VYBERTE SI REGION

Ideální vývoj Prahy: za 11 let centrum bez aut. Sen či realita?

Praha /VIZUALIZACE/ - Konec beznadějně dlouhých automobilových kolon, jen volný veřejný prostor, obsloužený dokonalým systémem veřejné dopravy. Čistší ovzduší, méně shonu a stresu, kvalitnější místo pro život. Tak by prý mohlo ve střednědobém horizontu vypadat nejen centrum hlavního města.

8.6.2014 3
SDÍLEJ:

Pohled na budoucnost Dejvické ulice. Takto by mohla dle Vize 25 vypadat v roce 2025. Bez aut, obsloužená pouze veřejnou dopravou. Mělo by zde být více zeleně a více prostoru pro chodce. (vlevo současný stav, vpravo výhled do budoucnosti).Foto: Auto*Mat

Vše se dá podle materiálu Vize 25 pro Prahu z dílny dopravní iniciativy Auto*Mat stihnout zhruba za deset let. Stačí prý přesměrovat stěžejní objem městských a státních investic právě do rozvoje veřejné dopravy, cyklodopravy a infrastruktury pro pěší. A také do zvelebování veřejných prostranství.

Pražané pak prý ještě rádi přesednou z automobilů do tramvají, na metro, či na jízdní kolo. A kolik by realizace Vize 25 měla stát? Její základní verze zhruba 162 miliard korun. Včetně výstavby a zprovoznění podzemní železniční linky S-Bahn, protínající městské centrum, či trasy metra D, vedoucí ze středu metropole na její hustě zalidněný jih.

Vize 25 má prý jistou naději, že se stane součástí Strategického plánu hlavního města do roku 2040, kterou magistrátní Institut plánování a rozvoje (IPR) hodlá představit na konci léta.

O polovinu méně aut na magistrále

Nízkoemisní zóny uzavřou starším automobilům vjezd do širšího centra. Na někdejší „dálnici" - Severojižní magistrále za den projede asi o polovinu méně aut, než dnes. Prostor tu dostanou cyklisté, chodci i rozvoj uličního parteru. V městské bulváry s veškerým uličním vybavením se promění především hlavní třídy, jako například Vinohradská, nebo Dejvická.

V Legerově ulici a jejím okolí už se místní nebudou dusit výfukovými zplodinami. Celkově se po Praze bude pohybovat o osm procent méně aut, než dnes. V centru bude však jejich úbytek o poznání větší. Malá Strana a Smetanovo nábřeží budou bez aut úplně.

Všude, pravidelně a na čas budou jezdit bezbariérové, nízkopodlažní tramvaje, kterými dojedete i do Suchdola, či dalších pražských periferií. A to mnohem rychleji, než dnes autem. Nejen tramvajové, ale i autobusové zastávky budou na znamení a kompletně bezbariérové.

Trasa D a sdílení aut i bicyklů

Metro D vás pak doveze z centra do Krče, Libuše, či Písnice. Navíc nejen tady, ale i na všech ostatních trasách metra bude k dispozici mobilní signál a Wi-Fi internet zdarma.

Nejen v Karlíně, ale třeba i na Žižkově, v Dejvicích, na Smíchově, nebo na Vinohradech pojedou auta maximálně třicítkou a cyklisté tudy ve zvláštních pruzích projedou v obou směrech.

Sdílení aut a bicyklů bude fungovat naplno. Provozované městem i soukromými firmami. Vlastnit auto, zvlášť ve vnitřním městě se takřka nebude vyplácet.

Proměna za 162 miliard korun

Zhruba takto by měl za 10 let vypadat život v Praze, jestliže bude naplněna takzvaná Vize 25 z dílny občanské iniciativy Auto*Mat. Náklady na takovou proměnu by se prý měly pohybovat kolem 162 miliard korun. Je to reálný a proveditelný plán?

Alespoň částečně zřejmě ano, protože se v určitých bodech téměř shoduje s aktualizací Strategického plánu Prahy do roku 2040, zpracovávanou Institutem plánování a rozvoje hlavního města (IPR). Ta bude oficiálně představena letos v září. Rovněž dopravní podnik před nedávnem vyhlásil, že do roku 2025 chce docílit kompletní bezbariérovosti MHD v Praze. Také hlavní město chce jít cestou snižování podílu individuální atomobilové dopravy.

Iniciativa Auto*Mat chce zveřejněním Vize 25 odstartovat veřejnou diskusi o dalším rozvoji Prahy.

Pohled na budoucnost Dejvické ulice. Takto by mohla dle Vize 25 vypadat v roce 2025. Bez aut, obsloužená pouze veřejnou dopravou. Mělo by zde být více zeleně a více prostoru pro chodce. (vlevo současný stav, vpravo výhled do budoucnosti).

Pohled na budoucnost Dejvické ulice. Takto by mohla dle Vize 25 vypadat v roce 2025. Bez aut, obsloužená pouze veřejnou dopravou. Mělo by zde být více zeleně a více prostoru pro chodce. (vlevo současný stav, vpravo výhled do budoucnosti).

Malostranské náměstí pro lidi. Materiál Vize 25 počítá také s tím, že z Malostranského náměstí zmizí obří parkoviště a nahradí ho veřejné prostranství se zelení a lavičkami. Na možné budoucí podobě (vpravo) je i obnovený pomník maršála Radeckého.

Malostranské náměstí pro lidi. Materiál Vize 25 počítá také s tím, že z Malostranského náměstí zmizí obří parkoviště a nahradí ho veřejné prostranství se zelení a lavičkami. Na možné budoucí podobě (vpravo) je i obnovený pomník maršála Radeckého.

Budoucí pohled do Jaromírovy ulice? V porovnání se současným stavem (vlevo) je patrné, že Vize 25 počítá s mnohem menším množstvím parkujících aut. Místo nich je zde zeleň a o něco přívětivější veřejné prostranství ve stínu Nuselského mostu.

Budoucí pohled do Jaromírovy ulice? V porovnání se současným stavem (vlevo) je patrné, že Vize 25 počítá s mnohem menším množstvím parkujících aut. Místo nich je zde zeleň a o něco přívětivější veřejné prostranství ve stínu Nuselského mostu.

Nyní je kvůli hustému provozu na Olšanském náměstí takřka životu nebezpečno. Do roku 2025 by se zde mohla doprava zklidnit, a uliční parter by se tak mohl více otevřít veřejnosti, jak je patrné na vizualizaci vpravo.

Nyní je kvůli hustému provozu na Olšanském náměstí takřka životu nebezpečno. Do roku 2025 by se zde mohla doprava zklidnit, a uliční parter by se tak mohl více otevřít veřejnosti, jak je patrné na vizualizaci vpravo.

Seznamte se blíže s projektem Vize 25 pro PrahuMateriál, respektive publikace iniciativy Auto*Mat s názvem Vize 25 pro Prahu byla poprvé veřejně představena na konci letošního května. Doprovází ji stejnojmenná výstava v sezónním kulturním centru Containall v Cihelné ulici 4 na Malé Straně. Až do 15. června je přístupná zdarma denně od 13 do 23 hodin. Zájemci o komentovanou prohlídku se mohou dostavit 10. června v 19 hodin na výše uvedenou adresu. Iniciativa Auto*Mat hodlá zveřejněním Vize 25 otevřít veřejnou debatu o budoucím rozvoji Prahy a hodlá do ní zapojit i experty v různých oborech, či politiky.

První taková debata s podtitulem „Jaká je vize Prahy? Mobilita a veřejný prostor" začíná 16. června v 19 hodin v centru současného umění DOX (Poupětova 1, Praha 7). Další prezentace Vize 25 se odehraje 19. a 20. června na konferenci Města a krajiny nové ekonomiky reSITE 2014 (Forum Karlín, Pernerova ulice). S Vizí 25 se zájemci budou moci setkat také v rámci Landscape festivalu od 17. června do 10. září 2014 na Nákladovém nádraží Žižkov.

Investice pro splnění dvanácti základních tezí do roku 2025, mezi nimiž figurují především Dopravní a územní plánování, vedoucí ke snížení nároků na dopravní systém, Zlepšování konkurenceschopnosti veřejné dopravy, či Zvelebování veřejného prostoru, si podle propočtů iniciativy vyžádá asi 162 miliard korun.

Vize 25 v mnoha směrech koresponduje s aktualizací Strategického plánu, zpracovanou Institutem plánování a rozvoje hlavního města (IPR), která má být oficiálně představena letos v září a má zahrnovat tři fáze vývoje: do roku 2020, 2030 a 2040. Vize 25 má naději stát se součástí Strategického plánu.

Vize 25 počítá s tím, že se do roku 2025 v Praze sníží podíl individuální automobilové přepravy o osm procent ze současných 33 na 25 procent celkové dopravy v hlavním městě. Také vedení Prahy připouští, že po vzoru dalších evropských metropolí by se také Praha měla vydat cestou postupného snižování podílu individuální automobilové přepravy. Vize 25 počítá také s koncepcí dopravního podniku. Ta předpokládá, že do roku 2025 bude městská hromadná doprava v Praze zcela bezbariérová.

Vesměs souhlasné stanovisko k materiálu Vize 25 zaujal primátor Tomáš Hudeček. „S drtivou většinou těchto tezí se navíc v obecné rovině dokážu poměrně snadno principiálně identifikovat. Kupříkladu i já skálopevně věřím, že ideál takzvaného města krátkých vzdáleností (po vzoru metropolí, jako je Vídeň) je navýsost následováníhodný. Na rozdíl od řady vyspělých západních metropolí Praha vychází z výrazně odlišných předpokladů pro navrhovanou harmonizaci všech čtyř klíčových složek dopravy na svém území, což je dáno především dynamickým růstem individuální automobilové dopravy na úkor ostatních složek v posledních šesti dekádách," komentoval primátor Hudeček materiál Vize 25.

Více o materiálu Vize 25 pro Prahu najdete ZDE.

Autor: Jakub Krupka

8.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Írán pohrozil odvetou za možnost zavedení amerických sankcí

Teherán/Washington - Írán pohrozil odvetou za čtvrteční rozhodnutí Senátu amerického Kongresu schválit zákon, který o dalších deset let prodlužuje možnost zavedení protiíránských sankcí. Podle Teheránu jde - v případě jeho uplatnění v praxi - o jasné porušení loňské dohody o íránském jaderném programu.

Rath opět zamíří do soudní síně, tentokrát žaluje státního zástupce

Praha - Bývalý středočeský hejtman David Rath znovu míří do soudní síně, tentokrát v roli žalujícího. Jeho žalobu na státního zástupce Petra Jiráta, který dozoruje Rathovu korupční kauzu, začne soud veřejně projednávat v únoru. Redakce to zjistila z justiční databáze Infosoud. Rathovi vadí některé výroky, které o něm Jirát řekl v rozhovoru pro média.

V Praze končí kongres evropských socialistů

Praha - V Praze dnes končí třídenní kongres Strany evropských socialistů. V rámci jednoho z diskusních panelů v Kongresovém centru promluví k účastníkům mimo jiné lídr britských labouristů Jeremy Corbyn. Jednání by mělo uzavřít přijetí deklarace.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies