návrhy nemají šanci

Piráti zase vzkazují, že se jim jeví jako zbytečné chystané rozšíření Libeňského mostu celkem za půl druhé miliardy. Podobně hodnotí i plánované zahájení stavby Radlické radiály odhadem za patnáct miliard korun.

„Proti tomu jde do investic v MHD a cyklodopravě jen malá částka. Je třeba, aby se výdaje na velké silniční stavby razantně omezily a aby větší podíl financí šel do alternativních způsobů dopravy," zmínil klub Pirátů v komentáři k návrhu rozpočtu pro rok 2016.

S čerstvou analýzou, která dopravní kapitolu nikterak nešetří, přispěchala také občanská iniciativa Auto*Mat. V ní mimo jiné stojí, že Praha může ušetřit více než čtvrt miliardy korun, pro které údajně existuje rozumnější využití.

„V rozpočtu pro příští rok je 200 milionů na stavbu zbytečně širokého Libeňského mostu, proti níž protestují obyvatelé Prahy 7, městská část i památkáři. Dalších 45 milionů hodlá město utratit za přípravu územních rozhodnutí na Blanku 2, která bude pravděpodobně v rozporu s konceptem nového územního plánu," upozorňuje iniciativa.

Zbytečná útrata za radiálu

Za zbytečné prý Auto*Mat považuje utrácet v příštím roce také 84 milionů za Radlickou radiálu. Jenže právě příprava dokumentace k výstavbě Radlické radiály či dokončení Městského silničního okruhu je podle vedení města prioritou.

„Radlická radiála po otevření Blanky Praze chybí. Má mou zásadní preferenci. S tím souhlasí i dotčené městské části Praha 5 a 13," podotkl nedávno náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD.

Doplnil, že je pro co nejcitlivější 
a nejekonomičtější řešení rekonstrukce Libeňského mostu. O variantách pokračování Městského okruhu se prý stále jedná. Blanka by ale podle něj neměla zůstat sirotkem.

Zdá se tedy, že protinávrhy výše zmíněného druhu v rámci projednávání rozpočtu na schůzi zastupitelstva 17. prosince neprojdou. Nehledě na to, že radní za ANO a ČSSD si vymínili schválení rozpočtu beze změn, s čímž nakonec souhlasila Trojkoalice i jedna nezařazená zastupitelka.

Zkušební provoz donekonečna

Na přetřes tak pravděpodobně nepřijdou ani další námitky iniciativy. Té se například nelíbí, že „rozpočet bohužel nevyhrazuje žádné prostředky na humanizaci severojižní magistrály. Místo toho počítá se stavbou dalšího ramene mimoúrovňové křižovatky Vyskočilova," zmiňuje v analýze.

Významným mínusem je podle Auto*Matu i fakt, že „rozpočet neřeší doprovodná opatření ke zprovoznění tunelu Blanka. To je varování, že Praha předem počítá s prodlužováním zkušebního provozu Blanky donekonečna," vyjmenovává dále. Podobně jako klub Pirátů pak poukazuje na výrazné snížení částky pro rozvoj bezmotorové dopravy.

„Investice do zlepšování bezpečnosti chodců, oprav chodníků a cyklodopravy mají poklesnout na méně než polovinu.

Chodci i cyklisté mají smůlu

V současné době hrozí úpadek chodníkového programu, na který je v rozpočtu alokováno jen pět milionů korun. Podobný problém je i v cyklodopravě, na kterou byly sníženy investice ze čtyřiceti milionů na dvacet. Tento fakt se neslučuje s plánem cyklokomise, která doporučila pro rok 2016 realizovat sadu prioritních investic s násobně vyššími náklady," stojí v analýze.

Ta ovšem není výhradně kritická. V kapitole dopravy shledává i dílčí pozitiva. „Jde například o přidělení prostředků na měkká opatření podporující udržitelnou mobilitu a její strategické plánování. Oceňujeme 
i to, že Praha připravuje stavbu Dvoreckého mostu pro tramvaje a bezmotorovou dopravu, chce prodloužit tramvaj do Slivence a zatím neomezuje objednávku veřejné dopravy," uzavírá dokument.

„Rozpočet se opírá o reálné odhady a čísla. V oblasti provozu města rada pečlivě vážila všechny nové výdaje, nejvýznamnější navýšení se týkají prostředků pro městské části nebo státní dotace v oblasti školství," řekla už v týdnu k rozpočtu jako celku resortně odpovědná náměstkyně primátorky Eva Kislingerová z hnutí ANO.

Auto*Mat v dopravní kapitole rozpočtu navrhuje:Snížit částku na přípravu územních rozhodnutí pro Blanku II z 45 milionů na 5 milionů korun, a to na přípravu tak zvaného „úsporného duálu", který má vést v koridoru Blanky II v podstatně úspornějším provedení a v souladu s konceptem nového územního plánu.

Snížit částku na přípravu tunelu V Holešovičkách a v Hloubětíně z 10 milionů na 2 miliony a použít na přípravu dokumentace v souladu s konceptem nového územního plánu.

Snížit částku na přípravu rozšíření Libeňského mostu z 200 milionů na 5 milionů na projektovou přípravu rekonstrukce v původní šířce.

Snížit částku na přípravu stavby Radlické radiály z 84 milionů na 5 milionů na zakonzervování průzkumné štoly a ostatní peníze alokovat na jiné záměry.

Čtěte také: Praha navrhuje 'projídací' rozpočet, zlobí se opozice

Autor: Jakub Krupka

12.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

EXKLUZIVNĚ

Hit Deep Purple vznikl kvůli Čechovi, který zapálil kasíno

Montreux, ČR /VÝROČÍ, TIP NA VÝLET/ - Díky nešťastné náhodě, která se přihodila 4. prosince roku 1971 nahráli Deep Purple svou nejslavnější skladbu. V neděli uplynulo 45 let od ničivého požáru, který spálil do základů slavné Casino de Montreux. V jeho prostorách se od roku 1967 koná Montreux Jazz Festival. Zahráli si v něm ovšem i zásadní rockové kapely jako Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple nebo Frank Zappa, při jehož koncertě kasíno vzplálo a který shodou okolností zemřel před 23 lety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies