Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

„Blanku II“ nahradí zdlouhavý, ale podstatně levnější polookruh

Praha – Pokračování tunelového komplexu Blanka pod pracovním názvem Blanka II už delší dobu dělí Pražany na dva nesmiřitelné tábory. Řidiči po ní volají, pěší ji striktně odmítají. Jisté ale je, že v minimálně pětiletém horizontu se stavět nezačne. Město nemá peníze. Severovýchod metropole tak i nadále zůstane zcela odříznutý od systému silničního okruhu.

27.11.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Václav Pancer

Náhradou má být zvýšena kapacita tak zvaného „průmyslového polookruhu", propojující Letňany, Hloubětín a Štěrboholy, jehož součástí jsou komunikace Liberecká, Kbelská a Průmyslová.

Bude náhradní řešení zbytečné?

Řidiči tento fakt hodnotí spíše negativně. Podle ohlasů, které redakce obdržela, je tato, zatím jediná možná varianta, příliš zdlouhavá a mnohé šoféry může odradit. Ostatně před časem na tuto možnost v souvislosti s délkou „průmyslového polookruhu" upozornil i dopravní expert ČVUT Petr Moos.

Jenže podle primátorova náměstka Josefa Noska, odpovědného za dopravu, Praha zatím nemá jinou možnost, jak včas „uzavřít" a uvést do provozu Městský okruh. Zatímco pokračování tunelového komplexu „Blanka II", tedy propojení Troje a Štěrbohol, respektive Pelc-Tyrolky a Jižní Spojky by stálo zhruba 40 miliard korun, zkapacitnění „průmyslového polookruhu" by dle Noska vyšlo přibližně na desetinu této částky. Mělo by jít především o přestavbu současných úrovňových křižovatek Kolbenova a Poděbradská na mimoúrovňové. Čtyřproudová dvoupásmová severojižní komunikace by navíc měla být v blízkosti obytné zástavby zahloubena. To vše by se dalo odhadem magistrátu stihnout asi do tří let.

Jde hlavně o čas

Naproti tomu dostavba východní partie Městského okruhu v podobě Blanky II by dle náměstka Noska mohla trvat až deset let (stavba měla být zahájena v roce 2016 pozn. red.). A to by prý neúnosně oddálilo dokončení Městského okruhu a následná zamýšlená opatření, například zklidnění Severojižní magistrály či zavedení mýtného systému a nízkoemisních zón v centru. Podle dopravních analýz, které má magistrát k dispozici, ale není zdaleka jisté, zda by náhradní varianta východní části Městského okruhu vůbec „přiškrcení" Severojižní magistrály, po které denně projede asi sto tisíc aut, umožnila. Předpokládá se, že se na „průmyslový polookruh" přemístí maximálně dvacet procent dopravní zátěže magistrály.

Další otázkou je, zda nápor aut zvládne už dnes přetížená ulice v Holešovičkách, která má v roce 2014 propojit Blanku a provizorní řešení Městského okruhu na severovýchodě metropole.

Nejen chybějící částka v řádu 40 miliard korun zatím znemožňuje zahájení výstavby (původní termín 2016 pozn. red.) severovýchodní části Městského okruhu, která měla propojit Pelc-Tyrolku a Jižní spojku tak zvané Blanky II. O náhradním řešení v podobě „průmyslového polookruhu", vedoucím mimoúrovňovými křižovatkami Kolbenova a Poděbradská po ulicích Kbelské, Průmyslové a Liberecké město musí uvažovat také kvůli zhruba dvěma stovkám dosud nesplněných podmínek, které si klade ministerstvo životního prostředí ve studii dopadů stavby na životní prostředí (EIA). Uvedl to mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Jde prý o celou sérii nákladných protihlukových opatření či zavádění úseků s omezenou rychlostí. Až po splnění všech podmínek by podle Vitíka bylo možné začít stavět Blanku II, protože souhlasné stanovisko ministerstva už bylo předběžně vydáno.

Kdy a zda vůbec se Blanka II začne stavět nyní není zřejmé. Primátor Bohuslav Svoboda už před časem naznačil, že investiční prioritou města je spíše výstavba trasy metra D. Podle členů iniciativy Auto*Mat, která se dlouhodobě zabývá pražskou dopravou Blanka II nebude po navrhovaném dokončení Městského okruhu a po zavedení mýtného systému v centru vůbec potřebná.

Autor: Jakub Krupka

27.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
16 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš
6 14

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

FOTO: V bývalém hotelu bydlí bezdomovci. Teplice hyzdí vybydlené domy

V mapě projektu prazdnedomy.cz je objektů, které svým stavem hyzdí okolí v lázeňském městě, patnáct.

Šest let po tragédii. Čína opět obnovila nejrychlejší vlakové spojení na světě

Čína po šesti letech znovu obnoví nejrychlejší železniční spojení na světě. Vlaky tak budou opět jezdit rychlostí 350 kilometrů v hodině. Informoval o tom server BBC. Maximální rychlost byla totiž v roce 2011 omezena na 300 km/h. Čína tak reagovala na tragickou srážku dvou rychlovlaků, při které zemřelo 40 lidí.

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení