VYBERTE SI REGION

„Blanku II“ nahradí zdlouhavý, ale podstatně levnější polookruh

Praha – Pokračování tunelového komplexu Blanka pod pracovním názvem Blanka II už delší dobu dělí Pražany na dva nesmiřitelné tábory. Řidiči po ní volají, pěší ji striktně odmítají. Jisté ale je, že v minimálně pětiletém horizontu se stavět nezačne. Město nemá peníze. Severovýchod metropole tak i nadále zůstane zcela odříznutý od systému silničního okruhu.

27.11.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Václav Pancer

Náhradou má být zvýšena kapacita tak zvaného „průmyslového polookruhu", propojující Letňany, Hloubětín a Štěrboholy, jehož součástí jsou komunikace Liberecká, Kbelská a Průmyslová.

Bude náhradní řešení zbytečné?

Řidiči tento fakt hodnotí spíše negativně. Podle ohlasů, které redakce obdržela, je tato, zatím jediná možná varianta, příliš zdlouhavá a mnohé šoféry může odradit. Ostatně před časem na tuto možnost v souvislosti s délkou „průmyslového polookruhu" upozornil i dopravní expert ČVUT Petr Moos.

Jenže podle primátorova náměstka Josefa Noska, odpovědného za dopravu, Praha zatím nemá jinou možnost, jak včas „uzavřít" a uvést do provozu Městský okruh. Zatímco pokračování tunelového komplexu „Blanka II", tedy propojení Troje a Štěrbohol, respektive Pelc-Tyrolky a Jižní Spojky by stálo zhruba 40 miliard korun, zkapacitnění „průmyslového polookruhu" by dle Noska vyšlo přibližně na desetinu této částky. Mělo by jít především o přestavbu současných úrovňových křižovatek Kolbenova a Poděbradská na mimoúrovňové. Čtyřproudová dvoupásmová severojižní komunikace by navíc měla být v blízkosti obytné zástavby zahloubena. To vše by se dalo odhadem magistrátu stihnout asi do tří let.

Jde hlavně o čas

Naproti tomu dostavba východní partie Městského okruhu v podobě Blanky II by dle náměstka Noska mohla trvat až deset let (stavba měla být zahájena v roce 2016 pozn. red.). A to by prý neúnosně oddálilo dokončení Městského okruhu a následná zamýšlená opatření, například zklidnění Severojižní magistrály či zavedení mýtného systému a nízkoemisních zón v centru. Podle dopravních analýz, které má magistrát k dispozici, ale není zdaleka jisté, zda by náhradní varianta východní části Městského okruhu vůbec „přiškrcení" Severojižní magistrály, po které denně projede asi sto tisíc aut, umožnila. Předpokládá se, že se na „průmyslový polookruh" přemístí maximálně dvacet procent dopravní zátěže magistrály.

Další otázkou je, zda nápor aut zvládne už dnes přetížená ulice v Holešovičkách, která má v roce 2014 propojit Blanku a provizorní řešení Městského okruhu na severovýchodě metropole.

Nejen chybějící částka v řádu 40 miliard korun zatím znemožňuje zahájení výstavby (původní termín 2016 pozn. red.) severovýchodní části Městského okruhu, která měla propojit Pelc-Tyrolku a Jižní spojku tak zvané Blanky II. O náhradním řešení v podobě „průmyslového polookruhu", vedoucím mimoúrovňovými křižovatkami Kolbenova a Poděbradská po ulicích Kbelské, Průmyslové a Liberecké město musí uvažovat také kvůli zhruba dvěma stovkám dosud nesplněných podmínek, které si klade ministerstvo životního prostředí ve studii dopadů stavby na životní prostředí (EIA). Uvedl to mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Jde prý o celou sérii nákladných protihlukových opatření či zavádění úseků s omezenou rychlostí. Až po splnění všech podmínek by podle Vitíka bylo možné začít stavět Blanku II, protože souhlasné stanovisko ministerstva už bylo předběžně vydáno.

Kdy a zda vůbec se Blanka II začne stavět nyní není zřejmé. Primátor Bohuslav Svoboda už před časem naznačil, že investiční prioritou města je spíše výstavba trasy metra D. Podle členů iniciativy Auto*Mat, která se dlouhodobě zabývá pražskou dopravou Blanka II nebude po navrhovaném dokončení Městského okruhu a po zavedení mýtného systému v centru vůbec potřebná.

Autor: Jakub Krupka

27.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies