VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kouřící auta pryč z centra. Nízkoemisní zóny na dohled

Praha - „Potvrzeno studií. Praze v zavedení nízkoemisních zón nebrání ani česká legislativa, ani místní překážky. Do konce dubna zpracujeme plán, kde a jak by měly zóny vzniknout. Ten pak předložíme k projednání zastupitelům."

16.3.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ladislav Schäfer

Tak na začátku tohoto týdne ohlásil primátor Tomáš Hudeček pokrok v cestě za ozdravením ovzduší uvnitř hlavního města. Může ovšem znamenat i jistá omezení pro majitele starších vozů?

Jiří Nouza,
náměstek primátora:
„Návrh počítá s dvěma variantami. Buď omezíme vjezd do centra Prahy, anebo zónu rozšíříme až k městskému okruhu."

Resortně odpovědný náměstek primátora Jiří Nouza následně uvedl, že pokud se metropole přikloní k emisní normě EuroIV, pak by do zóny mohly vjet jen automobily s rokem výroby 1998 a novější v případě nafty, u benzinu by se pak jednalo o vozy od roku 2005 a novější.

„Návrh počítá s dvěma variantami. Buď omezíme vjezd do centra Prahy, anebo zónu rozšíříme až k městskému okruhu," sdělil Nouza. Jak ale dodal, takové opatření podle něj musí nadále zajistit plynulost dopravy a nesmí obtěžovat obyvatele města.

Po analýze, která prý bude hotová na konci dubna, by o návrhu mohlo jednat městské zastupitelstvo. Pravděpodobně v září. Podle zákona musí následovat roční lhůta, kdy se na novou situaci budou moci řidiči připravit.

Zavedení nízkoemisních zón nic nebrání

Magistrátní studie nízkoemisních zón je hotová. Podle ní Praze v jejich zavedení nic nebrání. Nyní magistrát zpracovává analýzu, která odpoví, kde přesně by měly být zóny vytyčeny. Návrh by měli v září projednat městští zastupitelé, a pokud ho schválí, pak by staré kouřící automobily dostaly stopku už na podzim 2015.

Podle dřívějších výstupů z magistrátu se dá předpokládat, že do nízkoemisní zóny, v první variantě vytyčené na území od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré, Nové Město, Nusle a Krč na východě by vedle rezidentů mohli vjíždět pouze řidiči vozů, označených viditelnou plaketou s emisní třídou EURO 2 (splňují vozy vyrobené od roku 1997).

Do samotného historického jádra by pak, opět vedle rezidentů, směly vjíždět vozy, označené emisní třídou EURO 3 (vozy, vyrobené od roku 2001), případně ty nejekologičtější s emisní třídou EURO 4 (vozy, vyrobené od roku 2006).

Zavádět ve svých katastrech nízkoemisní zóny mohou města a obce na základě rozhodnutí vlády z února loňského roku. Volení představitelé samospráv mají možnost sami rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek, i o podobě výjimek například pro rezidenty, či tělesně handicapované.

Zkušenosti z Německa jsou rozporuplné

Předchozí městská rada pracovala v zásadě se dvěma variantami. Ta první počítala se zavedením nízkoemisní zóny na území, ohraničeném Jižní spojkou, Strakonickou a Radlickou ulicí na Smíchově, Strahovským tunelem, tunelem Blanka a dále ulicí Svatovítskou a Jugoslávských partyzánů v Dejvicích.

Na východě měla zóna dosahovat k Severojižní magistrále a zahrnout měla část Nuslí a Vinohrad. Součástí naopak neměly být čtvrti Karlín a Holešovice. Tato „užší" varianta se loni v únoru jevila jako více pravděpodobná. Druhá varianta totiž do nízkoemisní zóny zahrnovala ještě v Michli, Strašnice, Jarov i Libeň.

Otázkou je, zda se vůbec stávající městští zastupitelé k zavedení zón postaví kladně. Zkušenosti, například ze sousedního Německa, jsou rozporuplné. Německý automotoklub ADAC letos upozornil, že nízkoemisní zóny zavedené v některých německých městech nepřinesly kýžené zlepšení ovzduší.

„Naopak se ukázalo, že snížení množství škodlivých částic bylo minimální," konstatoval loni na jaře mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička. Ujistil, že Autoklub ČR apriori neodmítá nízkoemisní zóny. „Jen připomínáme, že v Německu se příliš neosvědčily," sdělil Špička.

Čtěte také: Dýcháte víc prachu, než lidé v Berlíně či v Kodani, Pražané

Autor: Jakub Krupka

16.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Lubomír Zaorálek
4 15

Sobotka: Kandidátem ČSSD na Hrad by mohli být Zaorálek nebo Štěch

Kajínek po propuštění z vězení vyvolává mezi lidmi různé reakce. Jedni jej odsuzují, druzí jej považují za celebritu. Když ve čtvrtek odpoledne s přítelkyní nakupoval v brněnském univerzitním kampusu, lidé se s nim fotili a chtěli autogramy.
AKTUALIZOVÁNO
21 12

Lidé jsou skvělí. Přejí mi a věří, že jsem nevinný, řekl omilostněný Kajínek

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Členy vojenského klubu, kteří se o víkendu pokusili vrátit růžovému tanku IS-2 před červeným kostelem v Brně původní zelenou barvu, ve čtvrtek podpořilo velvyslanectví Ruské federace v České republice. Jeho zástupci se ohradili proti tvrzení Davida Černého, který tank přetřel na růžovo, že se jedná o symbol okupace z roku 1968.

Erdogan v bruselských kleštích. Jednal s Merkelovou i Macronem

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se musel v Bruselu na summitu NATO podívat přímo do očí těm, které v uplynulých měsících na dálku urážel. Setkal se s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a německou kancléřkou Angelou Merkelovou. I když s pohledem do očí má v případě Angley Merkelové prezident Turecka problémy. Při jednáních v únoru v Ankaře se turecký prezidnet očnímu kontaktu s kancléřkou v maximální možné míře vyhýbal.

Zase můžete cestovat. Soud pozastavil Trumpův protiimigrační dekret

Když na začátku svého vládnutí v Bílém domě omezil prezident Donald Trump vstup do země občanům zemí, kde převládá muslimské obyvatelstvo, postavili se proti jeho rozhodnutí nejen obyvatelé USA na protestních akcích. Své slovo řekl k naplnění Trumpových předvolebních slibů i soud.

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Bruselu bez rukaviček. Problémem bude Turecko, rozpočet, teror a možná i Rusko

Podle článku 5 zakládací listiny Severoatlantické aliance je útok na jednoho člena NATO útokem na celou alianci. To platilo bez výhrady v době studené války. Bude to platit i v éře nového amerického prezidenta Donalda Trumpa?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies