Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Blanka odlehčí centru. Přidusí Prahu 6 a 7?

Praha – Prvního května 2014 vjedou do tunelu Blanka, předraženého nejméně o jedenáct miliard korun, první motoristé. To je takřka o rok později, nežli slibovalo minulé vedení magistrátu hlavního města.

7.8.2012 3
SDÍLEJ:

Dělníci 5. září vyvezli z pražského tunelu Blanka poslední kubík vytěžené zeminy.Foto: Deník/Michal Bílek

Co bude znamenat dokončení severozápadní části pražského okruhu více než šest kilometrů dlouhým tunelovým komplexem, čítajícím několik podzemních tubusů, mimoúrovňových křižovatek i most přes Vltavu, pro Pražany a dopravu v metropoli?

Bez návaznosti zlepšení nebude

Zjednodušeně řečeno přetíženému centru města se do jisté míry uleví, Praha 6 a 7, jejíž obyvatelé musejí po celou dobu výstavby přihlížet rozkopané Letné, propadům půdy ve Stromovce i na Hradčanech a snášet dopravní uzavírky i stavební hluk, si prozatím příliš nepolepší. Alespoň do té doby, nežli na Blanku nenaváže městský okruh směrem na Balabenku. Upozornil na to dopravní expert ČVUT Petr Moos. Teprve pak se podle něj zlepší podmínky na Letné či v Holešovicích.

Moos dále uvedl, že Blanka bude přínosem i pro Prahu 6, ovšem za předpokladu, že po jejím zprovoznění bude co nejdříve dokončen most přes Vltavu, ve směru Suchdol.

Magistrálu, protínající centrum, podle jeho slov zklidní až možnost využít alternativu městského okruhu s návazností na dokončení okruhu vnějšího. „Až potom lze uvažovat o zúžení a další sérii omezení na magistrále," říká dopravní expert.

Blanka nadějí pro tranzitní dopravu

Právě Blanka se po zprovoznění stane alternativou magistrály především pro tranzitní dopravu. Po spuštění tunelového komplexu přiškrtíme magistrálu," poznamenal před nedávnem ve shodě s Moosem resortně odpovědný náměstek primátora Josef Nosek. Pokud nebudou po zprovoznění tunelu Blanka splněny podmínky, jež zmiňuje Moos, tedy na jedné straně návaznost na městský okruh směr Balabenka, na straně druhé napojení na most přes Vltavu, ústící do Suchdola, pak se po prvním květnu 2014 dá očekávat spíše zhoršení dopravní situace v Praze 6 a 7.

Přesvědčeni jsou o tom členové sdružení Auto*Mat, kteří se dlouhodobě zabývají pražskou dopravou.

„Dá se čekat zvyšování automobilové zátěže zejména v Praze 6 a na Letné. S tím souvisí také pomalejší průjezd tramvají a autobusů MHD v této lokalitě," zmiňuje dva nejvíce alarmující momenty podrobná studie, zpracovaná Auto*Matem. Projekt Blanka podle Auto*Matu nepředpokládá úbytek automobilů na povrchu.

Jedinou výjimkou je prý Veletržní ulice, která má být zúžena o jeden jízdní pruh. Jinde se naopak silnice rozšiřují, což má však podle projektantů Blanky umožnit plynulejší průjezdnost.

„Například na Letenské pláni u tramvajové zastávky Sparta budou lidé při cestě do parku místo současného jednoho jízdního pruhu překonávat pruhy tři. Na samotné tunely navazují obrovské dálniční mimoúrovňové křižovatky na povrchu. Nejen že zaberou velkou rozlohu krásných rezidenčních čtvrtí, ale auta se jimi budou valit na povrch a do ulic. Samotné propočty magistrátních inženýrů dokládají, že poklidnému životu v Praze 6 a 7 bude do značné míry konec," varuje mimo jiné sdružení Auto*Mat.

Analýza: buďme optimisté!

O poznání optimističtěji vyznívá rok stará analýza Technické správy komunikací (TSK). Ta pro rok 2015 počítá s provozem Blanky i Vysočanské radiály. Podle TSK má výrazně ubýt aut v Argentinské a Patočkově ulici, na mostě Barikádníků či na nábřeží Edvarda Beneše.

Naopak zhruba o patnáct tisíc aut denně projede Svatovítskou ulicí mezi Prašným mostem a Vítězným náměstím. Stejný nárůst pak očekává na Bělohorské ulici.

Autor: Jakub Krupka

7.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Angela Merkelová po vyhlášení výsledků voleb
1 14

Merkelová vyhrála německé volby, získala ale historické minimum hlasů

O cestě na Měsíc snilo lidstvo odnepaměti.
DOTYK.CZ

Sto lidí na Měsíci? To není bláznivá sci-fi, Bernard Foing to myslí vážně

EXKLUZIVNĚ

Útok na „hlavák“? Policie se to ani nedozví, nemá zde své kamery

/INFOGRAFIKA/ Operační středisko policie, které dohlíží na metropoli, nevidí na dění v prostoru hlavního nádraží. Jeden z nejrizikovějších cílů v Praze je téměř nechráněný.

Ze vstupu AfD do spolkového sněmu jde na Němce úzkost, píší média

Volební výsledek pravicové Alternativy pro Německo narušil kontinuitu, s jakou vládly politické strany Německu od konce druhé světové války. Do parlamentu se dostane 98 poslanců, které například německý ministr zahraničí označil za "skutečné nacisty". Na protest proti AfD demonstrovaly v Německu stovky lidí. 

Když věční rivalové spojí síly. Duo „Fedal“ rozzářilo tenisový svět

Vytvořili jednu z největších rivalit ve sportovních dějinách. Na okruhu ATP se spolu potkávají více než patnáct let. Nyní se poprvé postavili bok po boku do společné čtyřhry. Roger Federer a Rafael Nadal podtrhli vytvořením unikátní deblové dvojice jedinečnost celého Laver Cupu. Navíc se mohou nazývat neporaženým párem.

Duel Deníku: Měla by Česká republika přijmout euro?

Přijetí eura bude patřit k nejdůležitějším rozhodnutím, které naše země učiní. Tato vláda o něm již určitě nerozhodně, ta příští, která vzejde z blížících se voleb, by ale mohla. Přečtěte si argumenty pro přijetí i proti němu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení