Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jezdí váš autobus častěji? Možná je to i díky studentům

Praha - Dvě tužky, hodinky 
a podložka pod sčítací formulář. To byla minulý týden výbava sedmnáctiletého Tomáše Beneše, studenta Střední průmyslové školy dopravní, který na jeden den vyměnil školní lavici za sedačku 
v tramvaji.

19.4.2014
SDÍLEJ:

Z velkého průzkumu obsazenosti denních tramvajových linek v Praze.Foto: DENÍK/Veronika Cézová

600Tolik studentů Střední průmyslové školy dopravní se minulý týden zapojilo do pravidelného dopravního průzkumu, jehož cílem je zkvalitňovat cestování v MHD.

Spolu s dalšími 600 spolužáky se zúčastnil velkého dopravního průzkumu, který zajišťoval zřizovatel školy Dopravní podnik hl. města Prahy spolu s organizátorem pražské dopravy ROPIDem.

Co bylo jeho cílem? Sečíst cestující na všech soupravách dvaadvaceti denních tramvajových linek. A zjistit, které zastávky jsou oproti ostatním vytíženější. Tuto obří sčítací akci připravoval dopravní podnik několik měsíců. Musel proškolit nejen své zaměstnance, ale také studenty, kteří se na jeden den stali těmi nejdůležitějšími - sčítači.

„Týden před samotným průzkumem nás do školy přišli zaškolit zaměstnanci dopravního podniku a ROPIDu, jak máme vyplňovat sčítací formuláře, jak se zachovat 
v případě technické poruchy tramvaje nebo jiné mimořádné události," řekl Pražskému deníku minulý týden před zahájením dopravního průzkumu Tomáš Beneš, který studuje obor autotronik.

Zatímco za pár let bude Tomáš nejspíš v dílně diagnostikovat s použitím moderních přístrojů technický stav motorových vozidel a provádět údržbu, minulou středu se procvičil hlavně v matematice. Jeho úkolem bylo na přidělené tramvajové lince č. 22 na každé zastávce do sčítacího formuláře zapsat počet cestujících, kteří nastoupili, čas odjezdu a průběžný počet osob v tramvaji.

Začátek sčítací mise: ve Strašnicích

Jeho mise začala před půl sedmou ráno ve Strašnicích, kde zaměstnancům dopravního podniku odevzdal štítek se svým jménem a za něj vyfasoval sčítací formulář. Stejný scénář následoval i u jeho spolužáků, kteří však začínali na jiných velkých přestupních bodech - například na Floře, Dejvické, Hradčanské, I. P. Pavlova či na Andělu.

Tomáš si sedl dozadu do prvního vozu tramvaje. A ze začátku počty zvládal rychle. Pár lidí vystoupilo, pár lidí přistoupilo.

Díky Tomášovi jezdí autobus 196 častěji

V mezičase se proto stíhal Pražskému deníku pochlubit, že i díky němu se v minulém roce zvýšil počet autobusů na lince č. 196, která jezdí ze Smíchovského nádraží na Kačerov. „Jezdil jsem 196 od půl šesté do půl deváté, tedy 
v ranní špičce. Autobus byl tak narvaný, že jsem neměl ani šanci spočítat, kolik lidí tam jede. Poctivě jsem tedy podle instrukcí zaznamenal, na kterých zastávkách byli cestující namačkáni. A data z dopravního průzkumu pak ROPID zohlednil, 
a na této lince zkrátil intervaly.“

Od Vršovického náměstí až k Národnímu divadlu už Tomáš nemluvil. Měl co dělat, aby stíhal zapisovat cestující, kteří nekontrolovaně vystupovali a nastupovali. Čím se však dvaadvacítka blížila směrem ke konečné Bílé Hoře, tím cestujících ubývalo 
a jeho počty se zpřesnily. Tomáš, kterému po pár hodinách v tramvaji skončila „šichta“, přiznal, že vítá nejen extra volno, které za tuto akci ve škole dostane. „Jsem také rád, že se mohu spolupodílet na změnách v MHD. Že 
i díky mně snad budou moci cestující - třeba na lince 22 - do budoucna cestovat s větším pohodlím.“

O tom, jestli se Tomášovo přání vyplní, bude v následujících měsících rozhodovat ROPID spolu s DPP. Data, která studenti při dopravním průzkumu získali, vyhodnotí speciální program. „Podle získaných dat může docházet například k posunu období přepravních špiček nebo ke změně kapacity nasazených vozidel v některých časech,“ sdělil Pražskému deníku Filip Drápal, tiskový mluvčí společnosti ROPID.

A dodal, že data z dopravního průzkumu mohou mít vliv i na to, jaké zastávky budou na znamení. „Z průzkumů máme 
k dispozici obraty ze všech zastávek, můžeme tedy porovnat míru využití jednotlivých zastávek mezi sebou.“

Výsledky z dopravního průzkumu navíc ROPID zohlední při návrhu úprav tramvajových linek v Praze 6 v souvislosti s prodloužením metra A, které je plánováno na příští rok.

Čtěte také: GLOSA: Mnoho povyku pro jedno pivo

Změny v pražské MHD, které se uskutečnily díky studentůmU linky č. 125 (Smíchovské nádraží - Skalka) a linky č. 135 (Florenc - Chodov) došlo ke zkrácení intervalů.

Na lince 118 (Smíchovské nádraží - Sídliště Spořilov) vzhledem k dynamickému nárůstu přepravní poptávky DPP nasadil kloubové autobusy.

U tramvajové linky č. 3 (Levského - Nádraží Braník - Kobylisy - Vozovna Kobylisy) do června 2013 ve všední dny jezdily jednovozové a dvouvozové tramvaje. Po dopravním průzkumu, kdy ROPID vyhodnotil data od studentů, došlo k posílení spojů ve všední dny tak vždy jezdí dvouvozové (nebo kloubové) tramvaje.

Čtěte také: Pražští studenti pomáhali zlepšovat cestování v MHD

Autor: Veronika Cézová

19.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Poslanec Vladislav Vilímec přebírá na podzim 2016 petici v Semněvicích. Vlevo starosta Semněvic Josef Hálek.

Přiznání politiků v Plzeňském kraji: slušné příjmy, hodně úvěrů, málo investic

Lev Lolek je novou atrakcí brněnské zoo.
11

Zvířecí reality show. Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Ferrari si hraje se slovy a SUV prý nevyrobí. Chystá totiž FUV...

Nejprve jsme slyšeli, že Ferrari v žádném případě do segmentu SUV vstupovat nebude. Nedávno se však objevily informace, že na zbrusu novém "esúvéčku" značka opravdu pracuje. Podle Italů to ale není pravda, protože jejich novinka prý SUV nebude.

AKTUALIZOVÁNO

Žena, která se v Brně zranila při srážce tramvají, v nemocnici zemřela

/FOTOGALERIE/ Žena, která si při srážce dvou tramvají na zastávce Tkalcovská v brněnské ulici Cejl ve středu poranila hlavu, svým zraněním v nemocnici podlehla. Ve čtvrtek o tom informoval policejní mluvčí Pavel Šváb. Policie nyní hledá svědky nehody. Případ řeší i drážní inspekce.

Rusko shromažďuje čím dál tím více zlata. Český poklad se naopak tenčí

V trezorech ruské státní banky se nachází 1706 tun zlata a zásoby stále rostou. Oproti tomu český zlatý poklad se spíše zmenšuje. Vychází to ze zprávy organizace nejvýznamnějších těžařů zlata World Gold Council, která zkoumá devizové rezervy jednotlivých států.

Voda vyplavila německá města. Silné bouřky mají jednu oběť

Středeční bouřky, které byly nejsilnější v západních oblastech Spolkové republiky Německo, přinesly první oběť. Během noci v Dortmundu zahynula 51letá žena. Bouřky z Německa nyní míří na naše území.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení