VYBERTE SI REGION

Lékař, který jí maso, kouří a pije alkohol, v otázce zdravé výživy moc neporadí

Praha /ROZHOVOR/ - Kouření, alkohol, málo pohybu. To jsou běžné neduhy, které trápí českou populaci. O zdravém životním stylu jsme si během Dne zdraví v centru pro seniory Život 90 povídali s výživovým poradcem Robertem Žižkou. Kromě uzenin, které jsou podle něj zdaleka nejškodlivější, by lidé měli z jídelníčku vyřadit i maso obecně.

9.4.2016
SDÍLEJ:

Výživový poradce ze sdružení Prameny zdraví Robert Žižka je propagátorem čistě rostlinné stravy.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Čím maso škodí? Jaké jsou zásady zdravého životního stylu podle světových studií a platí to samé i pro seniory?

Scházíme se na akci Den zdraví Života 90. Co většinou seniory trápí?

Skoro všichni lidé, co k nám dnes přišli, měli vysoký tlak. Někteří byli cukrovkáři, v rodině měli infarkt. Objevovala se nadváha a obezita. Starší lidi a seniory trpí civilizačními nemocemi. Důležitá je primární prevence. Co se dá dělat, aby se onemocnění vůbec nerozvinulo.

Postačí starším lidem prevence, pokud už nemocí trpí?

U starších lidí, kteří už onemocnění mají, fungují ta samá opatření k tomu, aby se nemoc zastavila, nebo dokonce zvrátila. Řada lékařů u nás zřejmě ještě neví, že se dá zvrátit ateroskleróza neboli proces ucpávání cév.

Správný životní styl může podle vás člověka i vyléčit?

Může. Cévy se ucpávají celý život. Pokud se začnete stravovat úplně zdravě a máte dost pohybu, jsou schopné se postupně vyčistit a regenerovat. Když například jednomu z prvních propagátorů čistě rostlinné stravy Nathanu Pritikinovi udělali po jeho smrti pitvu, zjistili, že měl cévy jako miminko. Neměl v nich žádné aterosklerotické nánosy.

Správné stravování je hodně individuální, pro každého platí něco jiného. Co všechno zjišťujete, když k vám někdo přijde na konzultaci?

Jak jste přišla na to, že je hodně individuální?

Lidé mají různé genetické předpoklady, jiný metabolismus. Neplatí pro každého trochu jiná pravidla i ve stravování?

Není to úplně tak. Samozřejmě jsou mezi námi odlišnosti dané genetikou. Nový vědecký obor zvaný epigenetika však jasně ukazuje, že i tady hraje životní styl důležitou roli - jednoduše řečeno, geny můžeme vypnout či zapnout. Vliv životního stylu je u většiny nemocí důležitější. Studiemi o zdravé výživě se zabývám posledních 25 let. Jasně ukazují, že když jíte zdravě, čili vegetariánsky, a máte zdravý životní styl, snižujete riziko řady onemocnění, některé dokonce úplně vyloučíte.

Určitě existují i výjimky…

Samozřejmě existují odchylky. Extrémní případ je, když někdo kouří, jí uzené a dožije se devadesáti let. Druhý extrém je člověk, který jí zdravě, čistě rostlinnou stravu, má dost pohybu a dožije se pouze pětašedesáti. My si každý myslíme, že jsme právě ta výjimka. To je takové pomýlení dnešní doby, že si každý myslí, že pro něj platí něco jiného.

Co tedy člověku prospívá? Jaké jsou rady, kterými by se měl řídit?

Nejdůležitější opatření pro zdraví je jednoznačně nekouřit. Na druhém místě je dostatek pohybu, to znamená jedna hodina denně. Dříve se uvádělo půl hodiny. Lékaři předpokládali, že hodina je moc, pacienti se tím nebudou řídit a ještě je to bude deprimovat.

O jak náročnou fyzickou námahu by se mělo jednat?

Úplně stačí prostá chůze, nemusí jít o žádné sportování. Jak kdo může, aerobní pohyb, optimálně na hranici zadýchání. Projedete se na kole, jdete si zaplavat, na procházku se psem. Nemusí to být víc než hodinu. Pokud se bude jednat o dvě hodiny vrcholového sportu denně, jako jsem desítky let praktikoval já, tak už škodí, to je nad míru. Pohyb je stejně důležitý jako výživa.

Jaké je nejdůležitější pravidlo správné výživy?

Ve výživě je velmi důležité dobré zásobení zeleninou a ovocem - celkem 400 až 800 gramů denně. Plus další zdravé potraviny - celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy a semena. Postavíte-li na nich svůj jídelníček, máte vyhráno.

Platí tato pravidla i pro seniory, nebo se s věkem nároky na zdravou životosprávu mění?

Pravidla se s věkem příliš nemění. Platí pro všechny od malých dětí po celý život. Senioři jsou ovšem ohroženější. Kalorickou potřebu nemají tak vysokou. Jak tělo stárne, neprobíhají už tělesné pochody tak intenzivně. Tělo méně spálí. Když budu jako senior jíst to, co jsem jedl dříve ve stejném množství a ještě k tomu omezím množství pohybu, budu automaticky nabývat na váze. Problémy se budou akcentovat.

U pohybu určitě platí jiná doporučení pro mladší lidi a pro seniory. Jaký druh pohybu jim doporučujete?

Z výsledků vědeckých sledování vyplývá, že úplně stačí procházka, takovým tempem, jak kdo zvládne. Nemusí se chodit v kuse. Člověk může vyrazit třeba třikrát denně na dvacet minut, nebo po čtvrt hodinách. Jedna z populací, které se celosvětově dožívají nejvyššího věku, žije na ostrově Sardinie. Místní lidé se běžně dožívají sta let. Mají samozřejmě zdravý jídelníček, ale také bydlí v domech, které jsou patrové. Chodí několikrát denně nahoru, dolu. Hlavní je nesedět.

Co všechno by lidé měli zařadit do svého jídelníčku?

Kromě zeleniny a ovoce by měli zařadit více celozrnných obilovin. Lidé obvykle jedí málo luštěniny. Přitom luštěniny mají vynikající ochranné účinky. Například do určité míry eliminují nežádoucí účinky konzumace masa. Jsou dobré a levné. Dále by se mělo jíst více ořechů a semen. I s tím má většina Čechů problém.

Jsou i potraviny, které byste vůbec nedoporučil?

Asi největší lidský vynález, jak se co nejvíce poškodit prostřednictvím jídla, jsou uzeniny. Kombinuje se v nich několik škodlivých faktorů. Obsahují přebytek soli, jde o maso a navíc maso uzené, takže se v něm vytvářejí karcinogenní látky. Setkávám se s tím, že mnozí naši klienti říkají: „Já jím pouze libovou šunku." To je sice hezké, ale šunka je pořád uzenina.

Řekněme, že je někdo milovníkem uzeniny a nechtěl by si ji odepřít úplně. Jak často a v jakém množství jsou uzeniny pro zdraví snesitelné?

To záleží na tom, jak si člověk váží svého zdraví, jak dlouho chce žít a fungovat. Samozřejmě je to trochu individuální. Někdo je odolnější, někdo méně. Uzeniny samozřejmě vůbec nedoporučujeme ke konzumaci. Je rozdíl, jestli je jíte denně, anebo jednou za týden. Ve velkých studiích se vědcům podařilo zachytit, že maso škodí, i když jej jíme například pouze jednou týdně. Dokonce se ukázal rozdíl mezi lidmi, kteří jej jedli jednou za týden, a těmi, kteří je jedli jednou za měsíc.

Teď už se nebavíme jen o uzeninách, i nevyuzené maso je podle vás škodlivé?

Nejde o to, co je škodlivé podle mne, ale o to, co ukazují výsledky studií a v některých případech se jedná o dlouhodobá sledování statisíců lidí, anebo o pečlivě zdokumentované klinické studie. Ano, maso je škodlivé v jakémkoliv množství. Opět je samozřejmě rozdíl, jestli sníte za rok 90 kilo masa, jako průměrný Čech, anebo devět kilo masa.

Čím maso člověku škodí?

Maso neobsahuje látky, které potřebujeme. Naopak obsahuje ty, které nepotřebujeme a které škodí. Obsahuje nasycené tuky a cholesterol, které přispívají k nemocem srdce a cév. Neobsahuje vlákninu. Když se upravuje, tak se musí okořenit, aby nám chutnalo. Zkuste si dát například neosolený steak. Sůl je dalším problémem. Zvyšuje krevní tlak a riziko mozkové mrtvice.

Pokud člověk maso úplně vyřadí, nemá deficit jiných potřebných látek?

To je dobrá otázka. Když jsem zhruba před pětadvaceti lety přicházel do oboru, tuto otázku jsem hodně řešil. Člověk slyší ze všech stran: „Když nebudeš jíst maso, budeš mít nedostatek bílkovin, budeš mít nedostatek železa, nedostatek vitamínů B12." Když jsem se poté začal zabývat výživou na základě výsledků vědeckých studií, zjistil jsem, že to není pravda. Neohrožuje nás nedostatek bílkovin, spíše jejich nadbytek, ani nedostatek železa, spíše jeho nadbytek. Jsem osmnáct let na veganské, čistě rostlinné stravě, a železo v krvi mám při horní hranici optimálního rozpětí.

Nejíst maso zní jako řešení, jak se stát zdravějším. Opravdu je to takto jednoduché?

Samozřejmě, pokud bude vegetariánská nebo veganská strava nerozumně postavená, nějak extrémně, tak to také nebude optimální. Pokud se budete živit převážně bílými rohlíky, budete trpět nedostatkem živin. Pokud se budete stravovat rozumně, kombinovat přirozené, nerafinované produkty, žádný nedostatek s největší pravděpodobností nenastane. Jediným skutečným argumentem proti veganské stravě může být vitamín B12.

Jaké potraviny obsahují vitamín B12? Kde jej získávat, když ne z masa?

Tento vitamín obsahují v aktivní formě jen živočišné produkty. Nemusíte ale jíst maso, stačí trocha mléka, občas bílý jogurt.

Mnoho starších lidí v Česku trpí cukrovkou. Jaké jsou stravovací zásady pro cukrovkáře?

Před pár lety jsme spolupracovali s paní doktorkou Kahleovou z pražského IKEM, která vypracovala dvě přelomové studie o stravování cukrovkářů, které si získaly celosvětovou pozornost. V první z nich ukázala, že cukrovkářům se lépe daří na vegetariánské stravě.

Nejíst maso je jednoduchá rada. Jenže maso představuje nedílnou součást české kuchyně. Je tudíž třeba úplně změnit návyky. Jak na to?

Nešťastnou stránkou mnoha doporučení, se kterými se u nás setkáváme, je, že vedou pouze na půl cesty. Výsledky jsou pak také poloviční a v konečném důsledku se role stravy jako takové podceňuje. Pacienty to navíc demotivuje. Nikdo nemá odvahu říct: maso, nejen uzeniny, je třeba zcela vyloučit. V tomto ohledu je u nás podobná situace, jako před pár desítkami lety u kouření. Dnes už každý ví, že kouření škodí v jakémkoliv množství.

Pouhé omezení masa je podle vás nedostatečné?

Pokud člověk vyřadí maso úplně, a tím myslím i maso drůbeží a ryby, má daleko větší šanci nemoc nejenom zastavit, ale začít svůj stav i zlepšovat. Málokdo například ví, že konzumace drůbežího masa zvyšuje riziko rakoviny tlustého střeva dokonce ještě podstatně více než konzumace tmavého masa.

Jak může konkrétně vypadat jídelníček bez masa? Co si dát místo tradičních jídel?

Nejjednodušší opatření, které bych doporučil, je nahrazení masa luštěninami. Ačkoliv maso není ve skutečnosti potřeba nahrazovat, člověku nechybí. Luštěniny obsahují také dost bílkovin a zasytí. Na rozdíl od masa jsou však člověku prospěšné. Bílkoviny neškodí, tuku je málo, obsahují velké množství vlákniny. Dělají se výborné tofu burgery. Dnes už existují nejrůznější velmi chutné náhražky masa. Většinou jsou na bázi bílkovin. Pokud budu jíst jenom brambory se zeleninou, budu mít i já za dvě hodiny hlad.

Co byste doporučil jako ukázkový jídelníček, který zasytí a je zdravý? Začněme snídaní.

Doporučuji zkombinovat celozrnnou obilovinu s ovocem a ořechy. Například uvařím jáhlovou kaši, do které vmíchám při vaření sušené ovoce. Namixuji ořechy či semena, zamíchám do hotové kaše společně se lžící medu. Servíruji s čerstvým ovocem, někdy i kompotem, a se lžící kokosové šlehačky. Po takové snídani vydržím s energií bez problémů sedm hodin.

Jaké jídlo byste doporučil dál?

Druhé jídlo může tvořit celozrnné rýže, těstoviny nebo brambory, společně se zeleninovým salátem, dušenou zeleninou a luštěninami. V těchto dvou jídlech máte všechny živiny, které potřebujete a které prospívají zdraví. Pokud bych doporučoval třetí jídlo, jednalo by se optimálně o lehkou večeři, například ovoce, toastovaný chléb. Starším lidem obecně postačí ve většině případů jíst dvakrát denně snídani a pozdní oběd.

Jak jsou na tom senioři s pitným režimem?

U seniorů je větší riziko, že nebudou dostatečně zavodnění. Jak člověk stárne, mnohdy ztrácí pocit žízně. Nevnímá ji. Stejně jako u malých dětí se musí i u seniorů dávat větší pozor na dehydrataci.

Co říkáte na konzumaci alkoholu? Říká se, že pravidelná konzumace malého množství alkoholu denně neškodí, naopak prospívá.

Opět nemohu souhlasit s tím, co se u nás plošně již celá desetiletí opakuje. Prospěšné účinky konzumace červeného vína dané obsahem resveratrolu nejsou ještě důvodem ke konzumaci alkoholického nápoje, stačí si dát hroznové víno. Věc je docela složitá, ale ve výsledku, konzumace alkoholu s sebou nese řadu zvýšení zdravotních rizik.

Přesto existují studie, které naopak při konzumaci malého množství alkoholu denně prokázaly jeho prospěch pro zdraví…

Já vím. Mám-li si vybrat, zda budu konzumovat něco, co údajně někde trochu prospívá a jinde hodně škodí, radši se toho úplně vystříhám. Dám příklad mé maminky. Lékaři jí doporučovali sklenku červeného vína denně. Věrně zadání plnila, až onemocněla rakovinou prsu.

Rakovina prsu souvisí s pitím červeného vína?

Již tři skleničky vína týdně zvýší riziko rakoviny prsu o 30 procent. Pokud má osoba, která víno konzumuje, navíc nedostatek kyseliny listové, zvyšuje se riziko na více než dvojnásobek. Maminka žije docela zdravě. Myslím si, že toto možná dobře míněné doporučení přispělo k její rakovině. Když se řekne A, mělo by se říci i B. Stejné je to u kávy. Existují studie, podle kterých káva škodí, i takové, podle kterých prospívá. Člověk by měl znát oboje a sám si zvážit, jestli kávu bude pít, nebo ne.

Čím je podle vás způsoben nezdravý stav naší populace?

Obrovským problémem je, že naši lékaři mají minimální vzdělání ve výživě a epidemiologii. Jak říká náš blízký spolupracovník doktor John Scharffenberg, který je vegetariánem a ještě ve svých třiadevadesáti letech jezdí po světě a přednáší, běžný lékař člověku v této oblasti obvykle poradí to, co sám dělá. Pokud u nás stále ještě vysoké procento lékařů kouří, běžně jí uzeniny a maso, kafuje a pije, můžeme těžko očekávat, že nám v oblasti zdravého životního stylu poradí dobře.

Výživový poradce Robert Žižka- narodil se v roce 1961 v Praze, vystudoval Fakultu stavební ČVUT

- je šéfredaktor časopisu Prameny zdraví, editor webových stránek Magazín zdraví, předseda sdružení Prameny zdraví

- organizuje rekondiční pobyty Newstart, funguje jako poradce pro zdravou výživu a životosprávu

- profesionálně se tématikou zdravé výživy a životosprávy zabývá od roku 1994

Čtěte také: Seniorům poradili, jak žít zdravěji

Autor: Václava Burdová

9.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Policie vyšetřuje učitele, který se ve škole zamykal s žáky

Šumperk – Nestandardní chování pedagoga v Základní škole Sluneční v Šumperku vyšetřují kriminalisté. Učitel se koncem minulého týdne zamkl s několika žáky čtvrté třídy v jedné z učeben. Co se za zavřenými dveřmi dělo, je nyní předmětem dohadů. Údajně si kantor na mobilní telefon fotografoval hochy vysvlečené v prádle. Později měl učitel vysvětlovat, že se jednalo o projekt do hodin anglického jazyka.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Trump pozval Zemana na návštěvu Bílého domu

Praha - Příští americký prezident Donald Trump pozval českého prezidenta Miloše Zemana k návštěvě Bílého domu. Řekl mu to v dnešním telefonickém rozhovoru, sdělil mluvčí Hradu Jiří Ovčáček. Návštěva by se mohla uskutečnit v dubnu příštího roku. Zeman zároveň Trumpa pozval na návštěvu České republiky, americký prezident pozvání přijal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies