VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražský dopravní podnik chce zdražit jízdné a rušit spoje

Praha – Pražský dopravní podnik (DPP) navrhuje zdražení předplatných kuponů na MHD zhruba o čtvrtinu a omezení systému slev. Hodlá rušit další spoje a omezit investice. Opatření mají ušetřit miliardy korun, a zastavit tak dlouhodobé zadlužování podniku, který je největším akciovou společností Prahy.

16.5.2013 4 AKTUALIZOVÁNO 16.5.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Vyplývá to z neveřejného materiálu, který má ČTK k dispozici. Vypracoval jej dopravní podnik a dnes dostala k projednání rada města.

Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) bude město nejprve hledat jiné cesty, než je zdražování jízdného. „Zdražení je možné až poté, co budeme vědět, že nejsme schopni uspořit na provozu firmy," řekl.

Dopravní podnik tvrdí, že od města dlouhodobě dostává málo peněz na služby, které od něho Praha žádá. Loni to bylo 10,6 miliardy korun. Zároveň jej finančně tíží nevypověditelné smlouvy z minulosti. Jde třeba o dlouhodobý kontrakt na nákup tramvají za 19,2 miliardy korun. Řadu dalších nevýhodných smluv se snaží vypovědět nebo upravit.

Loňské náklady podniku přesáhly 14 miliard korun, na jízdném ale vydělal 3,86 miliardy korun. Cestující za předplatné platí od roku 2008 stejně. Navrhované zdražení kuponů o 24 až 30 procent by vyneslo 500 milionů korun ročně. Pokud by se tak stalo od července letošního roku, podnik by navíc získal 130 milionů. Změnou systému slev by navíc ušetřil 1,4 miliardy korun ročně. Materiál uvádí, že zdražovaní by mělo být pozvolné, nikoli „skokové".

„Pro mě osobně spočívá řešení finanční situace podniku nejprve v hledání finančních úspor, představení střednědobé strategie rozvoje a řízení podniku a až následně lze uvažovat o přenesení zátěže na daňového poplatníka skrze zdražení jízdného," řekl primátor.

„Kompetence změny jízdného přísluší výlučně představitelům města, nikoli dopravnímu podniku," reagoval ředitel podniku Milan Křístek. Informace o možném zdražování ale komentovat nechtěl. „V tuto chvíli je velmi předčasné hovořit o jakémkoli plánu na zdražování jízdného," uvedl.

Omezení investic

Z materiálu vyplývá, že omezením investic by mohl dopravní podnik do roku 2023 ušetřit 59 miliard korun. Rušením spojů by firmě zůstalo 250 milionů ročně a změnou odpisů majetku 1,8 miliardy korun ročně. Převedení některých služeb na Ropid, který v Praze zajišťuje organizaci dopravy, by znamenalo roční úsporu 50 milionů korun.

Cestou z finančních potíží může být také zavedení turniketů, které omezí počet černých pasažérů v metru. To podle odhadů přinese podniku každý rok 400 milionů. Podnik chce pokračovat i v revizi nevýhodných smluv z minulosti.

Situace je natolik vážná, že „může vést i k platební neschopnosti, což může mít za následek úpadek společnosti," píše se ve zprávě. Materiál ohledně změn hodlá nyní vedení firmy dál rozpracovat. Záležet pak bude na rozhodnutí města. Koalice TOP 09 a ODS má ale už řadu týdnů potíže a v zásadních otázkách stále nemůže najít shodu. Rada dnes informativní materiál pouze vzala na vědomí.

Autor: ČTK

16.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
8

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
EXKLUZIVNĚ
72 13

Andrej Babiš: Sobotka chce dovládnout bez nás

V Bruselu se jedná o jednotném postupu Evropské unie při brexitu

V hlavním městě Belgie a EU se dnes schází k jednání 27 členských států Evropské unie. Mají dohodnout taktiku, jak bude dvouleté období odchodu Velké Británie z unie vypadat. Ale už před jednáním poslal Britům vzkaz například německý ministr financí Wolfgang Schäuble. Otevřene řekl, že na rovné podmínky, které mají stávající zbylé země unie musí Velká Británie zapomenout. Ta by měla definitivně ukončit své členství na jaře roku 2019.

Hodina velkých změn v pražské hromadné dopravě je tu

Ve skutečnost se od soboty mění dlouhodoběji připravované rozsáhlé změny v Pražské integrované dopravě.

Mrazy jsou na ústupu. Škody na úrodě budou zemědělci znát na konci května

Nepříjemný pohled na zmrzlá očka révy vinné čekal vinaře Jiřího Maděřiče z Moravského Žižkova na Břeclavsku, když kontroloval po nedávné mrazivé noci vinohrad. „U některých odrůd, především u Chardonnay či Muškátu moravského, zmrzlo třicet až čtyřicet procent," vypočítával Maděřič. Neradostné sčítání mají za sebou i další pěstitelé.

DOTYK.CZ

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies