VYBERTE SI REGION

Dražší jízdné a rušení slev na MHD? Později, uklidňuje ředitel

Praha - Cestující v pražské MHD záhy nečeká zdražování jednorázového, ani předplatného jízdného. Dokonce ani senioři nad pětašedesát let, děti do patnácti let a studenti se nemusejí bezprostředně obávat žádného rušení slev na jízdném, či dokonce zpoplatnění stávajícího jízdného zdarma.

3.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Repro: Deník

Zdůrazňuje to nový ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš s tím, že jeho prohlášení na tato ožehavá témata média minulých dnech vytrhla z kontextu. Totéž se prý týká i avizovaného zmrazení mezd u největšího městského zaměstnavatele dopravního podniku.

Do voleb 2014 ceny politici nezvýší

Ďuriš připomněl, že o otázkách jízdného, slevového systému v městské hromadné dopravě a o případném zmrazení mezd nemůže rozhodovat sám. Zapojit se totiž musí jak vedení města, tak odbory.

Zdá se tedy, že nejméně do roku 2014, respektive do roku 2015 nic zásadního dít nebude. Politické vedení města jen těžko před blížícími se komunálními volbami dopustí všeobecně nepopulární krok zdražování jízdného a rušení slev. Konec konců je to jedna ze stěžejních podmínek, na které stojí tichá podpora jednobarevné vlády TOP 09 stranou ČSSD.

Ve smlouvě mezi TOP 09 a ČSSD nazvané 100 dní pro Prahu stojí, že cena tramvajenek by se mohla zvýšit maximálně o hodnotu inflace. Ani toto však před volbami pravděpodobně nepřipadá v úvahu. „Existuje tu navíc kolektivní smlouva s odbory, platná až do roku 2015," vzkázal ve vztahu k mzdovým podmínkám v podniku Ďuriš.

Legitimní krok a neudržitelný stav

Pokud ale ve funkci vydrží déle, než jeho předchůdce Milan Křístek, pak ve střednědobém horizontu nevylučuje ani výše zmíněná opatření. Dopravní podnik totiž potřebuje peníze. „Budu se těmi věcmi zabývat, priority jsou ale jinde," zopakoval nový ředitel podniku, přičemž v pondělí konstatoval, že případné zdražování jízdného by v budoucnu považoval za legitimní krok, zrovna tak i korekci údajně přebujelého a dlouhodobě neudržitelného systému slev.

„Mezi hlavní úkoly nového generálního ředitele bude patřit jednání se Škodou Transportation ohledně smlouvy na dodávku tramvají 15T For City a finanční stabilizace podniku," uvádí doslova tiskové oddělení dopravního podniku. „Současně si nový generální ředitel nechá zpracovat analýzu současného systému slev na jízdném, který je podle něj neudržitelný. Souhlasí také se záměrem zvýšit od ledna 2014 pokuty za černou jízdu z dosavadních tisíc na patnáct set korun," stojí dále v tiskovém prohlášení dopravního podniku.

Ročně na slevách uniká až 1,7 miliardy

Zejména slevový systém je, zdá se, Ďurišovi skutečným trnem v oku. Zřejmě oprávněně, protože podle jeho letmého prozkoumání Praha nabízí nejširší paletu slev ze všech českých měst. Slevy podle Ďuriše může využívat více než třicet procent cestujících v MHD, což představuje takřka 1,7 miliardy korun na ušlých tržbách dopravního podniku.

Připomeňme, že po Praze zadarmo jezdí děti až do patnácti let a senioři již od pětašedesáti let. Mírné omezení slev by dle nového ředitele dopravního podniku mohlo přinést až stovky milionů korun ročně. Například v Mnichově nebo v Budapešti jezdí zcela zdarma pouze děti do šesti let, v Paříži dokonce pouze do čtyř let.

Ředitel potřebuje 2 miliardy navíc

Nic z výše uvedeného ale slovy Ďuriše pro dopravní podnik nepředstavuje tak zásadní problém, jako nevýhodné a špatně nastavené smlouvy, které z rozpočtu podniku odčerpávají obrovské peníze.

Coby ukázkový příklad takové smlouvy ředitel uvedl údajně nesmyslně vysoké provize zprostředkovateli SMS jízdného. Tato provize v Praze nyní činí pětadvacet procent, přičemž Ďuriš si prý dokáže představit její snížení o více než polovinu. Za jeho působení v čele dopravního podniku v Českých Budějovicích se mu prý provizi za zprostředkování SMS jízdenek podařilo snížit téměř o pět procent.

To ale stačit nebude. Aby dopravní podnik mohl dále fungovat, bude potřeba sehnat na jeho provoz zhruba dvě miliardy korun navíc. Především kvůli dlouho naplánovaným opravám tramvajových tratí, ale i vestibulů metra, či eskalátorů. Ďuriš tedy musí stůj co stůj vybojovat slevu například na dodávce nových tramvají 15T For City od společnosti Škoda Transportation. Praha se před sedmi lety zavázala odkoupit 250 tramvají 15T For City za sedmnáct miliard korun. Dodavatel však slevit nechce.

Ďurišovu předchůdci Křístkovi se s ním podle vedení hlavního města podařilo vyjednat „pouze" bonus v podobě dodávky klimatizace zdarma do každé jednotlivé tramvajové soupravy a také odložení splátek. Právě to označil v pondělí primátor Tomáš Hudeček za Křístkovo zásadní selhání. „Nebyla to cesta, jak dopravní podnik zachránit. Panu Křístkovi se jen podařilo v čase problém odsunout," shrnul Hudeček.

Autor: Jakub Krupka

3.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies