VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Blanka odlehčí centru. Přidusí Prahu 6 a 7?

Praha – Prvního května 2014 vjedou do tunelu Blanka, předraženého nejméně o jedenáct miliard korun, první motoristé. To je takřka o rok později, nežli slibovalo minulé vedení magistrátu hlavního města.

7.8.2012 3
SDÍLEJ:

Dělníci 5. září vyvezli z pražského tunelu Blanka poslední kubík vytěžené zeminy.Foto: Deník/Michal Bílek

Co bude znamenat dokončení severozápadní části pražského okruhu více než šest kilometrů dlouhým tunelovým komplexem, čítajícím několik podzemních tubusů, mimoúrovňových křižovatek i most přes Vltavu, pro Pražany a dopravu v metropoli?

Bez návaznosti zlepšení nebude

Zjednodušeně řečeno přetíženému centru města se do jisté míry uleví, Praha 6 a 7, jejíž obyvatelé musejí po celou dobu výstavby přihlížet rozkopané Letné, propadům půdy ve Stromovce i na Hradčanech a snášet dopravní uzavírky i stavební hluk, si prozatím příliš nepolepší. Alespoň do té doby, nežli na Blanku nenaváže městský okruh směrem na Balabenku. Upozornil na to dopravní expert ČVUT Petr Moos. Teprve pak se podle něj zlepší podmínky na Letné či v Holešovicích.

Moos dále uvedl, že Blanka bude přínosem i pro Prahu 6, ovšem za předpokladu, že po jejím zprovoznění bude co nejdříve dokončen most přes Vltavu, ve směru Suchdol.

Magistrálu, protínající centrum, podle jeho slov zklidní až možnost využít alternativu městského okruhu s návazností na dokončení okruhu vnějšího. „Až potom lze uvažovat o zúžení a další sérii omezení na magistrále," říká dopravní expert.

Blanka nadějí pro tranzitní dopravu

Právě Blanka se po zprovoznění stane alternativou magistrály především pro tranzitní dopravu. Po spuštění tunelového komplexu přiškrtíme magistrálu," poznamenal před nedávnem ve shodě s Moosem resortně odpovědný náměstek primátora Josef Nosek. Pokud nebudou po zprovoznění tunelu Blanka splněny podmínky, jež zmiňuje Moos, tedy na jedné straně návaznost na městský okruh směr Balabenka, na straně druhé napojení na most přes Vltavu, ústící do Suchdola, pak se po prvním květnu 2014 dá očekávat spíše zhoršení dopravní situace v Praze 6 a 7.

Přesvědčeni jsou o tom členové sdružení Auto*Mat, kteří se dlouhodobě zabývají pražskou dopravou.

„Dá se čekat zvyšování automobilové zátěže zejména v Praze 6 a na Letné. S tím souvisí také pomalejší průjezd tramvají a autobusů MHD v této lokalitě," zmiňuje dva nejvíce alarmující momenty podrobná studie, zpracovaná Auto*Matem. Projekt Blanka podle Auto*Matu nepředpokládá úbytek automobilů na povrchu.

Jedinou výjimkou je prý Veletržní ulice, která má být zúžena o jeden jízdní pruh. Jinde se naopak silnice rozšiřují, což má však podle projektantů Blanky umožnit plynulejší průjezdnost.

„Například na Letenské pláni u tramvajové zastávky Sparta budou lidé při cestě do parku místo současného jednoho jízdního pruhu překonávat pruhy tři. Na samotné tunely navazují obrovské dálniční mimoúrovňové křižovatky na povrchu. Nejen že zaberou velkou rozlohu krásných rezidenčních čtvrtí, ale auta se jimi budou valit na povrch a do ulic. Samotné propočty magistrátních inženýrů dokládají, že poklidnému životu v Praze 6 a 7 bude do značné míry konec," varuje mimo jiné sdružení Auto*Mat.

Analýza: buďme optimisté!

O poznání optimističtěji vyznívá rok stará analýza Technické správy komunikací (TSK). Ta pro rok 2015 počítá s provozem Blanky i Vysočanské radiály. Podle TSK má výrazně ubýt aut v Argentinské a Patočkově ulici, na mostě Barikádníků či na nábřeží Edvarda Beneše.

Naopak zhruba o patnáct tisíc aut denně projede Svatovítskou ulicí mezi Prašným mostem a Vítězným náměstím. Stejný nárůst pak očekává na Bělohorské ulici.

Autor: Jakub Krupka

7.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ladislav Leksa pečuje o hodiny v kostele sv. Josefa v Obořišti.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

Bohuslav Sobotka na setkání lídrů států Evropské unie.
4 6

Sobotka po summitu EU: Deklarace obsahuje priority České republiky

Ceny Thálie pro Vránovou či Kňažka. V muzikálu uspěl Vojtek

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první scény prestižní Cenu Thálie za celoživotní činoherní mistrovství. Na jevišti historické budovy Národního divadla v Praze stála už před devíti lety, kdy přebírala prestižní pohár za výkon v inscenaci Bouřlivé jaro v Divadle Ungelt, které je už téměř 20 let jejím druhým domovem.

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

Sivok před San Marinem: Vpředu máme hladové kluky, věřím jim

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ Od českého národního týmu se zítra v San Marinu očekává čisté konto. Podle kapitána Tomáše Sivoka však právě první pohled klame, svěřence Karla Jarolíma, a speciálně obránce, nečeká jednoduchá práce. 

Návštěva interiéru: petrolejová modř

Vydejme se do bytu mladého muže, úspěšného muže, fanouška dobrého umění, fotografie a modré barvy ve všech jejích odstínech. Pojďme se podívat do bytu s petrolejovou modří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies