VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálkové spoje z Ládví zmizí, lidem vadí i středočeské linky

Ládví - V poslední době se zvýšil počet linek, které končí na zastávkách v Ládví v osmé městské části. Zastavují tam nejenom autobusy hromadné dopravy a dálkové spoje ze severu, ale nově i autobusy z Neratovicka a Mělnicka. Vedení Prahy 8 proto poprosilo magistrát a Technickou správu komunikací (TSK), aby alespoň neintegrovanou dopravu převedla do Letňan. Podle mluvčí TSK Barbory Liškové je to reálné a požadavku vyhoví.

24.5.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Petr Štrompf

Jenže problém pár autobusů z Liberce obyvatele v okolí Ládví tolik nepálí. Veliké překvapení pro ně je hlavně nové spojení ze Středočeského kraje, které cestující začali hojně využívat a ve špičce jsou autobusy obsazené z osmdesáti procent.

Na základě hustšího provozu vznikla iniciativa Ládví není autobusák, která nastřádala čtyři tisíce podpisů pod petici, žádající ukončení integrovaných linek. Jelikož petici odeslali na začátku května, neuplynula ještě lhůta třiceti dnů, kterou má magistrát na vyjádření.

„Považujeme tento stav za velice nešťastný a nelogický, jdoucí proti všem moderním urbanistickým trendům. Při seriózním plánován í by linky přesunuté z Nádraží Holešovice musely skončit v Letňanech," řekla Lucie Vélová z iniciativy.

Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala se situace na Ládví nezhoršuje, ale naopak zlepšuje. „Z dosavadních zkušeností víme, že každá takto výrazná změna se musí usadit, u všech dosavadních integračních projektů to tak bylo a není důvod, proč by tomu zrovna zde mělo být jinak. Jak to ale chodí všude, ti spokojení se většinou neozývají," uvedl Filip Drápal. Ohlasy od lidí jsou různé, převáží ty nesouhlasné, ale počet stížností cestujících už se jim podařilo minimalizovat.

„Ohlasy jsou jen negativní, protože ti, kteří jsou spokojení, nic nepíšou a berou to jako samozřejmost. Přesto na krajský úřad už dorazila i jedna pochvala. Systém si už takzvaně sedl a řidiči také zvládají odbavení v novém systému," řekla Helena Frintová z odboru komunikace Středočeského kraje.

Autobusy z Mělnicka a Neratovicka na Ládví jezdí nadprůměrně zaplněné. Z toho lze usuzovat, že část středočeských cestujících nechalo auto doma. Podle Frintové příjezd městských autobusů situaci nějak výrazně nezhoršuje. „Domníváme se, že hlavně v létě, kdy v Praze zlevní předplatné, klesne počet cestujících, kteří jezdí dosud autem," doplnila Frintová.

Podle odboru dopravy osmé městské části poklesl počet zaparkovaných aut Středočechů v okolí Ládví.

Ládví není autobusový terminál

Obyvatelé městské části ale pálí větší počet autobusů v jejich okolí. „Přesunutí linek na pouhou sídlištní zastávku Ládví bez potřebné kapacity je krátkozraké řešení, které postrádá udržitelnou koncepci. Přes dosavadní bagatelizaci ze strany odpovědných orgánů jsou nárůst hluku, emisí, koncentrace nebezpečných dopravní situací, omezení plynulosti provozu a porušování dopravních předpisů v době několikahodinových ranních a odpoledních dopravních špiček velmi citelné," argumentovala Lucie Vélová z iniciativy Ládví není autobusák.

„Zaznamenáváme i pozitivní reakci především na finanční úsporu díky integraci. Obsazenost autobusů se pohybuje ve špičce kolem osmdesáti procent, přesnost provozu je šedesát procent. Od června proto připravujeme úpravu jízdních dob, kdy bude přidána minuta po Praze a minuta po Středočeském kraji," upřesnil Drápal z Ropidu.

Plynulost dopravy na Ládví ale není optimální. Jelikož Ládví není terminálem, není tu potřebné zázemí pro autobusy. „Spoje, které se nevracejí brzy zpět na trasu, musí absolvovat manipulační jízdy na odstavné plochy na konečnou Sídliště Ďáblice, tedy více než tři kilometry jízdy tam a zpět, a na smyčku za Poliklinikou Prosek na Střížkově, která je více než čtyři kilometry jízdy tam a zpět," uvedla Vélová.

Podle ní tak autobusy stojí na třech místech sídliště a přejížděním mezi nimi zcela nekoncepčně zatěžují světelné křižovatky a obyvatele sídliště rovnou dvakrát.

S přesunem zastávky z Ládví do Letňan zástupci Středočeského kraje nesouhlasí. „Prodloužil by se tím dojezdový čas. Ten samý názor prezentují i zástupci místních samospráv, jejichž se integrace týká," vysvětlila Frintová.

Technická správa komunikací s převodem dálkových linek nemá problém a jsou připraveni zastávku přesunout. „Naše organizace se snaží vycházet vstříc všem zainteresovaným stranám. Dlouhodobě upřednostňujeme veřejný zájem před zájmem ekonomickým. Jedná se nám především o realizaci a organizaci dopravy v souladu s lokálními potřebami dané oblasti," objasnila mluvčí TSK Barbora Lišková.

Spokojení cestující se neozývají

Zástupci osmé městské části jsou zatím opatrní. Nejdříve chtějí zařídit přesun dálkových linek. Iniciativě ale dálkové autobusy nestačí. „Považuji však za nutné zdůraznit, že počet dálkových autobusů je v porovnání s víc jak 140 spoji integrované autobusové dopravy tak malý, že jejich přesun Ládví neulehčí možná ani symbolicky," řekla Vélová.

Podle ní Ropid nepodloženě argumentuje tím, že se prodlouží dojezdový část přes Letňany, čímž naznačuje, že z Letňan se lidé dostanou do jiných částí Prahy hůře než z Ládví.

Lucie Vélová je přesvědčena, že magistrát by měl hájit zájmy Pražanů a neměl by nechat o konečné stanici rozhodnout středočeskou samosprávu.

„Klady vybaveného moderního terminálu v Letňanech, v jehož blízkosti se nenachází obytná zástavba, jsou nesporné a ani případná časová ztráta do pěti minut nemůže obhájit ukončení linek na nevhodném místě, tedy uprostřed rezidenční oblasti, bez potřebné kapacity a s velkým negativním dopadem na místní obyvatele," zakončila Vélová.

Magistrát zatím situaci jen monitoruje. „Všechny připomínky budou vypořádány. Pokud je kritika konstruktivní, pomůže nám to k doladění podoby nově integrovaných linek," reagovala mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

Na podzim se uskuteční další beseda s občany za přítomnosti zástupců magistrátu a TSK. Chtějí vyhodnotit projekt s veřejností a na základ toho rozhodnout o další integraci. Iniciativě to ale nestačí, chtějí změnu už od 1. prosince, kdy se mění jízdní řády.

Čtěte také: Praha 8 chce zrušit konečnou některých dálkových autobusů v Ládví

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

24.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
8

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Ženy měly na páteční demonstraci v New Yorku ke 100 dnům Trumpova vládnutí jasno. Donald Trump ženy zklamal.
1 5

Donald Trump o svých sto dnech: Jsem hodně rychlý, nejrychlejší ze všech

Hodina velkých změn v pražské hromadné dopravě je tu

Ve skutečnost se od soboty mění dlouhodoběji připravované rozsáhlé změny v Pražské integrované dopravě.

EXKLUZIVNĚ

Velvyslanec Jevhen Perebyjnis: I my Ukrajinci máme svého Jana Palacha

/ROZHOVOR, VIDEO/ Kdyby nebylo ukrajinské armády, ta ruská by dnes možná stála na hranicích Evropské unie, řekl mimo jiné v rozhovoru pro Deník ukrajinský velvyslanec Jevhen Perebyjnis. Když hovoří o Krymu a východní Ukrajině, nepoužívá termíny anexe, obsazení nebo odtržení, ale okupace. Nový ukrajinský ambasador v České republice je člověk, který i v diplomatické pozici dokáže věci pojmenovávat přímo.

Sobotka: Jednání o brexitu se nesmí dotknout peněz ve fondech EU

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) odletěl na mimořádný summit 27 zemí Evropské unie k odchodu Velké Británie z bloku.

DOTYK.CZ

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies