VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestující vyhráli. Revoluci v MHD si 'nadiktovali'

Praha - Hlas více než milionu cestujících pražskou městskou hromadnou dopravou (MHD) i jejich radnic je slyšet. A ovlivní i konečnou podobu změn v hromadné dopravě, chystaných úderem prvního dubna, a to 
v souvislosti s otevřením čtyř nových stanic na trase metra A. Stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol mají být slavnostně otevřeny 6. dubna.

12.2.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Podle původního návrhu, který organizátor pražské MHD Ropid zveřejnil v druhé polovině ledna, se měla takzvaná „velká dubnová dopravní revoluce" dotknout čtrnácti tramvajových a více než pěti desítek autobusových linek. Některé měly zcela zaniknout, jiné naopak nově vzniknout a většina 
z nich měnila léty zaběhnutou trasu, nebo alespoň intenzitu spoje.

Menší množství navrhovaných změn se dočkalo pozitivních ohlasů. Například Praha 9 uvítala fakt, že dostane novou tramvajovou linku číslo 19 z Palmovky na Lehovec. Většina ohlasů ale byla spíše nesouhlasných a žádala nápravu. Vzniklo dokonce i několik občanských petic.

Ať už šlo o celkovou změnu trasy tramvaje číslo 18, 12, nebo zrušení tramvaje číslo 13. Vadilo také potenciálně méně autobusových spojů mezi Břevnovem, Dejvickou a Hradčanskou nebo mezi sídlištěm Barrandov a Smíchovským nádražím. Vedení Prahy 6 na konci minulého týdne dokonce odmítlo původní návrh změn jako celek.

Zásadní revize

Ještě před tím primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ujistila, že plán musí projít zásadní revizí. To se stalo. Náměstek Krnáčové pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD) ve středu oznámil, že Ropid uznal a zapracoval více než polovinu všech připomínek.

Jaká je nová podoba MHD, zatím není známo. Dá se ale předpokládat, že „pozitivně" budou vyřízeny ty nejpalčivější připomínky, na jejichž základě dokonce vznikly i občanské petice s tisíci podpisů. Týká se to například odklonu tramvajové linky číslo 18. z původní trasy Petřiny – Pankrác, ale také chystané změny trasy tramvaje číslo 12. Obyvatelé Prahy 7 trvají na tom, aby nadále jezdila přes Letenskou pláň.

Organizátor pražské hromadné dopravy (MHD) Ropid 
kývl na více než polovinu ze tří tisíc připomínek cestujících a městských částí. Náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD) ve středu odpoledne konstatoval, že Ropid už uvedený objem námitek stihl zapracovat.

Velká dubnová dopravní revoluce tak zřejmě odstartuje dle plánu úderem 1. dubna. Bude ale „ústupek“ Ropidu cestujícím a radnicím stačit? A jak konkrétně Ropid vyjde nespokojeným vstříc? „Většinu připomínek Ropid zapracoval a vyřešil pozitivně. Oceňuji profesionalitu a rychlost, se kterou je zapracoval, nicméně mé znepokojení z toho, kolik se jich sešlo, i nadále přetrvává,“ vzkázal Dolínek.

Citát Petra Dolínka (ČSSD), náměstka primátorky pro oblast dopravy.

Zatím jen spekulace

Konkrétní přepracování změn v dopravě zatím není zveřejněno, ale dá se předpokládat, že „pozitivně“ byly vyřešeny nejpalčivější námitky, kolem kterých vznikly dokonce i občanské petice. Jednou z nich je požadavek na zachování trasy tramvaje číslo 18 z Petřin na Pankrác, přičemž Ropid navrhoval, aby osmnáctka jezdila z holešovického Výstaviště na Pankrác. Petici během několika málo dnů podepsaly skoro dva tisíce lidí.

Protiargumentem je, že tramvaj číslo 18 kopíruje nové stanice metra A. S tím ale nesouhlasí obyvatelé Střešovic, Petřin, či Ořechovky, kteří tvrdí, že nové stanice metra jim osmnáctku nemohou 
v žádném případě nahradit. „Znamenalo by to zásadní zhoršení dopravní obslužnosti,“ shrnula členka petičního výboru Martina Drbálková.

Další petice vznikla za zachování trasy tramvaje číslo 12. Radnici Prahy 7, ani tamním obyvatelům se nelíbí, že by měla být vedena nově na Malostranské náměstí po nábřeží namísto stávající trasy přes Letenskou pláň a Chotkovy sady. „Tato linka je v současné době velmi silně obsazena, mnohem více než když jezdila po nábřeží, kde nikdo nebydlí. Věříme, že zastupitelé vyslyší naši žádost, a dopravní podnik se vrátí k trase tramvaje přes Letnou,“ stojí mimo jiné 
v provolání petice.

Četnost autobusových spojů

Už od chvíle, kdy Ropid zveřejnil návrh změn, na pilu silně tlačí také vedení Prahy 5, kterému se jedná o zachování četnosti autobusových spojů mezi sídlištěm Barrandov a Smíchovským nádražím. Ještě před jednáním mezi Ropidem a náměstkem Petrem Dolínkem dosáhla svého Praha 13, která uhájila zachování autobusové linky 174 v její původní trase přes Stodůlky. „Pokud by se tak nestalo, výrazně by se zhoršila dopravní obslužnost Velké Ohrady,“ konstatoval starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS).

Výhrady k návrhu změn měla například i Praha 3, které vadilo plánované zrušení tramvajové linky 13, dosud vedené 
z náměstí Bratří Synků do Strašnic přes Vinohrady. Další radnice protestovaly proti změně v trase tramvaje číslo 22 vedoucí dnes z Hostivaře na Bílou Horu přes Strašnice, Vršovice, Vinohrady, Nové Město, Malou Stranu, Hradčany a Břevnov. Ta má nově v centru jezdit přes zastávku Staroměstská, a nikoli přes Újezd.

Čtěte také: Návrh změn v pražské MHD bude z velké části přepracován

Autor: Jakub Krupka

12.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.
6

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies