VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestující pražské MHD doplatí na úspory

Praha - Pražané možná budou déle čekat na autobusy a tramvaje. Zřejmě by se také měli připravit na vícero přestupů.

19.2.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

V krajním případě se nakonec rozloučí s nedávno prodlouženým nočním a víkendovým spojem metra. Ve hře je i alternativa, že pro jízdné v MHD sáhnou hlouběji do kapsy.

Dopravní podnik totiž letos musí ušetřit asi šest set milionů korun. Rozpočtu hlavního města se nedostávají peníze. Na druhou stranu do bezedného chřtánu tunelového komplexu Blanka spadne dalších téměř šest miliard korun.

Deníkem oslovení obyvatelé periferních částí Prahy reagují ironicky. „Ať raději rychle dostaví Blanku. Do aut nás usedne více, pokud bude MHD omezena.“

Trasa metra D se odkládá

Nejčastěji takto uvažují lidé z Libuše, Písnice a okolí. Těšili se na trasu metra D, která je měla hladce a ekologicky dopravit do centra. Místo toho si od vedení magistrátu už v lednu vyslechli „přípravné práce na nové trase metra D se zastavují.“

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) zopakoval, že rozpočet metropole bohužel nemůže počítat s žádnými úsporami z minulých let, natož s nárůstem příjmů.

Připouští, že je potřeba „finančně zkrotit“ dopravní podnik (DPP), který z rozpočtu hlavního města tradičně ukusuje nejvydatnější sousto. „Bude nutné seškrtat provozní náklady DPP. Tím bychom se mohli vyhnout zdražení jízdného,“ uvedl před časem primátor.

Dodal, že pokud by jízdné nakonec skutečně podražilo, pak až v druhé polovině roku a to nejspíše u jednorázových jízdenek.

Zdražení jen pro jednorázové jízdné

„Nechtěli bychom zatěžovat Pražany,“ vysvětlil Svoboda. Prostor je podle něj v případném zvýšení jízdného pro ty, kteří nedrží opencard tedy pro návštěvníky Prahy.

Ovšem co ve skutečnosti znamená ono „seškrtání provozních nákladů DPP?“ Mimo jiné právě rušení některých spojů či krácení linek.

Podle vytrvalého zastánce veřejné dopravy Víta Masare z občanského sdružení Auto*Mat jde o chybnou koncepci.

„Kvůli miliardám, zabetonovaným v tunelu Blanka se Pražané ještě hodně dlouho nedočkají investic do ekologičtější hromadné dopravy. Spíše naopak,“ varuje Masare s odkazem na stopnutí projektu trasy metra D a především na hrozbu omezování spojů MHD.

Primátor ale uklidňuje: „Drastické omezování veřejné dopravy není naším cílem.“ Podle něj jde výhradně o racionalizaci při zachování komfortu. Slovy Svobody, pražská MHD jednoduše nemůže „převážet vzduch.“ Na to prý hlavní město nemá peníze.

Rušit se budou souběžné linky

Omezování a rušení se zřejmě dotkne autobusových linek, jedoucích v souběhu s tramvajemi a metrem.

Organizátor pražské MHD, společnost ROPID už zpracovala návrh racionalizace, která by měla hlavnímu městu, potažmo DPP ušetřit kýžené miliony korun. Vedení města se už koncept dostal na stůl. Čeká se ještě na projednání změn s jednotlivými městskými částmi. Pokud úsporná opatření projdou, projeví se prý na jízdních řádech nejdříve v květnu letošního roku.

Mluvčí ROPID Filip Drápal už před časem ujistil, že tam, kde budou souběžné linky rušeny, posílí se zpravidla naopak ty, které zůstanou zachovány. Ilustroval to na příkladu možného omezení autobusových spojů ve vytížené Plzeňské ulici. V současné době tu mezi Andělem a Klamovkou pulzuje celkem pět autobusových linek. Zůstat mají pouze dvě konkrétně 167 a 217.

Drápal předeslal, že právě na Plzeňské by v případě schválení racionalizačního návrhu byly nejen nasazeny větší, kloubové autobusy, ale ROPID by zde adekvátně posílil i tramvajový spoj číslo 4. Podobné opatření se dá očekávat také na spojnici Košíře Smíchov, odkud může úplně zmizet autobusová linka číslo 123. Pro cestující by to znamenalo nutný přestup na tramvaj v úrovni Kavalírky.

Omezování, respektive nahrazování autobusových linek se má například dotknout také spojení města s Petrovicemi. Naopak zlepšit se má situace na trase Budějovická Smíchovské nádraží.

Autor: Jakub Krupka

19.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
31

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Bourání paneláku v Chánově v listopadu 2016
8

Nájmy v Chánově podraží, ale stále zůstanou velmi levné

Až polovina sudových vín je pančovaná. Prodej v trafikách či na benzínkách končí

Prodej tekuté révy od dubna výrazně zpřísní. Prodejci chtějí zdražit, podle vinařů k tomu neexistuje důvod.

Británie požádá o odchod z EU, začnou dvouletá jednání

Británie ve středu oficiálně požádá o odchod z Evropské unie. Začne tak nelehký proces vyjednávání o podmínkách opuštění evropského bloku, jehož členem se země stala v roce 1973. Britové podpořili takzvaný brexit v loňském červnovém referendu, podle průzkumů veřejného mínění byla jedním z jejich hlavních motivů touha po omezení imigrace.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Skotský parlament bude hlasovat o referendu o nezávislosti

Skotský parlament dnes bude debatovat a hlasovat o výzvě k vypsání dalšího referenda o samostatnosti Skotska. První ministryně Nicola Sturgeonová usiluje o referendum kvůli chystanému vystoupení Británie z Evropské unie. Podle agentury Reuters je téměř jisté, že skotský parlament její návrh podpoří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies