VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdy vjedou auta do Blanky II? Nejdříve tak asi v roce 2030

Praha - Vedení hlavního města se pomalu ale jistě odhodlává k dokončení stále chybějící třetiny Městského okruhu. Bezmála devítikilometrový úsek propojující Bulovku, Balabenku a ústící na Štěrboholské spojce má vést zhruba z poloviny pod zemí a jeho předpokládaná cena se podle předběžných kalkulací bude pohybovat mezi 35 a 40 miliardami korun.

7.12.2015
SDÍLEJ:

O pokračování tunelu Blanka (na vizualizaci) se opět jedná. Zda-li bude nakonec realizováno, je zatím ve hvězdách. Problémem jsou nejen finance, ale i stále nedokončený vnější dálniční okruh. Se záležitostí může zamíchat i politická situace na magistrátu.Foto: www.tunel-blanka.cz

Jinými slovy, situace nazrává k zahájení stavby takzvané Blanky II. Tu minulí radní, pod tlakem některých občanských iniciativ, zavrhli a plánovali nahradit Průmyslovým polookruhem po Kbelské a Průmyslové. Konkrétně zahloubením ulice V Holešovičkách a sérií mimoúrovňových křižovatek právě na zmíněných ulicích.

Jenže schválená studie dopadů na životní prostředí (EIA) doporučuje vést chybějící úsek Městského okruhu z podstatné části tunelem. Připomíná to Pavel Šourek ze společnosti Satra, která připravuje projekt dokončení okruhu. 

Jenže problémem může být financování, protože souběžně Praha připravuje trasu metra D do Písnice. Ta má stát více než 30 miliard korun. Navíc prý podle zákona nebude možné otevřít východní část Městského okruhu dříve, než se definitivně dokončí také dálniční okruh kolem Prahy. A to zřejmě nebude před rokem 2030.

Opět na pořadu dne: Blanka II

Minimálně zpola zahloubená varianta dokončení Městského okruhu mezi Bulovkou a Štěrboholskou spojkou, tedy takzvaná Blanka II, je opět na pořadu dne. Alespoň teoreticky.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD nastínil, že po nedávném otevření tunelového komplexu Blanka je na řadě právě dostavba chybějící východní části, která představuje třetinu Městského okruhu.

„Musíme se co nejrychleji přiblížit dobudování. Blanka nesmí zůstat sirotkem," zmínil Dolínek. Dalšími horkými prioritami jsou pak podle něj asi jeden a půl kilometru dlouhá Libeňská spojka a také Radlická radiála. Připustil ale zároveň, že očekává běh na dlouhou trať.

Stavba za 40 miliard korun

Podle Pavla Šourka ze společnosti Satra, která připravuje projekt dokončení Městského okruhu, existuje sice poměrně zásadní doporučení, aby východní část byla do značné míry zahloubena v tunelu. To je podepřeno ve studii dopadů stavby na životní prostředí. Ovšem takzvaná Blanka II by měla podle předběžných kalkulací stát přibližně 40 miliard korun.

Praha je momentálně finančně vyčerpána stavbou tunelového komplexu Blanka, který i s napojením na Strahovský tunel vyšel na 43 miliard korun a navíc se chystá ražba trasy metra D do Písnice za více než 30 miliard korun.

Dalším zádrhelem je prý také zanedbaná příprava. „Minulé vedení města nezanechalo žádnou připravenou stavbu. Zdědili jsme pouze stavební povolení na rekonstrukci Libeňského mostu," upozornil Dolínek.

Existuje příliš mnoho proti

Pro řidiče, respektive pro všechny obyvatele metropole, není povzbudivá ani další informace od dopravní iniciativy Auto*Mat. „Chce-li Praha dodržet všechny zákonné podmínky, nesmí Blanku II zprovoznit dříve, než bude dokončen celý silniční okruh kolem Prahy. Bez obcházení zákona nemůže být Blanka II v provozu dříve, než kolem roku 2030," ohlásila iniciativa a zároveň nešetřila opětovnou kritikou záměru.

„Bude to nesmyslně drahá a neúčelná stavba. Její výstavbou je zdůvodňováno, že teprve potom bude možné dopravně zklidnit centrum. Bude-li ale centrum zklidněno, cílová doprava do něj poklesne natolik, že takto kapacitní okruh už nebude potřeba," uvažují dopravní experti z Auto*Matu.

Sporný je podle nich také způsob, jakým byl v řízení EIA vypočten pozitivní vliv Blanky II na životní prostředí. „V řízení EIA se tvrdí, že nebude-li Blanka II zprovozněna, vzroste na ulici Jana Želivského či Úvalské provoz na 50 až 60 tisíc vozidel za den. To je však naprostý nesmysl, protože tolik aut se tam prostě nevejde," konstatovali dále.

Varianta 'úsporného duálu'

Praha by podle nich už nyní měla efektivněji využít kapacitní obchvat centra v podobě Mrázovky, Strahovského tunelu a Blanky, a to především k urychlenému zklidnění centra.

„Blanka II ve vzdálených Malešicích neřeší ani auta jezdící z Karlína na Smíchov kolem Rudolfina, ani auta stojící ve stále horších kolonách na Strakonické. Žádné město nevyřešilo své dopravní problémy jen tím, že přidávalo nové komunikace pro auta," stojí v prohlášení dopravní iniciativy. Ta už prý náměstkovi Dolínkovi představila variantu takzvaného „úsporného duálu", který by prý mohl nahradit stavbu za desítky miliard.

Tato varianta má rozvádět dopravní zátěž východní sekce Městského okruhu na dvě komunikace. Konkrétně stávající stopu Městského okruhu a Průmyslovou ulici, což údajně umožní jejich úspornější dimenzování. Doplňkem k „úspornému duálu", který může korespondovat i s připravovaným konceptem Metropolitního územního plánu, se má stát zavedení mýta při vjezdu do centra.

Přístup k dokončení okruhu

Vzhledem k aktuální politické situaci na pražském magistrátu je možné očekávat i poměrně zásadní změny v přístupu k dokončení Městského okruhu. Například Trojkoalice, která nyní intenzivně vyjednává o nové podobě magistrátní koalice s TOP 09 a ODS už dříve odmítla variantu Blanky II. Podobně jako někdejší rada TOP 09.

„Představa, že bychom pokračovali budováním dalších kapacitních tunelů je pro nás jen těžko představitelná," poznamenala už v září zastupitelka hlavního města za Trojkoalici Petra Kolínská (SZ).

Autor: Jakub Krupka

7.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies