VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pěší zóna na Smetanově nábřeží nebude. Úředníci zaspali

Praha - Víkendová pěší zóna na Smetanově nábřeží zatím nebude. Přestože vedení hlavního města záměr schválilo už 12. března. Jeho realizací totiž nebyl na magistrátu dodnes nikdo konkrétní pověřen a odpovědní úředníci si úkol přehazují jako horký brambor.

4.5.2013
SDÍLEJ:

Smetanovo nábřeží v úterý 3. lednaFoto: Deník/Šťastný Dimír

Optimisté odhadují, že oživení Smetanova nábřeží by se snad dalo stihnout ještě letos na podzim. Podle původního rozhodnutí vedení Prahy se mělo nábřeží uzavřít pro automobilovou dopravu o sobotách a to od půlky května do konce června.

Nápad vzešel z iniciativy Auto*Mat, zabývající se dlouhodobě pražskou dopravou. „Smetanovo nábřeží s kolonami aut přímo u Karlova mostu je ostudou Prahy. V žádné civilizované metropoli nemůže tak významná a cenná ulice sloužit jako zkratka pro automobily," vysvětlila Iva Pohanková z Auto*Matu, která proměnu Smetanova nábřeží prosazuje už od roku 2004. „Náš návrh je unikátní také v tom, že by objížďka poprvé při podobné akci vedla tranzit mimo historické centrum. Nechceme zavádět auta na Malou Stranu ani omezovat rezidenty Prahy 1 nebo tramvajovou dopravu," doplnil kolega Pohankové Vratislav Filler.

Podle dat, nasbíraných iniciativou se na nábřeží ve všední dny pohybuje přes 100 tisíc lidí, z toho asi třetina v automobilech. Také radní hlavního města Aleksandra Udženija před časem své kolegy ve vedení města upozornila, že nábřeží je auty extrémně zatíženo. Prozatím alespoň ono víkendové zklidnění podporovala a stále podporuje většina místních obyvatel, zdejší občanská sdružení i instituce a podniky, jejichž zaměstnanci či hosté se do oblasti dostávají pěšky, nebo hromadnou dopravou.

Petici za pěší zónu podepsalo 2 865 lidí

Mezi sympatizanty projektu patří Národní divadlo, Národní muzeum, Česká filharmonie, Divadlo Na Zábradlí, farnost nejsvětějšího Salvátora, nebo Karlova univerzita. Petici za pěší zónu podepsalo 2 865 lidí.

V době plánované uzavírky (o sobotách od půlky května do konce června pozn. red) se Smetanovo nábřeží mohlo zapojit do kulturních akcí a festivalů, které se konají v jeho okolí, například do hudebního festivalu United Islands nebo Muzejní noci. To se letos zřejmě nestihne.

Pražští radní totiž úkol zklidnit nábřeží zadali Útvaru rozvoje hlavního města. Úředníci však konstatovali, že zakládací listina znemožňuje Útvaru pořádat veřejné akce. „Vzápětí se zjistilo, že z časových důvodů nelze jarní termíny stihnout, navíc chybí rozpočet. Celá akce se tak zadrhla," uvádí iniciativa Auto*Mat. „Mrzí nás, že i přes zájem radních nedošlo dosud na magistrátu k přenesení finálních kompetencí v rámci města a jeho institucí a úřadů. Tím byla realizace projektu Zklidnění Smetanova nábřeží v režimu krátkodobých opatření zcela paralyzována," píše v otevřeném dopise pražským radním Auto*Mat.

Současný stav prý mimo jiné podkopává naděje mnoha institucí, které záměr na vytvoření pěší zóny podporují a strávily množství času přípravami vlastního zapojení. „Stále ale věříme, že je možné záměr uskutečnit, protože zklidnění nábřeží znamená jednoznačný přínos pro lidi, kteří v Praze žijí, pracují či studují," stojí dále v dopise.

Fakta:

- Zajistí-li magistrát dopravní značení a vyjedná zábor veřejného prostranství, Auto*Mat přislíbil pomoc s kvalitním kulturním programem. Na něm se mají podílet zejména vysoké školy, instituce a podniky sídlící přímo na Smetanově nábřeží. Základním požadavkem je nehlučnost a nekomerčnost akcí, aby nábřeží mohlo sloužit jako klidné korzo v centru Prahy. K sérii akcí nazvané Nábřeží žije! vznikl speciální web www.nabrezizije.cz.

- Smetanovo nábřeží zahrnuje i Křižovnické náměstí s předmostím Karlova mostu, kde se kříží nábřeží s tradiční trasou Královské cesty. Turisté objevují tato místa většinou pěšky.

- Zásobování v době uzavírky by mohlo fungovat v režimu pěších zón, tedy ráno a večer. Místní automobilová doprava, která ale tvoří minimum provozu na nábřeží, by mohla projíždět okolními ulicemi.

- Nábřeží už bylo několikrát uzavřeno pro automobilovou dopravu například při Evropském dnu bez aut. Několik happeningů na podporu pěší zóny na Smetanově nábřeží organizovala v minulosti i občanská iniciativa Auto*Mat.

Autor: Jakub Krupka

4.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
1 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies