VYBERTE SI REGION

Cenzura v nejdražších radničních novinách?

Praha 3 - V periodiku Prahy 3 údajně není prostor pro názory opozice. Navíc má být nejnákladnější v metropoli. Radnice říká: je to účelová lež.

15.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník / Zdeněk Píša

„Praha 3 hodlá vydávat zdaleka nejdražší radniční noviny v celé Praze. Navíc zatížené tvrdou věcnou i politickou cenzurou.“ Takto naléhavě varuje obyvatele třetí městské části místní zastupitelská opozice a občanské sdružení Oživení.

„Výrobu jednoho výtisku Praha 3 odhaduje na téměř 15 korun, zatímco srovnatelný náklad a rozsah radničního periodika jiné městské části pořídí až jedenáctkrát levněji,“ upozorňují na základě vlastního průzkumu aktivisté z Oživení.

„Koalice ODS a TOP 09 chce zároveň nadále uplatňovat naprostou obsahovou kontrolu tohoto periodika,“ dodávají zastupitelé Prahy 3 zvolení za Stranu zelených a ČSSD.

Představitelé žižkovské radnice ústy svého mluvčího a šéfredaktora Radničních novin Jana Sotony ale vzkazují: „Jsou to lži a účelové politické manipulace. Cenzuru v radničním periodiku rozhodně neuplatňujeme,“ říká Sotona. A dodává: „Koncesní řízení, z něhož má vzejít nový vydavatel, navíc nebylo ukončeno. Figurují v něm čtyři zájemci a vybrán bude ten, který nabídne nejnižší cenu. Kalkulace Oživení je zcestná.“

Jde jen o další z řady politických šarvátek, kterými je Praha 3 z minulosti proslulá, nebo se zde skutečně hraje o nezanedbatelné peníze z kapes daňových poplatníků?

V oné hře o koncesi je prý třiašedesát milionů. Dle Oživení má tato tučná suma pokrýt vydávání radničních novin Prahy 3 po dobu následujících deseti let.

Jde to i levněji

Z průzkumu mezi ostatními městskými částmi slovy advokátky Petry Bielinové, spolupracující s Oživením, vyplývá, že srovnatelný náklad radničních novin lze vydávat několikanásobně levněji, než jak plánuje v následujících deseti letech Praha 3.

„Praha 6 vydává radniční periodikum nákladem 56 tisíc při výrobní ceně 1,34 koruny za jeden výtisk. Naopak Praha 3 plánuje při nákladu 51 tisíc dosáhnout výrobní ceny téměř 15 korun bez DPH,“ tvrdí Bielinová.

„Částka je naprosto přemrštěná a je mnohem vyšší než cena, kterou dnes lze na trhu běžně získat. Proto také koalice není nikomu schopna a ani ochotna vysvětlit, jak k takové sumě došla,“ zdůrazňuje opoziční zastupitel za ČSSD a dnes již bývalý člen redakční rady Radničních novin Prahy 3 Miroslav Poche.

Protest proti cenzuře

Sociální demokrat Poche spolu s dalším opozičním zastupitelem za Stranu zelených Matějem Stropnickým z redakční rady Radničních novin Prahy 3 odešel nejen na protest proti údajné cenzuře. Oběma zastupitelům se také nelíbí výběr organizátora koncese společnosti se sídlem v Hong-Kongu, o níž prý prakticky nelze nic bližšího zjistit.

„Částky, které uvádí Oživení, nejsou pravdivé,“ reagoval Jan Sotona. „Zeptejte se v jakékoliv tiskárně. Je nemyslitelné, aby náklady na jeden výtisk o šestatřiceti stranách na křídovém papíře, včetně distribuce činily 2 koruny. Celou analýzu Oživení zpochybňuji,“ doplnil mluvčí Prahy 3 a šéfredaktor Radničních novin. „Konečná cena není známa, koncesní řízení stále běží,“ potvrdila Deníku starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP09).

„Záleží na množství inzerce a na rozsahu stran, ale v současné době se pohybujeme v nákladech od 5 do 9 korun za výtisk,“ přiblížil Jan Sotona stávající ceny, za které vychází Radniční noviny Prahy 3. Dozvídají se v nich obyvatelé Prahy 3 objektivní pravdu, nebo jen pravdu vládní koalice? Advokátka Bielinová se o objektivitu obává. S koncesní dokumentace prý totiž vyplývá, že obsah radničních novin bude i v budoucnu dodávat výhradně městská část prostřednictvím vlastních redaktorů. „Ke královsky zaplacené koncesi je třeba připočítat i náklady za práci vlastních redaktorů. Informační vyváženost a objektivitu místního plátku tento předražený smluvní vztah občanům Prahy 3 rozhodně nezaručí.“ dodává Petra Bielinová. Matěj Stropnický dokonce navrhuje přejmenovat periodikum na Koaliční noviny. „Odmítám být nadále podepsán pod touto podobou novin, v nichž vládne cenzura a kde není ani minimální prostor pro jiné názory,“ řekl Stropnický.

Starostka Hujová si nemyslí, že by radniční noviny měly být politickou platformou. Přesto se prý zasadí o garanci místa, v němž by se pravidelně mohli vyjadřovat opoziční zastupitelé. „Názor opozice by zaznít měl,“ míní starostka. Šéfredaktor Sotona však jakoukoliv cenzuru opozice jednoznačně odmítá. „Poslední článek od opozičního zastupitele, který nebyl zařazen do vydání komentoval rozhodnutí rady, které fakticky nepadlo. Pokud by padlo v tom znění, které článek komentoval, zařazen by byl. O zařazení článků rozhoduje celá redakční rada, jíž je opozice účastna,“ vysvětlil Jan Sotona.

Pro srovnání:

Náklady na 1 výtisk periodik městských částí (částka v Kč)

- Praha 1: 9,79

- Praha 2: 3,74

- Praha 3: 14,85

- Praha 4: 3,1

- Praha 5: 4,3

Údaje pochází z průzkumu sdružení Oživení. Radnice Prahy 3 je zpochybňuje jako nepravdivé.

Autor: Jakub Krupka

15.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies