VYBERTE SI REGION

Čistší vzduch od roku 2015? Možná. Zatím je jedovatý

Praha – Statisíce Pražanů dlouhodobě vdechují jedovatý vzduch. Podle posledního výzkumu Centra pro životní prostředí a zdraví (CŽPZ) je otrávený prachem a to podstatně více, než je zákonem tolerováno.

26.2.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK / Martin Kůs

Vedení města je tedy nuceno zavést co nejdříve takzvané nízkoemisní zóny. Radní pro životní prostředí Radek Lohynský v závěru minulého týdne oznámil, že omezení vjezdu automobilům, produkujícím nadměrné množství škodlivin, by se mohlo stihnout zavést už ke konci roku 2015. České tiskové kanceláři prozradil: „O tom opatření chceme rozhodnout ještě v tomto volebním období tak, aby mohlo začít platit v roce 2015. Nízkoemisní zóny by měly pravděpodobně zahrnout území od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré a Nové Město, Nusle a Krč na východě."

Právě sem by, až na individuální výjimky, zřejmě nesměla vjíždět vozidla starší deseti až patnácti let.

Zákazem až ke zhoršení situace?

Že se však nemusí jednat o samospásné řešení, upozornila vloni v listopadu mluvčí magistrátu Tereza Králová. „Pokud bychom odklonili dopravu do okrajových částí města, situace by se tam mohla naopak zhoršit," vysvětlila ve chvíli, kdy uprostřed smogové situace volal po okamžitém zavedení zón pražský exradní pro životní prostředí Petr Štěpánek. Ten zdůraznil, že doprava se měla regulovat již před nástupem loňské inverze.

„Hodnoty znečištění, způsobené individuální automobilovou dopravou, jsou v Praze dlouhodobě na úrovních, prokazatelně způsobujících onemocnění, ba dokonce úmrtí Pražanů," konstatoval Štěpánek s odvoláním na výsledky nedávných výzkumů vědce Radima Šráma z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR (redakce má podklady k dispozici).

Šrám v nich mimo jiné dokládá, že znečištění ovzduší výfukovými plyny a prachem pocházejícím z automobilové dopravy, přímo a zásadně ohrožuje zdraví Pražanů, a u několika z nich ročně dokonce způsobí smrt.

Dokončení Pražského okruhu, byť náhradní trasou po takzvaném průmyslovém polookruhu, je jednou ze základních podmínek zklidnění magistrály a možného zavedení nízkoemisních zón. Ty by chtěl pražský radní pro životní prostředí Radek Lohynský spustit už od roku 2015.

„Studie proveditelnosti by mohla být hotová do dvou měsíců," potvrdil. Podle České tiskové kanceláře už dnes drží v ruce první návrhy. Ve hře jsou prý dvě varianty rozsahu nízkoemisních zón.

Dvě varianty

První počítá se zavedením zóny především v území ohraničené zhruba Jižní spojkou, Strakonickou a Radlickou ulicí na Smíchově, Strahovským tunelem, tunelem Blanka a dále ulicí Svatovítskou a Jugoslávských partyzánů v Dejvicích. Na východě by území sahalo k magistrále, zahrnulo by zároveň část Vinohrad a Nuslí. Do zóny by ale nepatřily například Holešovice a Karlín.

Druhá varianta by území rozšířila více na východ, zóna by pak platila i v Libni, na Jarově, ve Strašnicích a Michli. Radní Lohynský je přesvědčen, že mnohem spíše projde návrh na zavedení zóny v užším rozsahu.

Pro a proti

Praha si od tohoto opatření slibuje zlepšení životního prostředí a úbytek dopravy. Ze studie by mělo vyplynout, kolika vozidel se opatření dotkne. „Je to levnější opatření než zavedení mýtného," dodal Lohynský.

Kterou emisní normu by musela vozidla splňovat, zatím není jasné. Podle Lohynského ale budou platit stejné podmínky v celé zóně. Výjimku by město mohlo udělovat například tělesně postiženým.

Zda-li nízkoemisní zóny pomohou „vyčistit" ovzduší hlavního města, není tak úplně jisté. Případné odklonění starších aut do okrajových částí Prahy by podle oslovených Pražanů i expertů v oblasti životního prostředí i dopravy mohlo být do jisté míry kontraproduktivní. Kvůli individuální automobilové dopravě více než třetina Pražanů za rok vdechne asi dvakrát více prachu, než povolují zákony. Dokladují to loňské výstupy z měřicích stanic Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) v Praze 2, 6, 8 a 10.

Nejen vloni, ale i v roce 2011 vdechovali Pražané nejméně na šesti místech nadměrné koncentrace rakovinotvorného prachu dvojnásobný počet dnů, než je zákonem povoleno. Například Smíchovští se vloni „dusili" prachem celých osmašedesát dní, Karlínští pětapadesát dní, Vršovičtí třiapadesát dní.

Expert na životní prostředí a lékař Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví se domnívá, že nízkoemisní zóny by se mohly stát alespoň dílčím řešením. I vzhledem k tomu, že Praha se dlouhodobě potýká také s překračováním limitů pro oxid dusičitý. I tento plyn většinou pochází z automobilových exhalací.

„Zóny se už osvědčily v Německu nebo v Dánsku. Dále by mohl pomoci mýtný systém, instalace filtrů prachových částic u vozů MHD, či vozů komunálních služeb. Toto dobře funguje například v Rakousku, nebo ve Švýcarsku," uzavřel Šuta.

Odlišný názor na nízkoemisní zóny má na základě zkušeností německých sousedů Autoklub ČR. Jejich zavedení prý v Německu nepřineslo zlepšení kvality ovzduší. Potvrzuje to měření tamního autoklubu ADAC.

Německá zkušenost

„Ukázalo naopak, že snížení množství škodlivých částic je po jejich zavedení minimální," sdělil Václav Špička z Autoklubu ČR. Podle něho to dokazuje, že doprava má na koncentraci prachových částic ve vzduchu jen malý vliv. Mnohem větší má prý počasí, hlavně déšť a vítr.

„Neprotestujeme proti tomu zavedení, akorát upozorňujeme na to, že v Německu se to neosvědčilo, a za druhé, že je potřeba postupovat rozumně," vysvětlil Špička. Ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech prý německý ADAC doporučuje využívat zejména takzvanou zelenou vlnu, při níž na křižovatkách svítí zelená při odpovídající rychlosti aut.

FAKTA:

- Krátkodobé vdechování polétavého prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic, působí negativně na srdečně-cévní systém, vede ke zvýšení počtu hospitalizací a k vyšší úmrtnosti.

- Dlouhodobé působení polétavého prachu zhoršuje plicní funkce u dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délku dožití hlavně v důsledku úmrtí na srdečně-cévní a plicní onemocnění.

Jakou známku dostane váš vůz?

Rok výroby - Barva samolepky

Dieslové motory

Před rokem 1997 - žádná, do centra nesmí

Od 1997 do 2000 - červená (auta splňující normy Euro 1 a Euro 2)

Od 2001 do 2005 - žlutá (auta splňující normy Euro 2 a Euro 3)

Od roku 2006 - zelená (auta s normou Euro 4 a výše)

Benzinové motory

Před 1. lednem 1993 - žádná, do centra nesmí

Po tomto datu vozy automaticky dostanou zelenou plaketu

Autor: Jakub Krupka, ČTK

26.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies