VYBERTE SI REGION

Bezedná Blanka i příští rok spolyká více než miliardu korun

Praha - Nalévání peněz do bezedné černé díry jménem tunelový komplex Blanka zdaleka nekončí. Přestože už daňovým poplatníkům vysála z kapes zhruba 43 miliard korun. Rozpočet hlavního města v rámci takzvaného „dofinancování" dopravní stavby pro příští rok musí počítat s výdajem přesahujícím 1,3 miliardy.

12.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Auto*Mat

Vedení Prahy bude postaveno před hotovou věc i v případě negativního výsledku smírčího řízení s dodavatelem technologií pro Blanku - firmou ČKD Praha DIZ, v němž se hraje o 700 milionů korun. Dalších 300 milionů hodlá v arbitráži na Praze vysoudit společnost Inženýring dopravních staveb coby správce Blanky. Na samotný provoz tunelu pak může příští rok padnout až 200 milionů.

Blanka II

Hlavním terčem kritiky se ale stává jiná kapitola. Konkrétně příprava územních rozhodnutí pro pokračování tunelového komplexu pod pracovním názvem Blanka II.

Zde sice jde zatím „jen“ o pětačtyřicet milionů korun. Ty však mohou být vynaloženy bezúčelně. Varuje před tím dopravní iniciativa Auto*Mat s poukazem na to, že Blanka II „bude pravděpodobně v rozporu s konceptem nového územního plánu.“

Návrh rozpočtu hlavního města pro rok 2016 prý navíc ignoruje dopady Blanky a humanizaci magistrály.

Zastupitelská opozice kritizuje návrh rozpočtu hlavního města pro rok 2016 z dílny dosluhující městské rady ANO, ČSSD a Trojkoalice. Výhrady se pak vztahují především k nejzásadnější kapitole, tedy k dopravě. Ta ze zhruba šedesátimiliardového rozpočtu spolyká nejvíce peněz. Konkrétně sedmnáct a půl miliardy.

Například klub zastupitelů za ODS hodlá ve výdajích na dopravu navrhnout úsporu ve výši 412 milionů korun.

Pozměňující návrhy nemají šanci

Piráti zase vzkazují, že se jim jeví jako zbytečné chystané rozšíření Libeňského mostu celkem za půl druhé miliardy. Podobně hodnotí i plánované zahájení stavby Radlické radiály odhadem za patnáct miliard korun.

„Proti tomu jde do investic v MHD a cyklodopravě jen malá částka. Je třeba, aby se výdaje na velké silniční stavby razantně omezily a aby větší podíl financí šel do alternativních způsobů dopravy," zmínil klub Pirátů v komentáři k návrhu rozpočtu pro rok 2016.

S čerstvou analýzou, která dopravní kapitolu nikterak nešetří, přispěchala také občanská iniciativa Auto*Mat. V ní mimo jiné stojí, že Praha může ušetřit více než čtvrt miliardy korun, pro které údajně existuje rozumnější využití.

„V rozpočtu pro příští rok je 200 milionů na stavbu zbytečně širokého Libeňského mostu, proti níž protestují obyvatelé Prahy 7, městská část i památkáři. Dalších 45 milionů hodlá město utratit za přípravu územních rozhodnutí na Blanku 2, která bude pravděpodobně v rozporu s konceptem nového územního plánu," upozorňuje iniciativa.

Zbytečná útrata za radiálu

Za zbytečné prý Auto*Mat považuje utrácet v příštím roce také 84 milionů za Radlickou radiálu. Jenže právě příprava dokumentace k výstavbě Radlické radiály či dokončení Městského silničního okruhu je podle vedení města prioritou.

„Radlická radiála po otevření Blanky Praze chybí. Má mou zásadní preferenci. S tím souhlasí i dotčené městské části Praha 5 a 13," podotkl nedávno náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD.

Doplnil, že je pro co nejcitlivější 
a nejekonomičtější řešení rekonstrukce Libeňského mostu. O variantách pokračování Městského okruhu se prý stále jedná. Blanka by ale podle něj neměla zůstat sirotkem.

Zdá se tedy, že protinávrhy výše zmíněného druhu v rámci projednávání rozpočtu na schůzi zastupitelstva 17. prosince neprojdou. Nehledě na to, že radní za ANO a ČSSD si vymínili schválení rozpočtu beze změn, s čímž nakonec souhlasila Trojkoalice i jedna nezařazená zastupitelka.

Zkušební provoz donekonečna

Na přetřes tak pravděpodobně nepřijdou ani další námitky iniciativy. Té se například nelíbí, že „rozpočet bohužel nevyhrazuje žádné prostředky na humanizaci severojižní magistrály. Místo toho počítá se stavbou dalšího ramene mimoúrovňové křižovatky Vyskočilova," zmiňuje v analýze.

Významným mínusem je podle Auto*Matu i fakt, že „rozpočet neřeší doprovodná opatření ke zprovoznění tunelu Blanka. To je varování, že Praha předem počítá s prodlužováním zkušebního provozu Blanky donekonečna," vyjmenovává dále. Podobně jako klub Pirátů pak poukazuje na výrazné snížení částky pro rozvoj bezmotorové dopravy.

„Investice do zlepšování bezpečnosti chodců, oprav chodníků a cyklodopravy mají poklesnout na méně než polovinu.

Chodci i cyklisté mají smůlu

V současné době hrozí úpadek chodníkového programu, na který je v rozpočtu alokováno jen pět milionů korun. Podobný problém je i v cyklodopravě, na kterou byly sníženy investice ze čtyřiceti milionů na dvacet. Tento fakt se neslučuje s plánem cyklokomise, která doporučila pro rok 2016 realizovat sadu prioritních investic s násobně vyššími náklady," stojí v analýze.

Ta ovšem není výhradně kritická. V kapitole dopravy shledává i dílčí pozitiva. „Jde například o přidělení prostředků na měkká opatření podporující udržitelnou mobilitu a její strategické plánování. Oceňujeme 
i to, že Praha připravuje stavbu Dvoreckého mostu pro tramvaje a bezmotorovou dopravu, chce prodloužit tramvaj do Slivence a zatím neomezuje objednávku veřejné dopravy," uzavírá dokument.

„Rozpočet se opírá o reálné odhady a čísla. V oblasti provozu města rada pečlivě vážila všechny nové výdaje, nejvýznamnější navýšení se týkají prostředků pro městské části nebo státní dotace v oblasti školství," řekla už v týdnu k rozpočtu jako celku resortně odpovědná náměstkyně primátorky Eva Kislingerová z hnutí ANO.

Auto*Mat v dopravní kapitole rozpočtu navrhuje:Snížit částku na přípravu územních rozhodnutí pro Blanku II z 45 milionů na 5 milionů korun, a to na přípravu tak zvaného „úsporného duálu", který má vést v koridoru Blanky II v podstatně úspornějším provedení a v souladu s konceptem nového územního plánu.

Snížit částku na přípravu tunelu V Holešovičkách a v Hloubětíně z 10 milionů na 2 miliony a použít na přípravu dokumentace v souladu s konceptem nového územního plánu.

Snížit částku na přípravu rozšíření Libeňského mostu z 200 milionů na 5 milionů na projektovou přípravu rekonstrukce v původní šířce.

Snížit částku na přípravu stavby Radlické radiály z 84 milionů na 5 milionů na zakonzervování průzkumné štoly a ostatní peníze alokovat na jiné záměry.

Čtěte také: Praha navrhuje 'projídací' rozpočet, zlobí se opozice

Autor: Jakub Krupka

12.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies