Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

IPR: metro D musí vést na náměstí Republiky, Žižkovu stačí tramvaje

Praha - Plánovaná linka pražského metra D nemá ve své druhé fázi vést přímo na Žižkov, ale z náměstí Míru přes hlavní nádraží na náměstí Republiky. Vyplývá to z analýzy, kterou vytvořil Institut plánování a rozvoje (IPR). Důvodem je lepší využitelnost trasy D při vedení na náměstí Republiky, navíc Žižkov podle dokumentu lépe dopravně obslouží tramvaje.

10.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv VLP

Novou trasu chystá město řadu let, kdy ale vznikne a v jaké variantě, není jasné. V první fázi se má stavět mezi Písnicí a Pankráci.

„Ze sledovaných variant rozbory jednoznačně ukazují na nevhodnost směřování metra D… na Žižkov. Jednoznačně nejlépe vychází zavedení trasy do centra a obsloužení hlavního nádraží… a dále provázání déčka s trasou B prostřednictvím stanice na náměstí Republiky," píše se v materiálu.

IPR porovnal několik variant trasy, mezi nimi vedení z náměstí Míru na Žižkov, ukončení trasy na náměstí Republiky, další pak počítá s úvratí z náměstí Republiky na Žižkov a poslední s obloukem z náměstí Republiky přes Karlín na Žižkov. Nejlépe z posouzení vyšla druhá varianta.

Proti vedení metra přímo na Žižkov hovoří například propočty, kdy by jako spádový dopravní prostředek vozilo z Žižkova do centra asi 33 tisíc cestujících denně. U ostatních tras je to přes 100 tisíc lidí – například trasa C jich ve směru z Hájů převeze až 274 tisíc, trasa B od Zličína přes 200 tisíc a až trojnásobek cestujících veze od obou konečných i trasa A.

Rychlejší a výhodnější napojení do centra

„Provedené analýzy prokazují, že plánovat metro na Žižkov není nezbytné ani jinak dopravně opodstatněné," tvrdí dokument. Kvalitní dopravu jsou prý schopny zvládnout tramvaje, a to i v případě další bytové výstavby na Žižkově. „Tramvaje na rozdíl od metra ve všech variantách nabízejí rychlejší a výhodnější přímé napojení do centra," píše se v materiálu.

Jako první se má začít stavět část z Depo Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Podle IPR je ale nutné, aby se stavěl úsek přes hlavní nádraží na náměstí Republiky, a to souběžně s částí z Pankráce na Vinohrady – teprve ve chvíli, kdy lidé nebudou muset na Pankráci přestupovat na přetíženou trasu C, tak jí trasa D ulehčí.

Metro D spojí centrum s jižní částí města. Stavba první části by měla být hotova do roku 2022. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Praha chce na stavbu čerpat dotace z evropských fondů. Dopravní podnik (DPP) nyní řeší výkup pozemků. Radní nedávno rozhodli, že na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Pro cestující se nedávno otevřely nové stanice metra A do Motola za zhruba 20 miliard korun.

Čtěte také: Nové stanice metra A od otevření využilo 33,5 milionu lidí

Autor: ČTK

10.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
BMW M5.
38

BMW představilo nejvýkonnější M5. Má 600 koní a pohon všech kol

Adam Matouš z Předlic má malé zemědělské hospodářství a někdo mu bezdůvodně tráví zvířata.
8

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

AKTUALIZOVÁNO

V Mostě vznikne třípatrové 3D bludiště s rozhlednou. Podívejte se

Mostecká radnice zveřejnila studii 3D bludiště v parku Šibeník. Bude mít i vyhlídkovou věž vysokou 26 metrů.

Evropu drancují lupiči sladkostí. Ve Švédsku ukradli čtyři tuny Ferrera

Řidič kamionu s nákladem čokoládových pochoutek spal na odpočívadle v jižním Švédsku. Hbití zloději zatím z návěsu „vymístili“ čtyři tisíce kilogramů nejrůznějších výrobků známé italské značky Ferrero.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti Ostravsko-karvinské doly, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Hrad Rychmburk zdobí střecha z keramických tašek

Rekonstrukce historické památky je choulostivá záležitost a klade vysoké nároky na projektanty i řemeslníky. Podívejte se, jak obdivuhodně se povedla nová střecha gotického hradu Rychmburk na Chrudimsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení