VYBERTE SI REGION

Děti z dětských domů zvou na netradiční výstavu svých obrazů

Praha – Dětské čmáranice, pubertální koláže nebo říkačky. Na první pohled nic mimořádného. Pokud se člověk ale pozorněji zadívá na vystavované výkresy a začte do popisků, otevře se mu křehký dětský svět plný tužeb a nadějí. Tak by se stručně dala charakterizovat výstava Bavilo mě všecko.

4.7.2012
SDÍLEJ:

Výtvarné dílny pomáhají dětem vypořádat se se svými emocemiFoto: archiv VLP

Výstava je intimní zpovědí pětice mladých lidí, kteří vyrůstali v dětských domovech a současně žijí samostatný život nebo se teprve připravují postavit se na vlastní nohy. V průběhu několika let během sociálně-terapeutických pobytů pořádaných občanským sdruženým Letní dům malovali obrázky nebo vytvářeli koláže, jež reflektují svět okolo nich. „Každý den, setkání i situace mají spoustu barev. Přesto se někdy ve večerní chýšce, kde společně v Letním domě uzavíráme uplynulý den, ozve sdělení poněkud černobílé: „bavilo mě všecko" nebo „nebavilo mě nic," stojí v úvodní preambuli, která tímto vysvětluje název výstavy. „Jednoduchá tvrzení jsou ulitou, ve které se lze schovat, když si nejsme jistí, co je to moje, kdo jsem a co k tomu všemu říct. V Letním domě vedeme děti z dětských domovů k tomu, aby dovedly znovu objevovat a pojmenovat své pocity a nacházely sebe i okolní svět barevnější," popisují svět dětí z dětských domovů.

Vedle výtvarných počinů jsou součástí výstavy také texty, které se k nim vážou a audio nahrávky rozhovorů s pěticí autorů. Spíše než o výstavu v pravém slova smyslu jde o cennou sondu do sociální oblasti, jež vzbuzuje palčivé otázky týkající se ústavní výchovy.

Ema, Veronika, Verča, Přemek a Roman se ve své tvorbě neliší od svých vrstevníků. Jejich obrázky jsou v podstatě jednoduchými barevnými výjevy. Mnohem zajímavější jsou popisky pod nimi, jež vysvětlují, co dané malůvky znamenají a na co děti myslely, když je kreslily. Podle terapeutů z Letního domu byl tvůrčí proces pětice dětských umělců vlastně jakousi katarzí vnitřních pocitů, při kterém zpracovávaly své pocity, zážitky a přání a vyrovnávaly se se svými strachy a nočními můrami.

„Obrazy a příběhy jsou příležitostí, jak povídat o svých pocitech a problémech „nepřímo", jak pojmenovat a popsat témata, o kterých by se jinak dítěti mluvilo těžce," objasňují dále Víšková a Blahovcová. Děti z dětských domovů se velmi špatně orientují ve svých pocitech a často jsou velmi nejisté, protože mají pocit, že nikam nepatří.

A přesně tyto emoce jsou patrné i z některých vystavených děl. Děti v nich zhmotňují touhu po lásce, bezpečí a domově. Jako například v obrázku Toužné štěstí. „Toužné štěstí je mít někoho u sebe, kdo by mě měl rád a mohl mi pomoci."

Autor: Soňa Kacerovská

4.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies