VYBERTE SI REGION

Jezdí váš autobus častěji? Možná je to i díky studentům

Praha - Dvě tužky, hodinky 
a podložka pod sčítací formulář. To byla minulý týden výbava sedmnáctiletého Tomáše Beneše, studenta Střední průmyslové školy dopravní, který na jeden den vyměnil školní lavici za sedačku 
v tramvaji.

19.4.2014
SDÍLEJ:

Z velkého průzkumu obsazenosti denních tramvajových linek v Praze.Foto: DENÍK/Veronika Cézová

600Tolik studentů Střední průmyslové školy dopravní se minulý týden zapojilo do pravidelného dopravního průzkumu, jehož cílem je zkvalitňovat cestování v MHD.

Spolu s dalšími 600 spolužáky se zúčastnil velkého dopravního průzkumu, který zajišťoval zřizovatel školy Dopravní podnik hl. města Prahy spolu s organizátorem pražské dopravy ROPIDem.

Co bylo jeho cílem? Sečíst cestující na všech soupravách dvaadvaceti denních tramvajových linek. A zjistit, které zastávky jsou oproti ostatním vytíženější. Tuto obří sčítací akci připravoval dopravní podnik několik měsíců. Musel proškolit nejen své zaměstnance, ale také studenty, kteří se na jeden den stali těmi nejdůležitějšími - sčítači.

„Týden před samotným průzkumem nás do školy přišli zaškolit zaměstnanci dopravního podniku a ROPIDu, jak máme vyplňovat sčítací formuláře, jak se zachovat 
v případě technické poruchy tramvaje nebo jiné mimořádné události," řekl Pražskému deníku minulý týden před zahájením dopravního průzkumu Tomáš Beneš, který studuje obor autotronik.

Zatímco za pár let bude Tomáš nejspíš v dílně diagnostikovat s použitím moderních přístrojů technický stav motorových vozidel a provádět údržbu, minulou středu se procvičil hlavně v matematice. Jeho úkolem bylo na přidělené tramvajové lince č. 22 na každé zastávce do sčítacího formuláře zapsat počet cestujících, kteří nastoupili, čas odjezdu a průběžný počet osob v tramvaji.

Začátek sčítací mise: ve Strašnicích

Jeho mise začala před půl sedmou ráno ve Strašnicích, kde zaměstnancům dopravního podniku odevzdal štítek se svým jménem a za něj vyfasoval sčítací formulář. Stejný scénář následoval i u jeho spolužáků, kteří však začínali na jiných velkých přestupních bodech - například na Floře, Dejvické, Hradčanské, I. P. Pavlova či na Andělu.

Tomáš si sedl dozadu do prvního vozu tramvaje. A ze začátku počty zvládal rychle. Pár lidí vystoupilo, pár lidí přistoupilo.

Díky Tomášovi jezdí autobus 196 častěji

V mezičase se proto stíhal Pražskému deníku pochlubit, že i díky němu se v minulém roce zvýšil počet autobusů na lince č. 196, která jezdí ze Smíchovského nádraží na Kačerov. „Jezdil jsem 196 od půl šesté do půl deváté, tedy 
v ranní špičce. Autobus byl tak narvaný, že jsem neměl ani šanci spočítat, kolik lidí tam jede. Poctivě jsem tedy podle instrukcí zaznamenal, na kterých zastávkách byli cestující namačkáni. A data z dopravního průzkumu pak ROPID zohlednil, 
a na této lince zkrátil intervaly.“

Od Vršovického náměstí až k Národnímu divadlu už Tomáš nemluvil. Měl co dělat, aby stíhal zapisovat cestující, kteří nekontrolovaně vystupovali a nastupovali. Čím se však dvaadvacítka blížila směrem ke konečné Bílé Hoře, tím cestujících ubývalo 
a jeho počty se zpřesnily. Tomáš, kterému po pár hodinách v tramvaji skončila „šichta“, přiznal, že vítá nejen extra volno, které za tuto akci ve škole dostane. „Jsem také rád, že se mohu spolupodílet na změnách v MHD. Že 
i díky mně snad budou moci cestující - třeba na lince 22 - do budoucna cestovat s větším pohodlím.“

O tom, jestli se Tomášovo přání vyplní, bude v následujících měsících rozhodovat ROPID spolu s DPP. Data, která studenti při dopravním průzkumu získali, vyhodnotí speciální program. „Podle získaných dat může docházet například k posunu období přepravních špiček nebo ke změně kapacity nasazených vozidel v některých časech,“ sdělil Pražskému deníku Filip Drápal, tiskový mluvčí společnosti ROPID.

A dodal, že data z dopravního průzkumu mohou mít vliv i na to, jaké zastávky budou na znamení. „Z průzkumů máme 
k dispozici obraty ze všech zastávek, můžeme tedy porovnat míru využití jednotlivých zastávek mezi sebou.“

Výsledky z dopravního průzkumu navíc ROPID zohlední při návrhu úprav tramvajových linek v Praze 6 v souvislosti s prodloužením metra A, které je plánováno na příští rok.

Čtěte také: GLOSA: Mnoho povyku pro jedno pivo

Změny v pražské MHD, které se uskutečnily díky studentůmU linky č. 125 (Smíchovské nádraží - Skalka) a linky č. 135 (Florenc - Chodov) došlo ke zkrácení intervalů.

Na lince 118 (Smíchovské nádraží - Sídliště Spořilov) vzhledem k dynamickému nárůstu přepravní poptávky DPP nasadil kloubové autobusy.

U tramvajové linky č. 3 (Levského - Nádraží Braník - Kobylisy - Vozovna Kobylisy) do června 2013 ve všední dny jezdily jednovozové a dvouvozové tramvaje. Po dopravním průzkumu, kdy ROPID vyhodnotil data od studentů, došlo k posílení spojů ve všední dny tak vždy jezdí dvouvozové (nebo kloubové) tramvaje.

Čtěte také: Pražští studenti pomáhali zlepšovat cestování v MHD

Autor: Veronika Cézová

19.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česko chystá nové spalovny. Zbytečně, tvrdí ekologové

Ochránci přírody se obávají, že za patnáct let bychom museli odpady do spaloven dovážet.

Stomatolog Roman Šmucler: Máme rekordní počet zubařů

Celorepublikovým problémem je nedostatek zubařů v regionech, Příbramsko nevyjímaje. Ačkoliv řada obcí nabízí i začínajícím lékařům vybavené ordinace i byty, ne vždy se to jeví jako dostatečně lákavá nabídka. Jakým způsobem chce situaci řešit nedávno zvolený prezident České stomatologické komory Roman Šmucler?

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies