Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dožijeme se dostavby Pražského okruhu? Mladší z nás možná ano

Praha - Stále větší dopravní nápor dusí Prahu. Osobních i nákladních aut přibývá. Dosud ale neexistuje a zřejmě ještě řadu let nebude existovat možnost, jak by se tranzit mohl metropoli zcela vyhnout.

13.5.2014 1
SDÍLEJ:

Na první úsek Pražského okruhu vyjela auta v roce 1983. Na snímku je část dosud nejdelšího otevřeného úseku v oblasti Radotína.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal

Pražský okruh dnes není hotov ani z poloviny. Zlepšení situace se nedá očekávat ani po zprovoznění jihovýchodní části okruhu u Běchovic.

Chyba politiků i úředníků…

Severní část okruhu mezi Březiněvsí a Satalicemi totiž ne jen že fakticky neexistuje, ale zmizela dokonce z mapy územního rozvoje Středočeského kraje. Ten totiž podle nedávného výroku Nejvyššího správního soudu řádně nezohlednil dopady na životní prostředí obcí, v jejichž těsné blízkosti měla dálnice vést. Potvrdil tak rozsudek krajského soudu, který pozitivně reflektoval stížnosti jedné ze zasažených obcí - Radonic. Na dlouhá léta dopředu tak padá i realizace rychlostní spojky okruhu s dálnicí D8 a silnicí R10. A na jak dlouho?

Podle ministerstva dopravy se severní a severovýchodní část Pražského okruhu nezačne stavět před rokem 2020. Pro chybu krajských úředníků a politiků se totiž zmíněná silniční trasa opět stane předmětem dlouhého procesu projednávání v rámci zásad územního rozvoje kraje. Potvrdil to mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Nejde ale o jediný zádrhel, oddalující dokončení okruhu.

Z rozhodnutí téhož soudu se nebude stavět ani takzvaná Vestecká spojka. Verdikt pro změnu vyhověl pražské městské části Křeslice.

Severní a severovýchodní část Pražského okruhu zmizela z mapy územního rozvoje Středočeského kraje. Z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu a na přání potencionálně zasažených středočeských obcí i pražských městských částí. Podle ministerstva dopravy se tak začátek realizace této důležité části okruhu oddálí minimálně do roku 2020.

Verdikt se netýká části stavby, která má propojit dálnice D1 a D11. Ta se má začít stavět mezi lety 2016 až 2017. Je to dobrá zpráva pro obyvatele zmíněných obcí a městských částí, horší zpráva pro řidiče, kteří nyní nemají alternativní trasu, která by se vyhnula hlavnímu městu.

Padesát let stará varianta trasy

Ovšem argumenty starostů zasažených obcí, zveřejněné již dříve, jsou silné a logické. Zmiňují především zastaralost donedávna prosazované varianty, která jak podle jejich mínění, tak podle soudního výroku nezohledňovala dopad na životní prostředí v okolí žijících obyvatel.

„Jde o více než padesát let starou koncepci, nerespektující aktuální vývoj v oblasti urbanizmu, ekologie, ale i bezpečnosti provozu," formulovali námitku starostové. Zároveň úspěšně upozornili na fakt, že od doby, kdy v 60. letech dnes již částečně zrušená trasa okruhu vznikala, se minimálně patnáctkrát zvýšil objem dopravy a navíc se výrazně rozrostl obydlený katastr hlavního města. Upozornili také, že trasa částečně měla procházet přes obytnou zástavbu Suchdola, Dolních Chaber, Březiněvse, Ďáblic, Přezletic, Podolanky, Jenštejna, Radonic, Vinoře, Satalic, Černého Mostu, Horních i Dolních Počernic, Běchovic a Dubče.

„Regionální řešení" zatím jen na papíře

Již před třemi lety přišli s takzvanou regionální variantou okruhu. Podle expertních závěrů, které prý jsou k dispozici měla být trasa o deset až patnáct kilometrů delší, ale i přesto levnější.

„Vedla by totiž mimo katastry obcí a městských částí a tudíž by byla technicky méně náročná," vysvětlili starostové a spočítali, že jimi předkládaná varianta by byla až o čtvrtinu levnější, než dlouhodobě zamýšlená. Stát by prý ušetřil až čtrnáct miliard korun. Ovšem podle oslovených dopravních expertů by příprava takové varianty zabrala deset až patnáct let. Samotný Středočeský kraj podal v nedávné minulosti několik kasačních stížností a to po rozhodnutích Krajského soudu v Praze, jimiž zrušil jednak výstavbu jihovýchodní části okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, ale také severozápadní části okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí.

„Jsou to životně důležité stavby nejen pro Středočechy, ale i pro Pražany," vzkázal v této souvislosti hejtman kraje Josef Řihák a zmínil tranzitní dopravu, která je pro některé obce, například pro Říčany, nesnesitelná. Hejtman už dříve vyslovil domněnku, že soudem zrušená plánovaná severní část okruhu mezi Březiněvsí a Satalicemi byla vesměs rozumným řešením a že v husté zástavbě kolem Prahy trasu jinudy vést nelze. Pro řidiče a některé komerční subjekty neúspěch, pro postižené obce zřejmě záchrana.

Nejvyšší správní soud nedávno rovněž rozhodl ve prospěch stížnosti pražských Křeslic a šesti vlastníků soukromých pozemků v otázce takzvané Vestecké spojky. Spojnice mezi Pražským okruhem a dálnicí D1 se rovněž stavět nebude.

Nepomohla ani další ze série kasačních stížností Středočeského kraje. Vestecká spojka by podle obyvatel Křeslic poškodila životní prostředí a navíc prý měla za peníze daňových poplatníků přivést nákladní dopravu k chystané komerční zóně. Původně měla navázat na již existující vestecký přivaděč od Pražského okruhu k Vídeňské ulici a pokračovat kolem Vestce a Hrnčířů k Šeberovu a zde se napojit prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky na dálnici D1.

Autor: Jakub Krupka

13.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Policisté vyšetřují na místě, kde k hrůzné události došlo.
AKTUALIZUJEME
6

V Doubici zavraždili mladou dívku, další bojuje o život

Na situaci v sociálně vyloučených lokalitách v Přerově dnes dohlíží osm asistentů prevence kriminality
6

Nadávky, krádeže, potyčky. V Přerově už se bojí i Romové

EXKLUZIVNĚ

Útok na „hlavák“? Policie se to ani nedozví, nemá zde své kamery

/INFOGRAFIKA/ Operační středisko policie, které dohlíží na metropoli, nevidí na dění v prostoru hlavního nádraží. Jeden z nejrizikovějších cílů v Praze je téměř nechráněný.

AKTUALIZOVÁNO

Konec levných akademiků. Vláda souhlasí se třemi miliardami pro vysoké školy

Předsednictvo vlády se dnes shodlo na zvýšení rozpočtu vysokých škol na příští rok o tři miliardy korun. Během jednání vlády, na kterém budou ministři schvalovat rozpočet, to sdělil vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL).

Stoch půjde za pokřik "Smrt Spartě" před disciplinárku

Rok bez kapitánské pásky a omluvný dopis na adresu Milady Horákové 98, Praha 7. Takový trest dostal před jedenácti lety tehdejší útočník a současný vedoucí mužstva Slavie Stanislav Vlček za to, že po zápase s fanoušky a spoluhráči Fořtem a Dosoudilem skandoval pokřik "Smrt Spartě". A za stejný prohřešek teď bude mít před disciplinární komisí co vysvětlovat další slávista, Miroslav Stoch.

Iráčtí Kurdové hlasují v historickém referendu, navzdory hrozbám

V pondělí začalo v severním Iráku referendum o nezávislosti, organizované Kurdskou regionální vládou. Volební místnosti se otevřely v osm hodin ráno a zavřít by se měly v šest večer. Referendum probíhá navzdory hrozbám okolních islámských zemí. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení