VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pěší zóna na Smetanově nábřeží nebude. Úředníci zaspali

Praha - Víkendová pěší zóna na Smetanově nábřeží zatím nebude. Přestože vedení hlavního města záměr schválilo už 12. března. Jeho realizací totiž nebyl na magistrátu dodnes nikdo konkrétní pověřen a odpovědní úředníci si úkol přehazují jako horký brambor.

4.5.2013
SDÍLEJ:

Smetanovo nábřeží v úterý 3. lednaFoto: Deník/Šťastný Dimír

Optimisté odhadují, že oživení Smetanova nábřeží by se snad dalo stihnout ještě letos na podzim. Podle původního rozhodnutí vedení Prahy se mělo nábřeží uzavřít pro automobilovou dopravu o sobotách a to od půlky května do konce června.

Nápad vzešel z iniciativy Auto*Mat, zabývající se dlouhodobě pražskou dopravou. „Smetanovo nábřeží s kolonami aut přímo u Karlova mostu je ostudou Prahy. V žádné civilizované metropoli nemůže tak významná a cenná ulice sloužit jako zkratka pro automobily," vysvětlila Iva Pohanková z Auto*Matu, která proměnu Smetanova nábřeží prosazuje už od roku 2004. „Náš návrh je unikátní také v tom, že by objížďka poprvé při podobné akci vedla tranzit mimo historické centrum. Nechceme zavádět auta na Malou Stranu ani omezovat rezidenty Prahy 1 nebo tramvajovou dopravu," doplnil kolega Pohankové Vratislav Filler.

Podle dat, nasbíraných iniciativou se na nábřeží ve všední dny pohybuje přes 100 tisíc lidí, z toho asi třetina v automobilech. Také radní hlavního města Aleksandra Udženija před časem své kolegy ve vedení města upozornila, že nábřeží je auty extrémně zatíženo. Prozatím alespoň ono víkendové zklidnění podporovala a stále podporuje většina místních obyvatel, zdejší občanská sdružení i instituce a podniky, jejichž zaměstnanci či hosté se do oblasti dostávají pěšky, nebo hromadnou dopravou.

Petici za pěší zónu podepsalo 2 865 lidí

Mezi sympatizanty projektu patří Národní divadlo, Národní muzeum, Česká filharmonie, Divadlo Na Zábradlí, farnost nejsvětějšího Salvátora, nebo Karlova univerzita. Petici za pěší zónu podepsalo 2 865 lidí.

V době plánované uzavírky (o sobotách od půlky května do konce června pozn. red) se Smetanovo nábřeží mohlo zapojit do kulturních akcí a festivalů, které se konají v jeho okolí, například do hudebního festivalu United Islands nebo Muzejní noci. To se letos zřejmě nestihne.

Pražští radní totiž úkol zklidnit nábřeží zadali Útvaru rozvoje hlavního města. Úředníci však konstatovali, že zakládací listina znemožňuje Útvaru pořádat veřejné akce. „Vzápětí se zjistilo, že z časových důvodů nelze jarní termíny stihnout, navíc chybí rozpočet. Celá akce se tak zadrhla," uvádí iniciativa Auto*Mat. „Mrzí nás, že i přes zájem radních nedošlo dosud na magistrátu k přenesení finálních kompetencí v rámci města a jeho institucí a úřadů. Tím byla realizace projektu Zklidnění Smetanova nábřeží v režimu krátkodobých opatření zcela paralyzována," píše v otevřeném dopise pražským radním Auto*Mat.

Současný stav prý mimo jiné podkopává naděje mnoha institucí, které záměr na vytvoření pěší zóny podporují a strávily množství času přípravami vlastního zapojení. „Stále ale věříme, že je možné záměr uskutečnit, protože zklidnění nábřeží znamená jednoznačný přínos pro lidi, kteří v Praze žijí, pracují či studují," stojí dále v dopise.

Fakta:

- Zajistí-li magistrát dopravní značení a vyjedná zábor veřejného prostranství, Auto*Mat přislíbil pomoc s kvalitním kulturním programem. Na něm se mají podílet zejména vysoké školy, instituce a podniky sídlící přímo na Smetanově nábřeží. Základním požadavkem je nehlučnost a nekomerčnost akcí, aby nábřeží mohlo sloužit jako klidné korzo v centru Prahy. K sérii akcí nazvané Nábřeží žije! vznikl speciální web www.nabrezizije.cz.

- Smetanovo nábřeží zahrnuje i Křižovnické náměstí s předmostím Karlova mostu, kde se kříží nábřeží s tradiční trasou Královské cesty. Turisté objevují tato místa většinou pěšky.

- Zásobování v době uzavírky by mohlo fungovat v režimu pěších zón, tedy ráno a večer. Místní automobilová doprava, která ale tvoří minimum provozu na nábřeží, by mohla projíždět okolními ulicemi.

- Nábřeží už bylo několikrát uzavřeno pro automobilovou dopravu například při Evropském dnu bez aut. Několik happeningů na podporu pěší zóny na Smetanově nábřeží organizovala v minulosti i občanská iniciativa Auto*Mat.

Autor: Jakub Krupka

4.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Jourová.
33 5

Ošizené jídlo za vyšší cenu? Chci s tím skoncovat, říká Věra Jourová

Andrej Babiš
1 54

Sněmovna zřídí komisi k únikům policejních spisů, míří na Babiše

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Univerzity vs plagiátoři. Za napsání prací zaplatí studenti ročně 200 milionů

Opisování z webu nebo kupování diplomových prací podvádění při psaní vysokoškolských textů nikdy nebylo snazší než dnes. Na současné problémy plagiátorství se zaměřili odborníci z devětačtyřiceti zemí světa. Diskutují o nich od úterý na konferenci na Mendelově univerzitě v Brně.

AKTUALIZUJEME

Dva kamiony na pětatřicítce sešrotovaly osobní auto, jeden mrtvý

Silnice I/35 si dnes vyžádala další život a je opět zablokovaná. Ve tři čtvrtě na devět tu dva kamiony sešrotovaly osobní vůz. Následky jsou tragické: spolujezdec v osobním autě byl na místě mrtvý. Řidič utrpěl těžká zranění a podle zpráv policie bylo obtížné ho vyprostit. Na místo přiletěl vrtulník záchranné služby. 

AKTUALIZUJEME

Za únos a opakované znásilnění dívky dostali tři muži dohromady 30 let vězení

Unesli osmnáctiletou dívku z Jihlavska a opakovaně ji znásilnili v kempu na Hodonínsku. Za to si trojice mužů podle středečního rozhodnutí Krajského soudu v Brně odsedí celkem třicet let. Josef Dubský starší, který byl podle obžaloby hlavním organizátorem všech zločinů, má podle soudu strávit ve vězení dvanáct let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies