VYBERTE SI REGION

Když mě zvolíte, postavím lanovku, láká voliče kandidát na Praze 5

Praha - Kandidát na starostu Prahy 5 Jan Skalický chce stavět lanovku. Podporu však nemá, primátor hlavního města například plán označil za „kravinu".

21.8.2014
SDÍLEJ:

Smíchovská radnice.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Lanová dráha na Petřín by mohla dostat mladšího sourozence. Alespoň podle kandidáta na starostu Prahy 5 Jana Skalického. Lanovka by měla vést z Barrandova do Nových Butovic, a kdyby k její realizaci došlo, mohla by se stát vděčným cílem turistů: vést by totiž měla nad přírodní rezervací Prokopského údolí a s přehledem by se stala nejdelší lanovkou v Praze. Má být totiž čtyřikrát delší než dráha na Petřín.

Skalický svému návrhu hodně věří. „Existuje studie 
s jasnými čísly, vizí i cenou, a pokud dostanu důvěru od občanů Prahy 5, lanovka mezi Barrandovem a Novými Butovicemi nezůstane jen na papíře,“ tvrdí muž, který je v současnosti předsedou Asociace DOL (kanálu Dunaj-Odra-Labe) a bývalým šéfem Ředitelství vodních cest.

Podporu však bude hledat těžko. Současné vedení Prahy 5, magistrát i pražský dopravní podnik, do jehož integrovaného dopravního systému by se lanovka měla zařadit, totiž 
o projektu nehodlají diskutovat.

„Dopravní podnik o podobném projektu neuvažuje 
a ani se v něm nijak neangažuje. Prioritou je teď pro nás jednoznačně dokončení prodlouženého úseku trasy metra A a výstavba nové trasy metra D,“ říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Pokus číslo 2

Projekt není nový. Skalický s plánem na lanovku přišel už před pěti lety, když byl na Praze 5 zastupitelem za ODS. Teď, jako kandidát nového hnutí Pro Prahu, ho oprášil 
v době předvolební kampaně.

Lanovka by podle jeho vize měla být dva kilometry dlouhá, přesně 2062 metrů, a trasu ujet za šest minut. Pro srovnání: dráha na Petřín měří 510 metrů. „Kabiny by byly schopny přepravit až 550 lidí za hodinu 
a výrazně zkrátit dobu cestování," říká Skalický.

„Velkou výhodou by také bylo, že v případě nějaké opravy či rekonstrukce tramvaje na Barrandov může být lanovka důležitou dopravní alternativou a nezapomínejme, že spádovou nemocnicí pro občany Barrandova je Nemocnice Motol, kam by lanovka zkrátila cestu na polovinu času. Navíc na straně Prahy 13 je mnoho kancelářských budov, kam dojíždějí lidé za prací a určitě by uvítali dojezdový čas šesti minut," argumentuje dál.

Zásah do rozpočtu 
i Prokopského údolí

Kolik by to celé stálo? 600 milionů korun. Velkou část prostředků by podle Skalického bylo možné získat z Evropské unie. Částečně by se do financování projektu muselo zapojit i hlavní město Praha. A zde by Skalického čekalo těžké jednání.

Současný primátor Tomáš Hudeček totiž na dotaz Pražského deníku, který se týkal i loňského plánu pro změnu starosty Prahy 7 Marka Ječménka spojit lanovkou Holešovice, zoologickou zahradu v Troji, Bohnice a Dejvice, zareagoval jednoznačně: „Budovat lanovky ve městě je obecně kravina! Jisté opodstatnění mohou skýtat pouze na turisticky obzvlášť atraktivních lokacích či ve zcela výjimečných případech. Obávám se, že ani jeden z uvedených projektů v současné podobě tato kritéria nesplňuje," řekl primátor.

Zastupitel páté městské části za Stranu zelených Ondřej Velek zase už před časem, kdy se 
o projektu mluvilo, poukazoval na to, že by lanovka byla výrazným zásahem do přírodní rezervace Prokopského údolí. Tomu Skalický oponuje.

Je v tom ekologie

„Naopak to bude mít pozitivní efekt. Zaprvé existuje technické řešení pouze s jedním sloupem uprostřed, tak aby zásah do krajiny byl co nejmenší, a navíc bude lanovka součástí parku Barrandov, který je důležitý pro volnočasové aktivity obyvatel sídliště, jelikož podobné aktivity sídliště neposkytuje," popisuje autor návrhu.

Lanovka podle něho odlehčí Prokopskému a Dalejskému údolí i Ořechu, přes který dnes lidé musí jezdit. „Zároveň to Barrandov efektivně napojí na metro a v případě opravy tramvaje nebudou muset lidé jezdit autobusy - i v tom je ta ekologie," říká Skalický.

Odmítavý postoj současného vedení magistrátu nebo Prahy 5 podle něho není podstatný, protože po komunálních volbách se může leccos změnit.

Na Praze 7 lanovka nebude

Zatímco o lanovce na Praze 5 tak minimálně do říjnových voleb může být slyšet, osud má s největší pravděpodobností zpečetěn jiný smělý plán: lanovka, kterou chtěl pro změnu na Praze 7 (zasahovala by ale i do území Prahy 6 a 8) tamní starosta Marek Ječmének.

Ten loni 
v listopadu zaslal primátoru Tomáši Hudečkovi dopis 
s myšlenkou zvážit vypracování studie na vybudování lanovky o deseti zastávkách, která by cestující z Nádraží Holešovice zavezla do trojské zoo, botanické zahrady, Bohnic či Dejvic.

Záměr, který počítal například s parkovištěm pro 300 aut 
u každé zastávky, a podle velmi hrubých odhadů by vyšel na půl miliardy korun - žádná podrobná studie však vypracovaná nebyla - sice na konci loňského roku vyvolal mediální ohlas, dál se o něm už však nemluvilo.

Plán je u ledu

Mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš teď na dotaz Pražského deníku přiznal, že plán, s kterým starosta poprvé vyrukoval už v roce 2010, když nastoupil do funkce, je u ledu.

„Už dříve jsme věděli, že to není projekt, který bychom mohli realizovat pouze my. Prostorově a finančními náklady přesahoval naši městskou část, proto jsme chtěli otevřít diskusi na toto téma se starosty ostatních městských částí a hlavně zástupci magistrátu. Zpětná vazba ale nebyla nijak výrazná, takže dál se tato idea nevyvíjí," uvedl mluvčí sedmé městské části. 

Autor: Ondřej Leinert

21.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies