VYBERTE SI REGION

Cestující pražské MHD doplatí na úspory

Praha - Pražané možná budou déle čekat na autobusy a tramvaje. Zřejmě by se také měli připravit na vícero přestupů.

19.2.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

V krajním případě se nakonec rozloučí s nedávno prodlouženým nočním a víkendovým spojem metra. Ve hře je i alternativa, že pro jízdné v MHD sáhnou hlouběji do kapsy.

Dopravní podnik totiž letos musí ušetřit asi šest set milionů korun. Rozpočtu hlavního města se nedostávají peníze. Na druhou stranu do bezedného chřtánu tunelového komplexu Blanka spadne dalších téměř šest miliard korun.

Deníkem oslovení obyvatelé periferních částí Prahy reagují ironicky. „Ať raději rychle dostaví Blanku. Do aut nás usedne více, pokud bude MHD omezena.“

Trasa metra D se odkládá

Nejčastěji takto uvažují lidé z Libuše, Písnice a okolí. Těšili se na trasu metra D, která je měla hladce a ekologicky dopravit do centra. Místo toho si od vedení magistrátu už v lednu vyslechli „přípravné práce na nové trase metra D se zastavují.“

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) zopakoval, že rozpočet metropole bohužel nemůže počítat s žádnými úsporami z minulých let, natož s nárůstem příjmů.

Připouští, že je potřeba „finančně zkrotit“ dopravní podnik (DPP), který z rozpočtu hlavního města tradičně ukusuje nejvydatnější sousto. „Bude nutné seškrtat provozní náklady DPP. Tím bychom se mohli vyhnout zdražení jízdného,“ uvedl před časem primátor.

Dodal, že pokud by jízdné nakonec skutečně podražilo, pak až v druhé polovině roku a to nejspíše u jednorázových jízdenek.

Zdražení jen pro jednorázové jízdné

„Nechtěli bychom zatěžovat Pražany,“ vysvětlil Svoboda. Prostor je podle něj v případném zvýšení jízdného pro ty, kteří nedrží opencard tedy pro návštěvníky Prahy.

Ovšem co ve skutečnosti znamená ono „seškrtání provozních nákladů DPP?“ Mimo jiné právě rušení některých spojů či krácení linek.

Podle vytrvalého zastánce veřejné dopravy Víta Masare z občanského sdružení Auto*Mat jde o chybnou koncepci.

„Kvůli miliardám, zabetonovaným v tunelu Blanka se Pražané ještě hodně dlouho nedočkají investic do ekologičtější hromadné dopravy. Spíše naopak,“ varuje Masare s odkazem na stopnutí projektu trasy metra D a především na hrozbu omezování spojů MHD.

Primátor ale uklidňuje: „Drastické omezování veřejné dopravy není naším cílem.“ Podle něj jde výhradně o racionalizaci při zachování komfortu. Slovy Svobody, pražská MHD jednoduše nemůže „převážet vzduch.“ Na to prý hlavní město nemá peníze.

Rušit se budou souběžné linky

Omezování a rušení se zřejmě dotkne autobusových linek, jedoucích v souběhu s tramvajemi a metrem.

Organizátor pražské MHD, společnost ROPID už zpracovala návrh racionalizace, která by měla hlavnímu městu, potažmo DPP ušetřit kýžené miliony korun. Vedení města se už koncept dostal na stůl. Čeká se ještě na projednání změn s jednotlivými městskými částmi. Pokud úsporná opatření projdou, projeví se prý na jízdních řádech nejdříve v květnu letošního roku.

Mluvčí ROPID Filip Drápal už před časem ujistil, že tam, kde budou souběžné linky rušeny, posílí se zpravidla naopak ty, které zůstanou zachovány. Ilustroval to na příkladu možného omezení autobusových spojů ve vytížené Plzeňské ulici. V současné době tu mezi Andělem a Klamovkou pulzuje celkem pět autobusových linek. Zůstat mají pouze dvě konkrétně 167 a 217.

Drápal předeslal, že právě na Plzeňské by v případě schválení racionalizačního návrhu byly nejen nasazeny větší, kloubové autobusy, ale ROPID by zde adekvátně posílil i tramvajový spoj číslo 4. Podobné opatření se dá očekávat také na spojnici Košíře Smíchov, odkud může úplně zmizet autobusová linka číslo 123. Pro cestující by to znamenalo nutný přestup na tramvaj v úrovni Kavalírky.

Omezování, respektive nahrazování autobusových linek se má například dotknout také spojení města s Petrovicemi. Naopak zlepšit se má situace na trase Budějovická Smíchovské nádraží.

Autor: Jakub Krupka

19.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies